امپاور، سرآغاز فصل جدید در کلاس کار و تجاری گروه بهمن

امپاور، سرآغاز فصل جدید در کلاس کار و تجاری گروه بهمن
امپاور، سرآغاز فصل جدید در کلاس کار و تجاری گروه بهمن

در بخش اول گفت‌وگو با بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن، به تشریح کارنامه این گروه در سال ۱۴۰۰ پرداخته شد. در بخش دوم، علاوه بر بررسی ادامه فعالیت های این تولیدکننده بخش خصوصی به برنامه های آن ها در سال ۱۴۰۱ پرداخته ایم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

امپاور اوج فعالیت های بهمن دیزل

مدیرعامل گروه بهمن اوج فعالیت های بهمن دیزل در سال ۱۴۰۰ را تولید کشنده امپاور می داند و تصریح می کند: «براساس مطالعات بازار و تجربه ای که طی سال های تحریم به دست آورده ایم، به این نتیجه رسیده ایم که باید محصولاتی با برند خودمان تولید کنیم. فورس برندی است که خودمان ثبت کرده ایم؛ دیگنیتی، فیدلیتی، رسپکت و امپاور نیز برندهایی هستند که به نام گروه بهمن ثبت شده اند. وقتی برندی را به نام خود ثبت می کنیم، می توانیم تغییرات دلخواه را بدون اعتراض شریک تجاری اعمال کنیم. همچنین امکان صادرات نیز برای محصول فراهم است.

وی ادامه می دهد: «در خصوص کشنده امپاور نیز با همین تفکر پیش رفتیم و کار را با تعاریف المان ها شروع کردیم. اِلمان‌های مختلف را کنار هم قرار دادیم و با همکاری شرکت‌های خارجی توانستیم یک محصول با مشخصات ویژه را وارد بازار کنیم که با استقبال خیلی خوبی نیز روبه‌رو شد.

اولین مرحله فروش امپاور در اسفند ۱۴۰۰

مدیرعامل گروه بهمن در خصوص استقبال از امپاور تصریح می کند: «پس از رونمایی از این کشنده عملاً تولید چند ماه اول سال ۱۴۰۱ به فروش رفته است. این در حالی است که پیش‌فروش انجام نداده ایم. اگر پیش‌فروش انجام می دادیم، کل تولید سال ۱۴۰۱ در اسفند ماه ۱۴۰۰ به فروش می رسید.

تولید اتوبوس با مشارکت اِسنا

علیمرادلو در ادامه در خصوص سایر فعالیت های گروه بهمن در حوزه تجاری بیان می کند: «فعالیت دیگری که در سال ۱۴۰۰ انجام دادیم تولید اتوبوس شهری بود که توسط شرکت اسنا صورت گرفت. پس از چندین سال که فعالیت های شرکت اسنا متوقف شده بود، دوباره آن را راه اندازی کردیم. این در حالی بود که تمام کارخانه برای شروع حرکت باید به روزرسانی می شد. این اقدام صورت گرفت و مونتاژ اتوبوس ۱۲ متری در آن جا انجام شد که در سال جاری وارد بازار حمل و نقل شهری خواهد شد.

سرعت بالای شاسی سازی در بخش تجاری

وی در خصوص این که گروه بهمن در سال ۱۴۰۰ با توجه به توسعه و تنوع محصول، بحث قیمت‌گذاری، کیفیت و نوع خدماتی که ارائه کرده، توقع مصرف‌کنندگان و بازار را بسیار بالا برده است، در سال ۱۴۰۱ چگونه می خواهد این توقع را پاسخ دهد و این روند با چه محصولاتی ادامه پیدا خواهد کرد، تصریح می کند: «وقتی در خصوص گروه بهمن صحبت می کنیم صرفاً نمی توان به خودروسازی پرداخت، چراکه چندین شرکت قطعه‌ساز نیز در کنار خود داریم. به عنوان مثال، در بخش تجاری، شاسی سازی را داریم. این شرکت شاسی ساز در سال ۱۴۰۰، تقریباً ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز ۱۴۰۱ را هم تولید کرده است. ضمن این که، با انتقال پرس ۵ هزار تنی به قزوین شرکت شاسی ساز نیز در آن‌جا مستقر خواهد شد. طبق برنامه زمان‌بندی در سال ۱۴۰۱ تولید شاسی در قزوین شروع می شود. البته باید توجه داشت که شاسی سازی ما، فقط گروه بهمن را تأمین نمی کند، بلکه شاسی ایران خودرو دیزل و سایر شرکت‌های سازنده خودروی تجاری که داخلی سازی می کنند را نیز تأمین می کند.

