نتایج عبور مستقیم و تولید اقتصادی در سایپا به زبان اعداد

تولید اقتصادی در سایپا
تولید اقتصادی در سایپا

پس از تغییر و تحولات مدیریتی در سایپا، یکی از اصلی ترین اهدافی که بیان می شد تولید اقتصادی و عبور مستقیم بود؛ امری که در ظاهر چندان قابلیت تحقق نداشت، اما زبان اعداد نتیجه این تصمیم و تفکر را به گونه ای دیگر بیان می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، برخی کارشناسان معتقد بودند که نارنجی پوشان جاده مخصوص با توقف تولید سه محصول پرفروش و پرتیراژ با چالش سنگین مواجه خواهند شد، چراکه تیبا، ساینا و تیبا ۲ در غیاب پراید، پرفروش ترین و پرتیراژترین خودروهای این گروه بودند. در همین حال، با توجه به تقاضای بالای این خودروها، تولید آن ها می توانست به رغم قیمت گذاری دستوری و مشکلات ناشی از آن، باز هم تا حدی در تأمین نقدینگی کمک شایانی به این گروه کند. با این حال، در دور جدید مدیریت سایپا تأکید بسیاری بر تولید اقتصادی و همچنین عبور مستقیم می شد. با این حال، مشلات و معضلات زیادی نیز پیش پای این خودروساز وجود داشت که هر یک می توانست مانند لنگری عظیم مانع از حرکت با سرعت و قدرتی مناسب شود. هر یک از این مسائل نیز به نوبه خود توجیه و دلیل خوبی برای درجا زدن و یا لابی برای اخذ مجوز تولید محصولات قدیمی می توانست باشد. با این حال، ضرورت های اقتصادی و صنعت خودروسازی، هم حرف دیگری می زد و هم راه دیگری جست و جو می کرد.

مدیران 777 مدیران 777

با این حال، تعهدات معوق جامانده از دوران تحریم و چالش های ناشی از آن، بیش از ۸۰ هزار خودروی ناقص مانده در کف پارکینگ، معوقات بانکی، مطالبات معوق در کنار عوامل مؤثری مانند افزایش نرخ ارز، پابرجا بودن بحران جهانی کمبود قطعات های تک، افزایش نهاده های تولید، افزایش هزینه های تولید و تکلیفات دولتی، مسائل و معضلاتی نبود که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. با این حال، نارنجی پوشان تصمیم گرفته بودند که تمام اهداف و برنامه های مدون شده را محقق کنند. در نتیجه، تولید خودرو کامل و افزایش میزان عبور مستقیم در کنار تولید اقتصادی به شدت در دستور کار قرار گرفت. در این شرایط، سایپا برخلاف تصور از توقف تولید سه خودروی پرتیراژ و پرفروش استقبال کرد. آن ها معتقد بودند که با از خط خارج شدن تیبا، تیبا ۲ و ساینا می توان ظرفیت ها و امکانات را برای تولید سایر محصولات اختصاص داد و توان و انرژی را به سوی دیگری هدایت کرد.

همین تفکر باعث شد که علاوه بر افزایش محصولات جدید، آمار و ارقام از رشد سایپا در سال جاری حکایت کنند. امری که می توان در ادامه تأثیر بیش تری بر بازار و کاهش قیمت ها بگذارد.

در واقع، تأکید بر تولید اقتصادی و همچنین تولید خودرو کامل و پرهیز از تولید خودروهای ناقص باعث شد که سایپا نسبت به سال گذشته در تولید رشد ۲۵ درصدی را تجربه کند.

محصولات اقتصادی این گروه نسبت به سال گذشته رشد ۴۰ درصدی پیدا کرده و تولید روزانه نیز از مرز ۷۰ درصد گذشته است.

تجاری سازی خودروهای ناقص که یکی از برنامه های آنان بود به خوبی محقق شد، چراکه خودروهای مانده در پارکینگ نه تنها باعث افزایش میزان تعهدات معوق و در نتیجه افزایش نارضایتی از این خودروساز شده بود، بلکه به نوعی عدم تزریق آن ها به بازار باعث بر هم خوردن نظم و تعادل آن نیز شده بود. به بیان ساده، وجود ۸۰ هزار خودرو ناقص، باعث خواب سرمایه، افزایش میزان بدهی به زنجیره تأمین و همچنین تعمیق زیان تولید و زیان انباشته شده بود. در عین حال، تجاری سازی آن ها هزینه های زیادی را به سایپا تحمیل می کرد.

با این حال، نارنجی پوشان جاده مخصوص به رغم موانع و مشکلات پیشِ رو، این روند را طی کرد و خودروهای ناقص را به صفر رساند. یعنی سایپا به مرحله ای وارد شد که در آن خودروهای ناقص صفر شده بود، تعهدات به شدت کاهش یافته بودند و برخی محصولات مانند کوییک آر، شاهین، کوییک اس، وانت ۱۵۱ و کوییک از قرعه کشی نیز خارج شدند.

البته این موارد تنها نتایج و دستاوردهای تأکید بر تولید اقتصادی و تولید خودروکامل نبودند، بلکه آمارها در تحویل خودرو به مشتریان نسبت به سال گذشته رشد ۱۷ درصدی را نشان می دهند. در واقع، این عدد نشان می دهد که از یک سو، تولید افزایش یافته است و از سوی دیگر، بر سرعت تجاری سازی محصولات نیز افزوده شده است. در همین مدت، تعهدات کل گروه سایپا نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۰ درصد کاهش همراه شده است. کاهش تعهدات معوق نیز یک رشد ۷۲ درصدی را نسبت به پارسال نشان می دهد.

در همین حال، افزایش‌ ٩٧ درصدی‌ فروش قطعات یدکی‌ نسبت‌ به‌ مدت مشابه‌ سال گذشته‌ و همچنین بهبود ٣٣ درصدی‌ شاخص‌ نرخ برگشت‌ از تعمیرات در شبکه‌ (٢ ماه یا ٣ هزار کیلومتر) نشان می دهد که سایپا در زمینه فروش و خدمات پس از فروش نیز برنامه های مدونی داشته و توانسته است آن ها را همزمان با افزایش تولید پیش ببرد. این آمار نشان می دهد که به رغم استوار بودن برخی مسائل  مانند تحریم، نرخ ارز و قیمت گذاری دستوری، خودروسازان داخلی مانند سایپا از چه توان و پتانسیلی برای حرکت و توسعه برخوردار هستند. در این میان، به نظر می رسد اگر سنگ های بزرگ از پیش پای آنان برداشته شود، نه تنها سرعت توسعه آن ها بیش تر خواهد شد، بلکه بر سرعت کاهش فاصله با روند جهانی خودروسازی نیز تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.