نگاه مدیرعامل ایران خودرو به مشارکت با خودروسازان خارجی

نگاه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به مشارکت با خودروسازان خارجی
نگاه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به مشارکت با خودروسازان خارجی

بعد از ظهر امروز (جمعه مورخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰) فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، در برنامه ” دست خط ” شبکه ۵ حاضر شد و به موضوعات مختلفی پیرامون صنعت خودرو پرداخت. مقیمی در بخشی از این برنامه نگاه خود نسبت به مشارکت با خودروسازان خارجی را مطرح کرد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، در حالی که این روزها بحث لغو تحریم های صنعت خودرو واحیای برجام به یکی از داغترین مباحث روز کشور بدل شده است ، مدیر عامل ایران خودرو معتقد است که با شرکای خارجی نباید روی محصول همکاری کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

فرشاد مقیمی که بعد از ظهر جمعه در برنامه دستخط حضورپیدا کرده بود بعد از اشاره به شیطنت عربستان برای بر هم زدن نظم بازار خودروی ایران گفت : « آن‌ها بدنبال این بودند که این صنعت را واقعاً زمین‌گیر کنند، یعنی هیچ تولیدی در کشور اتفاق نیفتد ».
وی در ادامه همین بحث و در پاسخ صحبت مجری برنامه و اشاره او به رفتن فرانسوی ها ادامه داد: « فرانسوی‌ها که از روز‌ها و ساعات ابتدائی که هنوز خیلی زمان مانده بود که تحریم بخواهد اجرا شود، رفتند! چون اگر به خاطر داشته باشید ابتدا اعلام می‌کردند در ۴-۳ ماه آینده، برای ۱۳ آبان آن زمان وعده می‌دادند، از ۱۳ فروردین اعلام شد در ۱۳ آبان تحریم‌ها اعمال می‌شود که فرانسوی‌ها از همان ایام چمدان‌ها را بستند و از کشور خارج شدند و مردم را در مقابل این محصولاتی که باید تولید می‌شد تنها گذاشتند ».

شراکت با خودروسازان خارجی در زمینه فناوری

مدیر عامل ایران خودرو همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه “گفته بودید اصرار برای همکاری با فرانسوی‌ها به آفتی برای صنعت خودروسازی تبدیل شده است” اضافه کرد: « واقعیت این است در سنت ما هم اینطور است که باید همکاری کنیم. هر چه همکاری و مشارکت بیشتر باشد، طبیعتاً توفیق در دستورد اهداف بیشتر می‌شود، اما این که همکاری را با چه کسی انجام دهیم و روی چه موضوعی انجام دهیم، به نظر من از نکات کلیدی و اساسی است که باید تعیین تکلیف شود ».
وی ادامه دارد: « واقعیت این است که در همکاری های مشترک با خارج از کشور، به هیچ وجه بر روی محصول نباید همکاری کنیم. امروز به اعتقاد من باید روی دانش و فناوری شریک بگیریم. حالا هر کسی که شرایط لازمه را برای این همکاری دارد می‌تواند ارتباط برقرار کند، البته یکسری شروط دیگر هم وجود دارد که ممکن است در یک شاخص‌هایی که قرار می‌گیرد، آن حوزه‌ها از دستور کار و زمین بازی همکاری ما خارج شوند ».

نگاه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به مشارکت با خودروسازان خارجی
نگاه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به مشارکت با خودروسازان خارجی

سهم خودروساز در تولید یک خودرو

فرشاد مقیمی در پاسخ به پرسش دیگر مجری دستخط “الان ما به فرانسوی‌ها در قطعات خودرو‌هایی که می‌سازیم وابسته نیستیم؟” نیز توضیح داد: « به طور متوسط در هر خودرو هزار و ۷۲۰ یورو ارزبری داریم. مثلا فرض کنید ورق‌هایی که می‌خواهیم در خودرو مصرف کنیم، برخی از این‌ها در داخل کشور تولید نمی‌شود. این‌ها را اگر بگذاریم، ۳۷ درصد از کل ارزبری را به خود اختصاص می‌دهد یعنی حدود ۶۲۰-۶۱۰ یورو به این مواد اولیه‌ای برمی‌گردد که وارد کشور می‌شود. مسئول این تولید مواد اولیه صنایع مختلف هستند. آن‌ها باید در بحث مربوط به سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تولید این نوع محصولی که نیاز داریم. این نیاز تنها در صنعت خودروسازی نیست، در سایر صنایع هم وجود دارد. یک کار خوبی را به دستور وزیر محترم، سازمان گسترش و نوسازی صنایع دنبال می‌کند که ما هم فهرست‌مان را به دوستان اعلام کردیم ».