ظرفیت بالای قطعه سازان گروه بهمن

این فعال بخش خصوصی ادامه می دهد: «در کنار شاسی سازی، شرکت صنایع ایران را داریم که با افزایش ظرفیت علاوه بر تأمین قطعات مورد نیاز گروه می تواند تعهداتش نسبت به سایر تولیدکنندگان را ایفا کند. ریخته‌گری گروه بهمن نیز همین گونه است. از سوی دیگر، فعالیت این شرکت به قدری خوب و کیفی بوده است که عمده مشتری آن برون‌گروهی است. در واقع، هر دو شرکت طی سال ۱۴۰۰ یک جهش اساسی در تولید را تجربه کرده اند و ظرفیت هایشان بالا رفته است.

مدیرعامل گروه می افزاید: «با توجه به نوع فعالیت های صورت گرفته، فکر می‌کنم گروه بهمن به عنوان بخش خصوصی از یک سو، توانسته است خود را ثابت کند و از سوی دیگر، به‌عنوان لیدر بازار و بزرگ‌ترین بازیگر بخش خصوصی انتظارات جدیدی ایجاد کند. البته نه تنها از نظر ظرفیت، بلکه از نظر تنوع تولید، توسعه محصول، نحوه پاسخ‌گویی به مشتری این انتظار به وجود آمده است.

اولویت اصلی با مشتری است

علیمرادلو اضافه می کند: «برای پاسخ‌گویی به این انتظارات باید سازمان و زیرساخت های لازم را فراهم می کردیم که بتوانیم این مسیر را در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه بدهیم. بنابراین واحد رضایت و خوشنودی مشتری را در سال گذشته استارت زده و پایه‌ ریزی کنیم. و به طور مسلم در سال جاری، گسترش خواهد یافت. یکی از وظایف اصلی واحد رضایت مشتری، CRM است.»

وی ادامه می دهد: «این یعنی اولویت اصلی با مشتری است. در واقع، هر آن‌چه در شرکت انجام می‌شود، حتا طرح های توسعه‌ ای، این واحد موظف است کنار واحدهای دیگر بنشیند و مطمئن شود که رضایت مشتری در اولویت است. این موضوع شاید تاکنون هیچ وقت در ایران دیده نشده است، اصلاً امکان ندارد در شرکت‌هایی که به نوعی دولتی هستند، چنین چیزی دیده شود.»

بیش‌تر بخوانید: درگفت و گو با علیمرادلو بررسی شد/ کارنامه گروه بهمن در سال ۱۴۰۰

مصیبت های تولید غیر اقتصادی

وی در پاسخ به این که چرا این موضوع در شرکت های دولتی دیده نمی شود توضیح می دهد: «چون وقتی اقتصادی تولید نکنید و مشتری را مجبور به خرید و بازار را به صورت انحصاری ببینید، هیچ وقت سراغ این گونه فعالیت ها نخواهید رفت. اما ما به عنوان بخش خصوصی بازار انحصاری نداریم و در یک بازار رقابتی حضور داریم؛ در بازار رقابتی باید تمام این فعالیت‌ها را بتوانیم انجام دهیم. هیچ وقت نیز آن را پنهان نکرده ایم و شرکت‌های دیگر هم اگر خواسته اند، مانعی برای الگوبرداری نبوده ایم، چون معتقد هستیم بازار رقابتی باعث رشد ما هم خواهد بود و به هیچ وجه ابایی از داشتن رقیب نداریم و استقبال هم می‌کنیم.

