آیا مشکل قیمت ها و بازار، واگذاری خودروهای بدون ضابطه به نهادهاست؟

واگذاری خودروهای بدون ضابطه
واگذاری خودروهای بدون ضابطه

این روزها خودروسازان به اندازه کافی با مسائل و مشکلات عجیب و غریبی مواجه شده اند، در این میان، انتشار گزارشی از بخش خبری ۲۰:۳۰ مبنی بر تخلف برخی خودروسازان آن ها را وارد حاشیه جدیدی کرده است، اما نکته اصلی در این میان برخوردهای چندگانه با واگذاری خودروهای بدون ضابطه است، چراکه این موضوع ریشه ای ستبر در این صنعت دارد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سال ۱۴۰۱ را باید سال حاشیه و دردسر برای خودروسازان دانست، سالی که با الزام آن ها در سامانه یکپارچه تخصیص آغاز شد و به نظر می رسد با همین نوع مشکلات و مسائل نیز به پایان خواهد رسید، چراکه این روزها نه تنها همچنان دغدغه های نوسان نرخ ارز، تورم و افزایش هزینه های تولید به قوت خود باقی مانده اند، بلکه موضوعات دیگری مانند بلاتکلیفی یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا، مشخص نبودن نحوه فروش خودروهای وارداتی، قیمت گذاری دستوری، زیان انباشته همچنان به قوت خود باقی هستند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در این شرایط، انتشار گزارش ۲۰:۳۰ مبنی بر واگذاری های بی ضابطه، خودروسازان را وارد حاشیه جدیدی کرده است. آن گونه که از ظواهر امر بر می آید، از سوی حکمرانی اقتصادی کشور نقش مرغ عزا و عروسی برای خودروسازان نوشته شده است. به زعم آنان خودروسازان به شدت در این نقش فرو رفته اند و دیگر نمی توان برای آنان نقش دیگری متصور شد. به نظر می رسد همین امر موجب شده است به هر بهانه و دلیلی و هر وقت که نیاز باشد، صحنه نمایش را آماده کنند و خودروسازان را به نمایش دربیاورند. حال این که با اجرای این نمایش قصد پنهان کردن چه چیزی را دارند بحث دیگری می طلبد، اما در خصوص گزارش اخیر ۲۰:۳۰ و تهیه گزارش در خصوص تخصیص خودرو بدون ضابطه و مبتنی بر رابطه به برخی نهادها و سازمان ها این است که در شرایط فعلی باز هم خودروسازان را مقابل  مردم قرار می دهد. ذهنیت جامعه هم که با توجه به برخی مباحث از جمله کیفیت و گران فروشی و مسائلی از این دست به شدت آماده پذیرش است. بنابراین در اولین گام حاشیه جدید، آرامش و ثبات نسبی این صنعت را زیر سؤال می برد.

نکته بعدی نام بردن از اسامی شرکت ها و افراد است. این در حالی مطرح می شود که طی سال های اخیر برخی سرویس ها و اختصاص ها به سازمان ها، نهادها و ارگان های حاکمیتی وجود داشته است و تاکنون سر و صدایی هم نکرده است، اما مسئله مهم در این میان شفافیت است. آیا در خصوص شایعات پیش از استیضاح وزیر صمت تا به حال شفاف سازی شده است؟ آیا تمام خودروسازان حاضر هستند که صورت های واگذاری و فروش محصولات خود را به نهادهای مرتبط ارائه کنند؟ آیا در شرایطی که با حضور مجدد شورای رقابت، سایه بازگشت زیان تولید و زیان انباشته خودروسازان بسیار پررنگ شده است، این مسائل برای فریب اذهان عمومی مطرح می شود؟ آیا قرار است با این گزارش ها، ذهن جامعه از برخی واقعیات منحرف شود؟ آیا قرار است خودروسازان را مسبب اصلی وضعیت این روزهای بازار معرفی کنند؟ آیا در این زمینه به صورت یکسان با متخلفان برخورد می شود؟ آیا مطرح شدن این نوع تخصیص خودرو با افزایش سهم بخش خصوصی در ایران خودرو ارتباطی دارد؟

در واقع، مشخص نیست که آیا قانون شفافی در این زمینه وجود دارد، اگر هست چرا تنها در برخی مواقع شاخک ها حساس می شوند؟ این در حالی است که با بازخوانی تاریخ این صنعت به موارد مشابهی برخورد خواهیم کرد. پاترول کد خوبی در تاریخ این نوع واگذاری ها خواهد بود. نمونه های جدیدتری هم برای این موضوع وجود دارد که چندان هم قدیمی نیست و به حوالی آبان ماه سال جاری بازمی گردد، اما پرسش اصلی همچنان این است که آیا در تمام موارد این چنینی شفافیت وجود دارد و اگر دارد آیا برخوردی شده و نتیجه آن چه بوده است؟

واقعیت این است که صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر دچار بیماری های زیادی است که باید به صورت بسیار جدی و اساسی به آن پرداخته شود، مانند این که چرا نمی توانند بساط رانت و دلالی را بر هم بزنند، در این میان، پرداختن به موضوعاتی مانند تخصیص های بدون ضابطه شاید لازم و ضروری باشد، اما مانند این است که به جای درمان یک بیمار در حال احتضار دغدغه جراحی بینی یا لمینیت دندان هایش را داشته باشیم.

۳.۹ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.