وابستگی به قطعات الکترونیکی

مقیمی در پاسخ به سوال قبل به موضوع وابستگی در تامین قطعات الکترونیکی خودرو اشاره کرد و ادامه دارد: « بخش دیگر این‌ها حدود ۳۰ درصد از این‌ها به قطعات الکترونیکی برمی‌گردد. امروز در صنعت خودروی کشور مصرف کننده قطعات الکترونیکی هستیم و هر چه به آینده می رویم به سمت برقی سازی خودرو حرکت می‌کنیم. این به معنای استفاده از قطعات الکترونیکی بیشتر در خودروست. این قطعات الکترونیکی بیشتر در خودرو یعنی وابستگی به خارج کشور. خودرو که تنها نباید در داخل ایران تولید شود و داخل ایران مصوف شود، ما باید حتماً به بازار‌های جهانی دسترسی پیدا کنیم. امروز برای این که بتوانم خودروی خودمان را به بازار جهانی عرضه کنم، یکی از ابزار‌ها و روش‌ها این است که خودرو را به روز کنم. در محصول جدیدی که گروه صنعتی ایران خودرو نیت کرد، هدف گذاشت و دنبال کرد، به این رسیدیم که این خودرو را در کمتر از ۱۲ ماه به سرانجام برسانیم. بخش قابل توجهی از این‌ها باید از خارج از کشور می‌آمد تا تولید شود، ولی الحمدلله قطعه‌سازان ما کار کردند، ما یک نشستی را با قطعه‌سازان برگزار کرد و همه قطعه‌سازان را در سراسر کشور دعوت کردیم. آنجا با هم میثاق‌نامه‌ای را امضا کردیم. این میثاق نامه در دفتر من قرار دارد. مجدد میثاق‌نامه دوم را امضا کردیم. آن میثاق نامه میثاقی بود که با قطعه‌ساز بستیم به این که ظرفیت تولید خود را از حدود ۷۰۰-۶۰۰ دستگاه در روز به حدود دو هزار دستگاه برسانیم. میثاق‌نامه اول را که گذاشتیم به دو هزار دستگاه رسیدیم و میثاق نامه دوم را با قطعه‌سازان مجدد برگزار کردیم و تا خود را به دو هزار و ۵۰۰ دستگاه در روز برسانیم؛ این عدد قابل توجهی است. کسانی که در مجموعه خودرو کشور فعال می‌کنند می‌دانند بالای دو هزار دستگاه شرایط خوبی است. هر چقدر این بیشتر شود و بازار کشش داشته باشد، این باعث می‌شود هزینه‌های سربار را سرشکن بیشتری کنیم و هزینه سربار کمتر شود ».

مدیرعامل ایران خودرو مورد بحث ارزبری و وابستگی در تولید خودرو ادامه دارد: « درصد این به مواد اولیه برمی گردد. ۳۰ درصد به قطعات الکترونیکی برمی گردد و ۳۳ درصد دیگر باقی می ماند؛ آن ۳۳ درصد در صنعت خودرو است. وظیفه آن امروز در صنعت خودرو بر عهده بنده و بقیه عزیزان که در این حوزه فعالیت می‌کنند. در همین خودروی جدید تارا که بزودی هم به بازار عرضه می‌شود، این قاعده مشهود است. مسائل کیفی اش به شرایط بسیار خوبی رسیده و شرایط عرضه به مردم عزیز را دارد، در اینجا ۹۲.۳ درصد قراردادهایمان با داخل کشور است. حتی دنا پلاس توربو اتوماتیک را در سال ۹۸ به بازار عرضه کردیم و تا به آن روز، رام این خودرو را به خارج از کشور می‌دادیم تا طراحی کند، در حال حاضر با مجموعه رام داخلی به دست مصرف کنندگان می رسد ».

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.