افزایش قطعی سه سواری در سبد محصول

مدیرعامل گروه بهمن پس از ارائه توضیحات در خصوص اهم فعالیت های گروه بهمن به تشریح برنامه های این خودروساز بخش خصوصی در اولین سال قرن جدید پرداخته است و توضیح می دهد: «در حال حاضر، تولید سه محصول در بهمن موتور قطعی است. احتمال دارد تعداد این محصولات بیش تر نیز بشود. از سوی دیگر، اگر تحریم‌ها برداشته شود، قطعاً با شرکای قدیمی‌ نیز می توانیم برای همکاری مجدد استارت بزنیم. طبیعتاً محصولات این همکاری نیز به سبد محصولات بهمن موتور اضافه خواهند شد.»

علیمرادلو می افزاید: «در پرتفوی محصول فعالیت‌هایی انجام داده ایم که امیدوارم امسال به نتیجه برسد. در کنار آن، امسال تولید بعضی از محصولات قدیمی را با تحریم یا بدون تحریم ادامه خواهیم داد، چون بعضی از شرکت‌هایی که رفتند، به ما آسیب‌هایی زده بودند. بنابراین در قالب حقوقی اقداماتی انجام داده ایم که در شرف رسیدن به یک توافق خوب هستیم.»

تولید محدود بسترن بی ۳۰

وی در خصوص این که در پی حصول توافق احتمال تولید چه محصولاتی وجود دارد، بیان می کند: «به عنوان مثال، تعدادی CKD از B30 داریم که می خواهیم با به روزرسانی و تأمین کسری قطعات در تیراژی محدود آن ها را تولید کنیم.»

مشاور وزیر اسبق صمت در خصوص زمان عرضه رسپکت توضیح می دهد: «عرضه رسپکت قرار بود در سال ۱۴۰۰ آغاز شود، اما به هر حال پروژه‌ها همیشه با آن سرعتی که ما می خواهیم پیش نمی‌روند، دلیل این مسئله نوع محصولاتی است که انتخاب می کنیم. آن ها دو ویژگی دارند؛ یک،؛ معمولاً لانچ محصول ما با لانچ محصول شرکت‌هایی که با ما همکاری می کنند همزمان است. این همزمان‌بودن باعث می شود بعضی مواقع مانند رسپکت درگیر لانچ آن‌ها بمانیم. از سوی دیگر، ما برای محصولات خود تعاریف جدید داریم. بنابراین آن‌ها ترجیح می‌دهند اول محصول خود را لانچ کنند، بعد به تغییراتی که ما می‌خواهیم بپردازند. در مورد رسپکت این مسئله، باعث تأخیر در کار شد. با این حال، طبق برنامه‌ها، تا اوایل تابستان تولید رسپکت را شروع می کنیم.

دیگنتی پرستیژ با موتور جدید

مدیرعامل گروه بهمن اضافه می کند: «محصول بعدی بهمن موتور، دیگنتی پرستیژ است که یک قوای محرکه جدید در آن نصب خواهد شد. این ویژگی محصول را به اوج محصولاتی که امروز در ایران تولید می‌شود می رساند.»

علیمرادلو از عرضه دیگنتی پرستیژ در مرداد یا حداکثر اوایل شهریور و فیدلیتی پرستیژ اوایل پاییز خبر داد.

