انحصار و فساد در واردات خودرو

انحصار و فساد در واردات خودرو
انحصار و فساد در واردات خودرو

همان طور که پیش بینی می شد با اعلام فهرست شرکت هایی که تاکنون موفق به احراز شرایط واردات خودرو شده اند انتقادها نیز سمت و سوی جدیدی پیدا کرده اند. در این میان، برخی به طور جد از بروز انحصار و فساد در واردات خودرو خبر می دهند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، غیبت و عدم دعوت از انجمن واردکنندگان خودرو در جریان تدوین آیین نامه واردات خودرو باعث شده است آنان که تمام کسب و کار و سرمایه خود را در جریان ممنوعیت از دست داده و یا بلااستفاده شده است، به شدت منتقد و معتقد به وجود انحصار و بروز فساد باشند. در واقع، این بخش از بازار خودرو درست در شرایطی که اوج کار و زمانی که با توجه به تقاضا و نیاز بازار سفارش گذاری در حجم بالایی انجام داده بود، یک‌باره با ممنوعیت مواجه شدند. ممنوعیتی که باعث شد علاوه بر اتلاف منابع مالی با بیکاری نیروی شاغل در این بخش نیز همراه شوند.

مدیران 777 مدیران 777

برخی آمار از ۲۰ هزار نفر سخن می گویند. آنان منتظر بودند که با رفع ممنوعیت ها دوباره بتوانند در این حوزه فعالیت کنند، اما برخلاف تصور آنان وزارت صمت بدون توجه به این موضوع و در جریان قرار دادن آن ها، مانند سایر امور صنعت خودرو در عین تأکید به خروج دولت، این مقوله را نیز خود در دست گرفت. آیین نامه واردات نیز پس از رفت و برگشت های بسیار میان دولت، مجلس و شورای نگهبان سرانجام نهایی شد. شرکت های متقاضی اعلام آمادگی کرده اند و کار درخواست ثبت سفارش نیز آغاز شده است، اما غیر از دو مورد آرین موتور و ایرتویا، دیگر خبری از سایر شرکت های واردکننده نیست.

در این میان، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است آیین‌نامه نگاشته شده برای واردات خودرو منجر به تحقق دو هدف اصلی آزادسازی واردات برای تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها نمی‌شود. به گفته وی در موضوع واردات خودرو از فرآیند آیین‌نامه‌نویسی که از همان ابتدا هم دارای ایراد بود تا دستورالعمل ارائه شده، به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در ماده ۲ و ۳ هیچ توجهی نشده است. این عدم اجرای قانون بسیار حائز اهمیت بوده و حتی ممکن است منجر به فساد شود.

مهدی دادفر گفته است: «مگر می‌شود قصد فروش یک کالا را داشته باشیم، اما صنف و اتحادیه آن کالا و خود فروشنده یا واردکننده کالا مشارکت نداشته باشند و در عوض، اتحادیه یا تشکل‌های دیگر و غیرمرتبط وارد عمل شوند؟ در مورد افرادی که برای واردات انتخاب و تأیید صلاحیت شده‌اند، چرا به صورت رسمی اطلاعات منتشر نمی‌شود که بر چه اساس انتخاب شده‌اند؟ ما در جایگاه انجمن به این موضوع اعتراض داریم. کدام یک از این تأییدشده‌ها، نماینده رسمی شرکت‌های خارجی در ایران هستند و چگونه خدمات پس از فروش را تضمین خواهند کرد؟»

باز هم مافیا، این بار در واردات

در همین رابطه، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفته است: «مافیایی که در صنعت خودروسازی وجود دارد با شرایط دیگری به واردات خودرو ورود پیدا کرده است و با شگردهای مختلف به دنبال در دست گرفتن بازار واردات هستند.»

سید علی موسوی با اشاره به گام مجلس در راستای واردات خودرو و روند اجرای آن بیان کرد: «مجلس برای واردات خودرو قانون شفافی را مصوب کرد، اما از نظر بنده همچنان در آیین نامه نوشته شده برای واردات خودرو انحصار وجود دارد و مافیایی که در صنعت خودروسازی حکم‌فرما هستند با شرایط دیگری به واردات خودرو ورود پیدا کرده اند. مافیایی که در دو خودروسازی بزرگ کشور در حال تاختن هستند امروز به بحث واردات خودرو ورود پیدا کرده اند و قصد دارند با شگردهای مختلف واردات خودرو را نیز در دست خود بگیرند.»

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مجلس در قانون مصوب خود ساز و کار واردات را پیش بینی کرده و در نوع خودروهای وارداتی انحصاری قائل نشده است، تصریح کرد: «به نظر می رسد شروطی که در بندهای مختلف آیین نامه واردات خودرو پیش بینی شده است، دست مافیا را باز گذاشته است، ما به عنوان نماینده مردم تذکر می دهیم و مطالبه داریم حتماً این بندهای آیین نامه اصلاح شود.»

این دو نمونه از انتقاداتی است که طی روزهای اخیر به واردات خودرو وارد شده است. هر دو طرف این انتقاد و ادعا از بروز انحصار و مافیا حرف می زند، اما این بار اولی نیست که نام و نشان مافیا در صنعت خودروسازی کشور به گوش می رسد، یعنی سالیان سال است که این نام همراه و همدم این صنعت شده، اما مشخص نیست که آیا واقعاً وجود دارد و یا مانند موجودی خیالی و ترسناک فقط برای متهم کردن و اتهام زنی استفاده می شود؟ یعنی به هر سوی این صنعت که نگاه می شود رد پای آن ها دیده می شود. همان هایی که دیده نمی شوند اما آثارشان هویداست، همان هایی که سود این صنعت به جیب‌شان می رود، اما جالب این جاست که تنها نامی از آن ها برده می شود. مشخص نیست چرا تاکنون دست این مافیای مهیب و ویرانگر رو نشده است، به نحوی که، برخی معتقد هستند این نام پوشش برای عدم راهبرد درست در این صنعت شده است. صنعتی که هر گاه دولت خواسته یک سوی آن را بگیرد، سوی دیگرش بیرون زده است. اکنون نیز بحث واردات داغ و باب است. برخی نمایندگان از یک سو و فعالان سابق عرصه واردات از سوی دیگر جزء منتقدان این آیین نامه هستند، اما هیچ یک حتی نشانی از آنان نمی دهند، اما اگر کمی با دقت به این موضوع نگاه کنیم خواهیم دید که مافیا همزاد، همراه و همپای اقتصاد دولتی است. بنابراین اگر قرار است در جایی به دنبال مافیا بگردیم باید ابتدا دست و پای دولت را از صنعت خودروسازی جمع کنیم.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.