خودی و غیرخودی کردن مردم با واردات خودرو

واردات با تعرفه یک درصد
واردات با تعرفه یک درصد

با توجه به محرومیت و ممنوعیت ۵ ساله و تعرفه بالای واردات خودرو برای افراد عادی جامعه، آیا ابلاغ واردات با تعرفه یک درصد، در واقع، خودی و غیرخودی کردن مردم با واردات خودرو به شمار نمی آید؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هفته گذشته معاون اول دولت مجوز واردات خودرو با تعرفه یک درصد که کاربرد انتظامی و امنیتی دارند را صادر کرد. با ابلاغ محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، سود بازرگانی هر گونه واردات خودرو که با تأیید وزارت‌خانه های کشور و اطلاعات جهت کاربرد انتظامی و امنیتی استفاده می شود یک درصد خواهد بود. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت‌خانه های کشور و اطلاعات و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می شود.

این اتفاق در شرایطی رخ داده است که بعد از ۵ سال ممنوعیت و از سرگیری مجدد واردات خودرو و گذشت بیش از یک سال از آن، نه تنها وعده های وزارت صمت و دولت محقق نشده است، بلکه نگاه درآمدی به این مقوله باعث شده است که تعرفه ها برخلاف ادعاهای مطرح شده تعریف شوند. در واقع، تعرفه ها برای واردات خودرو به نوعی تعریف و تغییر پیدا کردند که کاهش قیمت ها با آن ممکن نبود. با این حال، خسته شدن مردم از وضعیت بازارخودرو و محصولات قدیمی و تکراری و وعده های ورود خودروهای به‌روز باعث شد این موضوع چندان با انتقاد همراه نشود. ضمن این که، قیمت های غیر واقعی بازار نیز پذیرش این قیمت ها را آسان تر کرده بود، اما در ادامه کار، آن گونه که مدعی بودند پیش نرفت؛ تا امروز نیز پیش نرفته است، یعنی تا به امروز هیچ یک از وعده های وزارت صمت در خصوص واردات خودرو نه تنها محقق نشده است، بلکه به آن نزدیک هم نشده اند.

آن گونه هم که از شواهد و قرائن برمی آید برخلاف تصور این بخش از بازار خودروها نیز تمام و کمال در اختیار خودروهای چینی قرار خواهد گرفت. این ها بخشی از مسائل و مشکلات حل نشده واردات خودروست، اما نکته ای که در ابلاغیه اخیر معاون اول دولت وجود دارد این است که چرا دولت باید بین مردم و نهادهای حکومتی تفاوت قائل شود. در ضمن، در این که نهادهای امنیتی و انتظامی با توجه به نحوه فعالیت و لزوم به‌روز بودن باید از خودروهای به‌روز استفاده کنند شکی نیست، اما مسئله این است اگر امکان و توان واردات با تعرفه یک درصد وجود دارد چرا این موضوع نباید برای آحاد مردم وجود داشته باشد؟ چرا بعد از ۵ سال ممنوعیت و نیاز مبرم اقتصادی و روانی جامعه به تزریق هر چه بیش تر و سریع تر خودروهای وارداتی، تعرفه ها به صورتی تعریف شده اند که به نوبه خود مانع از کاهش قیمت های بازارخواهد شد.

البته در وضعیت فعلی ارزی کشور واقعاً امکان واردات با تعرفه یک درصد و حتا ۱۰ تا ۲۰ درصد هم غیر ممکن است. همچنین واردات خودرو توسط نهادهای امنیتی و انتظامی با توجه به نوع مصرف نیز به اندازه ای نخواهد بود که در بازار تأثیرگذار باشد، یا این که این نهادها نمی توانند این نوع خودروها را به بازار تزریق کنند، بلکه دلیل مطرح کردن بحث این است که تعرفه یک درصد از نظر روانی برای مردم پیامد مثبتی نخواهد داشت. دولت می توانست و می تواند در کنار انواع و اقسام سوبسیدهایی که می دهد، مازاد هزینه این نهادها را پرداخت کند، چون از یک سو، واردات با توجه به ماهیت شغلی و حیطه فعالیتی که دارند، نباید توسط این نهادها انجام شود و از سوی دیگر، چه تضمینی وجود دارد که سایر نهادها و دستگاه های دولتی و حاکمیتی نیز چنین درخواستی را نداشته و یا مطرح نکنند. در واقع، این اقدام دولت را نیز می توان نمونه دیگری از دخالت در اموری دانست که در اصل ارتباطی به آن ندارد. همان طوری که خودروسازی دولتی تا امروز بی ثمر و بی نتیجه بوده و حاصلی جز فرصت سوزی های مکرر و زیان های بیش‌تر و بیش‌تر در پی نداشته است، واردات خودرو دولتی هم نتیجه ای جز این نخواهد داشت.

۳.۸ امتیاز از ۱۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.