برای وزارت صمت همه تصمیم می گیرند جز خودش

تالارپشتی
تالارپشتی

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حاشیه دیدار از هجدهمین نمایشگاه حمل‌ونقل، عمران و خدمات شهری با تأکید بر این که مجلس خواستار ساماندهی مبحث اسقاط در خصوص برخی تصمیم های وزارت صمت است گفت: «برای وزارت صمت همه تصمیم می گیرند جز خودش.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تضمین خرید خودروهای کار و تجاری

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اکبری تالارپشتی، درباره این که مجلس چگونه می تواند مشکل گواهی اسقاط را برای تولیدکنندگان کار و تجاری برطرف کند گفت: «پیشنهاد دولت واریز ۱.۵ درصد از قیمت موتورسیکلت و خودروی سواری به صندوقی در وزارت صمت بود که پس از تصویب دوفوریت لایحه اصلاح اسقاط در صحن، در بازگشت به کمیسیون خودروهای کامیون و کشنده نیز به این لایحه افزوده شد.»

مدیران 777 مدیران 777

وی ادامه داد: :«این صنعت نیازمند قراردادهای تضمین خرید است و در مجلس این موضوع را به سازمان ها و آقایان توصیه کرده ایم. قراردادهای طولانی مدت تضمین خرید، به تولیدکننده اجازه می دهد سرمایه گذاری انجام دهد و نیاز کشور را برطرف کند.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این که دولت به عنوان پدر شرکت‌های خودروسازی کشور می‌بایست از تصدی‌گری کناره گیری کند و در عین حال، شرایط را برای ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی فراهم نماید تصریح کرد: «پیشنهاد مجلس انعقاد قرارداد تضمین خرید به صورت بلندمدت با خودروسازان داخلی است تا با آسودگی نسبت به سرمایه‌گذاری و پاسخ‌گویی به نیاز بازار داخلی اقدام نمایند و با رشد آنی قادر به پوشش نیاز کشورهای منطقه و بین‌المللی خواهند بود.»

تالارپشتی قرارداد تضمین خرید بلندمدت را حلقه مفقوده صنعت خودروی کشور دانست و گفت: «وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند که ۱۵ هزار خودروی دست دوم به کشور وارد کرده است و با فشاری که اعمال کرده اند واردات این خودروها در قانون برنامه ششم توسعه نیز آمد، در حالی که، این اقدام قابل انتقاد است.»

اشتیاق بالا برای واردات خودروهای دست دوم

وی همچنین در خصوص واردات خودروهای کشنده و اتوبوس کارکرده از اروپا نیز گفت: «در کمیسیون صنایع به آقایان در این خصوص تذکر دادیم و گفتیم اگر این قدر این موضوع مهم است که نمی توانید منتظر تولید داخل باشید، بروید خودروی نو وارد کنید نه دست دوم. این خودروها نه قطعه دارند نه خدمات پس از فروش و نه شناسنامه درست، اما متأسفانه اشتیاق بالایی برای واردات دست دوم ها وجود دارد.»

رئیس سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: «رویکرد مجلس در راستای تقویت ظرفیت‌ها و توانمندی خودروسازان داخلی است. رشد بخش حمل و نقل بار و مسافر حائز اهمیت بوده که تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته است.»

تالارپشتی بیان کرد: «واردات این خودروها هیچ امتیازی برای کشور نداشته و فاقد خدمات پس از فروش و هویت و شناسنامه هستند و واردات خودروی نو حتی در فورس ماژورترین حالت ارجحیت دارد.»

گلایه از وزارت راه و شهرسازی

وی افزود: «اقدامات وزارت کشور در این بخش مناسب بوده اما مدیران وزارت راه و شهرسازی علی‌رغم اینکه در جلسات، نسبت به نیاز ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دستگاهی ناوگان حمل‌ونقل گلایه می‌کنند اما گام‌های موثری در این راستا برنداشته‌اند.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «علاوه بر تأمین تقاضای داخل با توجه به شرایط جغرافیایی کشور می‌بایست در تولید و توزیع ناوگان خودرویی به هاب منطقه و بین‌الملل تبدیل شویم.»

تالارپشتی با تأکید بر این که دولت متولی حمل و نقل کالاهای اساسی است، اذعان داشت: «دولت با ارائه تسهیلات و توصیه به انعقاد قرارداد تضمین خرید حتی در حوزه خودروهای سواری تحریک تقاضا به سود تولید را موجب می‌شود.»

وی در پایان با توجه به کمبود ناوگان اتوبوس در شهر تهران خاطرنشان کرد: «در جلسات نخست با شورای شهر تهران طی یک ماه گذشته تأکید این شورا بر واردات اتوبوس دست دوم بود، اما در آخرین جلسه که هفته گذشته با حضور مقامات ذی‌ربط و خودروسازان داخلی برگزار شد، ظرفیت‌های تولید از سوی سازندگان داخلی اعلام شد و این که در صورت وجود سفارش قادر به تأمین نیاز ناوگان خواهند بود.»

چرایی نرمش مجلس در برابر دولت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین در خصوص این که به نظر می رسد مجلس نسبت به تصمیمات غیر کارشناسی وزارت صمت در یک سال گذشته نرمش نشان داده است، تصریح کرد: «رفتار مجلس با دولت و وزارت صمت بعد از یک سال متفاوت است. در یک سال گذشته مجلس به دولت و وزارت صمت فرصت داده است. واقعاً نمی دانم الان چه می توانم بگویم، ما یک برخی ملاحظات داریم، اما برای وزارت صمت این طور است که همه تصمیم می گیرند جز خودش.»

تالار پشتی درباره واردات خودرو و زمان آن گفت: «آیین نامه واردات خودرو حداکثر نیاز به دو روز وقت دارد. اصلاً یک یا دو ماه، اما باید در نظر داشت که مجلس کار اجرایی ندارد و اجرا کار دولت است. تیم دولت در حوزه کاری خود باید به میدان بیاید و این موضوع را حل کند.»

علت گله مردم از خودروسازان

وی افزود: «علت این که مردم از خودروسازان گله دارند، این است که آن ها به حیاط خلوت دولت ها بدل شده اند. ضمن عزل و نصب مدیران در خودروسازی و رفت و آمدهای متعدد از جمله مشکلات این صنعت است. در دولت فعلی مجلس بسیار تلاش کرد که این مشکلات برطرف شود. به دولت گفته ایم، اگر قرار است خودروساز باشد، بیاید سهام خودروسازان را بخرد و مردم بدانند دولت خودروساز است.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: «البته نظر بنده این است که دولت باید در این خصوص پدری کند نه تصدی گری. هر کس در بخش خصوصی توان دارد بیاید سهام خودروسازان را بخرد و اداره کند. به این ترتیب، دولت سیاست گذار کلان و نظاره گر می شود نه بنگاه دار.»

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.