خودرو برقی بهمن در سال ۱۴۰۲ می آید

وی در خصوص خودروی برقی‌ای که در حال طی مراحل فنی و تست و بررسی است نیز توضیح می دهد: «این محصول به سال ۱۴۰۱ نمی رسد. البته دلیل این نیست که نتوانیم این محصول را تولید کنیم، بلکه مسئله به زیرساخت ها مربوط می شود. خودروی برقی احتیاج به زیرساخت دارد. به بیان ساده، بهمن موتور می تواند این خودرو را تولید کند، اما اگر این خودرو نتواند شارژ دریافت کند، در عمل به یک دردسر تبدیل می شود. بنابراین در خصوص این نوع خودروها در حال کار و بررسی روی مدل‌های مختلف هستیم که اگر زیرساخت دچار مشکل شود، چگونه بتوانیم پاسخ دهیم.»

وی می افزاید: «در حال حاضر، بسیاری از شرکت ها در تلاش هستند خودروی برقی تولید کنند. این خوب است، هر چند بازار شاید چندان شناختی از مزایای خودروی برقی نداشته باشد، اما با توجه به آلودگی هوای شهرها، جامعه ما احتیاج به خودروی برقی دارد و هر چه زودتر باید این کار را انجام دهیم.

همکاری مجدد با مزدا، گریت وال، FAW و ایسوزو

مدیرعامل گروه بهمن در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اگر تحریم ها برداشته شوند نحوه همکاری با شرکای سابق چگونه خواهد بود، می گوید: «اگر تحریم‌ها برداشته شود، همکاری با چهار شریک خارجی مزدا، گریت وال، FAW و ایسوزو از سر گرفته خواهد شد.

علیمرادلو درباره این که آیا به غیر از خودروسازان چینی با سایر تولیدکنندگان آسیایی و غیرآسیایی مذاکره کرده اید یا خیر تصریح می کند: «بستگی به بحث تحریم‌ها دارد. در حال حاضر هم ارتباطات بین‌الملل گروه در سطوح مدیران شرکت خیلی بالاست. سعی کرده ایم همواره این ارتباطات را زنده نگهداریم، با این حال، اگر توافق حاصل و تحریم ها برداشته شود، استقبال خواهیم کرد اما قطعاً هر کاری هم انجام دهیم، به ۱۴۰۱ نمی رسد و تنها می توانیم برای توسعه محصول در سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی های لازم را انجام بدهیم.»

امپاور BD300 آماده ورود به بازار

وی در ادامه از برنامه ارائه محصول امپاور BD300 در بهمن دیزل خبر داده و افزود: «این محصول ۱۸ تن است که با آن عملاً در بخش Mid size وارد می شویم. همچنین در بخش کار و تجاری، یک محصول ۱۲ تن داریم که جزء خودروهای باری سبک است و می تواند بارهای حجیم کم وزن را سرویس‌دهی کند. از سوی دیگر، طبق برنامه ها، کشنده ۲۶ تن بهمن دیزل نیز در اواخر سال جاری وارد بازار خواهد شد.

مدیرعامل گروه بهمن درباره میزان تیراژ کشنده امپاور نیز اضافه می کند: «کف برنامه ریزی بهمن دیزل برای تولید امپاور در سال ۱۴۰۱ روی ۲۰۰۰ دستگاه قرار دارد. اگر نیاز کشور بیش تر باشد و امکان نوسازی ناوگان هم شروع شود، با توجه به بالا بردن ظرفیت ها، می توانیم پاسخ‌گو باشیم.»

عرضه J6 سیبا موتور در تابستان

 علیمرادلو می افزاید: «البته در سیبا موتور هم ظرفیت افزایش تولید را بنا به نیاز کشور داریم. ضمن این که، محصول J6 چهارصد و شصت اسب بخاری این شرکت در تابستان وارد بازار خواهد شد. در شش ماهه دوم هم مدل جدید محصول J6 پانصد و پنجاه اسب بخار با سیستم دنده اتوماتیک و سایر مشخصات برتر وارد بازار خواهد شد. به بیان ساده، در پایان سال ۱۴۰۱ یک کشنده دیگر کنار امپاور و قوی تر از آن و همچنین محصول ۱۸ تن و ۲۶ تن را خواهیم داشت.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.