فاطمی امین باید برود چون شجاع نیست

وزیر صمت فاطمی امین
وزیر صمت فاطمی امین

وزیر صمت این روزها تمام صنعت خودروسازی را به خود مشغول کرده است. منتقدان دلایل خاص و متعددی برای استیضاح او دارند، اما بدون توجه به آن ها نیز فاطمی امین باید برود چون شجاع نیست، اگر هم بماند تیغ صدارتش دیگر برش نخواهد داشت.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزیر صمت باید یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برای استیضاح در مجلس حاضر شود. موضوع خودرو بخش مهمی از انتقادها را به خود اختصاص داده است، چراکه وضعیت امروز بازار خودرو برای کشور حساسیت ویژه ای ایجاد کرده است. نمایندگان مجلس نیز حساس بودن موضوع را درک کرده اند. البته حوزه های دیگر مانند فولاد، معادن و تنظیم بازارهایی مانند لوازم خانگی نیز بخش دیگری از دلایل را شکل می دهند. برخی از منتقدان نیز معتقد هستند که وی ساختارهای وزارت صمت را دست‌کاری کرده و به افرادی مسئولیت داده است که کاربلد نبوده اند. همچنین وی نتوانسته است به وعده‌های خود عمل کند، به بیان ساده، استیضاح کنندگان به این نتیجه رسیدیم که فاطمی امین نمی‌تواند وزارتخانه مهمی چون صمت را اداره کند. عدم کنترل قیمت ها، عدم کنترل بازار، حرکت لاک پشتی واردات خودرو، عدم ارائه آمار صحیح از تولید، زمان خریدن و وعده دادن هم بخش دیگری از انتقادها به وزارت فاطمی امین است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اما از منظر مردم هم نقدهای بسیاری به وی وارد است، که عمده آن در حوزه خرید و درو از دسترس شدن خرید برای بسیاری از خانواده ها را می توان خلاصه انتقادها و نارضایتی مردم است. در همین حال، خودروسازان بخش خصوصی را هم می توان بخش دیگری از منتقدان وی دانست، چراکه نوع برخورد و نحوه و میزان دخالت در کسب و کار آن ها، در عمل، مدیریت ها و معاونت ها را به خدمت وزارت صمت درآورده است.

اگر از زاویه دیگری به این موضوع ورود کنیم، شاید وزیر صمت تنها مقصر و نقش منفی داستان خودرو نباشد، اما به رغم این که، تمام موارد مورد اشاره صحیح هستند نکته اصلی این است که فاطمی امین، هم شجاع نیست و هم نتوانست صلابت خود را حفظ کند. شاید تنها باری که وی یک کار را با قدرت انجام داد، تغییر مدیران دو خوردساز بزرگ در زمستان سال ۱۴۰۰ بود، بعد از آن، دیگر هیچ نشانی از شجاعت و صلابت در وی دیده نمی شود. در عین حال، عدم بازنگری در انتخاب معاونان با توجه به عملکرد آنان را می توان نقطه ضعفی دانست که وزیر را برای سومین بار در آستانه استیضاح و حتا عدم رأی اعتماد کشانده است. به عنوان مثال، در حوزه خودرو، تمام طرف های مرتبط با این صنعت (غیر از تولیدکنندگان مواد اولیه و دریافت کنندگان رانت) ناخشنود هستند. این ناخشنودی حاصل عملکرد معاونت مرتبط است. زمان کافی هم به وی داده شده است. در این شرایط آیا نباید تغییری ایجاد می شد؟ این نیاز را احساس نکرده است و یا توان برخورد نداشته است؟

در مواجه با مجلس یا نهادی فراقوه‌ای مانند شواری رقابت نیز شجاعت نداشته و به سرعت تغییر مسیر داده است. به عنوان مثال، بورس کالا (بدون پرهیز از درست یا غلط بودن آن) طرحی بود که مصرف کننده و تولیدکننده نسبت به بازار رضایت بیش تری از آن داشتند. با این حال، اعتراض نمایندگان مبنی بر تأثیر بورس کالا در گرانی بیش تر خودروها و بازگشت شورای رقابت بدون کوچک ترین مقاومتی نه تنها پذیرفته شد، بلکه به سرعت با آن نیز هماهنگ شد. از سوی دیگر، وزیر بارها وبارها عدم عرضه کافی را و انباشت تقاضا را یکی از مشکلات بازار می دانست. بنابراین به طور طبیعی با مقدمات این کار را نیز فراهم می کرد، اما تنها به بخش تولید فشار وارد شد و در برابر دو طرح جوانی و فرسوده، که نیمی از تولید را می بلعیدند، سکوت کرد و خود را ملزم به اجرای آن دانست. این در حالی بود که وزیر صمت باید با توجه به اثرات مخرب این طرح ها با شجاعت به تشریح مضرات آن می پرداخت و حداقل در برابر اجرای این دو طرح مقاومت می کرد.

اما برخلاف تصور، بیش تر تلاش کرد تا بتواند نظر نمایندگان مجلس را جلب کند. چرایی این کار به خود او مربوط است اما اثرات اصرار بر وزیر ماندن در سایه فقدان شجاعت را می توان در بازار و قیمت خودروها مشاهده کرد. اثراتی که هزینه آن به رسم معمول از جیب مردم پرداخت می شود. وزیری که نتواند در برابر توزیع رانت قرعه کشی مقاومت کند و متوجه نشود که نام قرعه کشی را با اولویت عوض کرده اند آیا صلاحیت سکان‌داری صنعت را دارد؟ در واقع، طی ماه های اخیر، فاطمی امین به جای این که مسیر درست را پیدا کند و با هر سختی و مشقتی که شده، راه را ادامه بدهد. اجازه داده است که برایش مسیر را تعیین و او را سیبل انتقادات کنند، اما اگر کمی شجاعت داشت و جسارت به خرج می داد و به نقش و اهمیت جایگاهش در صنعت و زندگی مردم واقف می شد، شاید با یکی دو تغییر در تیم معاونان می توانست حوزه تحت ریاستش را با آرامش و درستی هدایت کند. وزیری که سه بار استیضاح را لمس کرده است، قطعاً باید تا امروز نقطه ضعف و پاشنه آشیل را شناسایی می کرد، اما حتا شجاعت این کار را نداشت، شاید هم قدرت پاشنه آشیل از او بیش تر بود.

۱.۹ امتیاز از ۱۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.