راه سخت علی آبادی برای سکانداری صمت کشور

انتخاب وزیر جدید وزارت صمت
انتخاب وزیر جدید وزارت صمت

به نظرمی رسد مدیرعامل مپنا از حمایت های گسترده ای برای عضویت در کابینه سیزدهم برخوردار باشد، اما شرایط از راه سخت علی آبادی برای سکان‌داری صمت کشور حکایت می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از عزل فاطمی امین از وزات صمت، نام های زیادی برای جانشینی وی مطرح شد؛ نیکزاد و غضنفری با سابقه وزارت در دولت احمدی نژاد، پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت، برادران، نیازی و منطقی از معاونان وزیر صمت، اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد و مدرس خیابانی و دوستی استان‌داران سیستان و بلوچستان و هرمزگان از مطرح ترین گزینه های جانشینی فاطمی امین بودند. علی آبادی هم یکی از این گزینه ها بود که طی هفته های اخیر چندان نامی از وی برده نمی شد.

مدیران 777 مدیران 777

با این حال، برخلاف تصورات و گمانه زنی ها، قرار است علی آبادی به عنوان جانشین فاطمی امین ساکن ساختمان وزارت در خیابان سمیه شود، اما علی آبادی با چالش های زیادی روبه‌رو خواهد بود. هر چند وی یک مدیر اجرایی به شمار می آید، با این حال، چالش ها و مسائل پیش روی وزیر صمت کاملاً با مدیریت مجموعه ای مانند مپنا متفاوت است.

حتما بخوانید: آیا وزیر جدید از مپنا می‌آید؟

گام اول، همزیستی با بهارستان نشینان

گام اول وی همزیستی با بهارستان نشینان است؛ نمایندگانی که عمده ایرادات‌شان به وزیر قبلی خودرو بود، حالا علی آبادی باید بتواند برنامه هایش را به نوعی معرفی و تشریح کند که گره ذهنی نمایندگان درباره کنترل بازار، افزایش تولید، کاهش قیمت ها، واردات خودرو صفر و دست دوم باز شود. قطعاً با توجه به تنوع سلایق و خواسته اولین قدم بسیار سخت خواهد بود. ضمن این که، به رغم برکناری وزیر صمت ۱۰۲ نماینده همچنان خواستار ابقای وی به عنوان وزیر صمت بودند.

گام دوم، هماهنگی میان ساکنان سمیه

اگر علی آبادی با سلامت از مجلس عبور کند گام دوم را باید برای هماهنگی میان ساکنان سمیه بردارد. یکی از مشکلاتی که این روزها در وزارت صمت به شدت در بخش خودرو به چشم می خورد عدم هماهنگی و تعدد معاونت هایی است که هر یک از امور خودرویی به آن ها سپرده شده است. در حال حاضر، انتخاب مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور، برنامه های تحول صنعت خودرو، واردات و خدمات پس از فروش در معاونت های مختلف انجام می شود. هر چند این تقسیم بندی برای تسریع در امور صورت گرفته است، اما عدم هماهنگی و نگاه جامع باعث شده است که بیش تر کارها با تأخیر انجام شود.

گام سوم؛ نوع نگاه به بخش خصوصی

در گام سوم، وی باید نوع نگاه به بخش خصوصی خودروسازی را مشخص کند. وزیر سابق صمت معتقد به تقویت خودروسازان خصوصی بود. با این حال، مسیر طی شده خلاف آن چیزی شد که فاطمی امین بر زبان آورده بود. حالا اما علی آبادی از بخش خصوصی می آید. به دلیل برنامه های تولید خودروهای برقی می توان گفت تا حد زیادی، هم با مقوله خودرو و هم با بخش خصوصی آشناست، به خصوص این که مپنا در ساخت اتوبوس و خودروی برقی با خودروسازان بخش خصوصی از نزدیک همکاری و شرکت مشترک تأسیس کرده اند.

با این حال، به طور طبیعی اتفاقات و حواشی زمان استیضاح فاطمی امین و مشکلات پیش آمده این بخش با قیمت های جدید شورای رقابت، این رابطه را وارد سمت و سوی جدیدی خواهد کرد.

علی آبادی در صورت جلب اعتماد مجلس از این سوی میز به آن سوی میز خواهد رفت، یعنی کسی که تا دیروز جزئی از بخش خصوصی به شمار می آمد، حالا روبه‌روی آنان خواهد نشست. به نظرمی رسد وی با توجه به درکی که از چابکی، کارایی، توانمندی و مشکلات خودروسازان غیر دولتی دارد بتواند مقدمات فعالیت بیش تر آنان را فراهم کند. همچنین وی می تواند به درک و فهم اثرگذاری این بخش در بدنه دولت نیز کمک کند. در واقع، علی آبادی در شرایطی قرار است صمت کشور را سکان‌داری کند که غیر از مسائل پیش روی بخش معدن و بازرگانی، باید با سختی برای سامان دادن به اوضاع خودروسازی کشور تلاش کند.

بیوگرافی علی آبادی

عباس علی‌آبادی (زاده ۱۳۴۰، اراک) مدیرعامل فعلی گروه مپنا به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از سوی رئیس جمهوری به مجلس معرفی خواهد شد. او سابقه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد. علی‌آبادی فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است و مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای درون‌سوز (توربین‌های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور.

از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

۳.۷ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.