حواشی اولین پیش فروش دیگنیتی

ابهام پیش فروش بهمن دیگنیتی
ابهام پیش فروش بهمن دیگنیتی

بر اساس آنچه که پیش بینی می شد، فروش کراس اوور دیگنیتی پرایم گروه بهمن و شرکت بهمن موتور پیش از اتمام زمان ثبت نام به پایان رسید. اما این اتفاق ابهام ها و حواشی زیادی را پیرامون پیش فروش دیگنیتی داشته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بنابر اعلام قبلی مدیران بهمن موتور، فروش دیگنیتی پرایم از امروز(سه شنبه) آغاز شد. هر چند مشخص نشده بود که برای چند دستگاه ثبت انجام خواهد گرفت، اما این پیش فروش کمتر از یک ساعت به پایان رسید و به اصطلاح زودتر از موعد بسته شد. بلافاصله گروه بهمن طی اطلاعیه ای اعلام کرد که مرحله دوم پیش فروش این خودرو در ماه آینده آغاز خواهد شد.
این بسته شدن باعث برخی سوالات را در ذهن مشتریان ایجاد نمود و امروز شاهد بودیم که تعداد قابل توجهی از مخاطبان اسب بخار ابهامات و اتهامات وارده به گروه بهمن را به خبرنگاران اسب بخار اعلام می کردند. اتهام هایی نظیر این که فروش برای خودی ها، دلال ها و یا نزدیکان این شرکت بوده است. البته همواره در پیش فروش های محصولات این چنینی این رفتار ها و اعتراض وجود دارد. با این حال این مساله از دو زاویه قابل بررسی است. از یک سو انتقاد و اعتراض مخاطبان و کارشناسان و از یک سو مباحث اصول بازاریابی و فروش.

مدیران 777 مدیران 777

حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی بهمن دیگنیتی پرایم

رصد برنامه های پیش فروش بهمن موتور نشان می دهد که این گروه عموماً در این زمینه از یک استراتژی یکسانی بهره برده است. به عنوان مثال می توان به پیش فروش مزدا ۳ و یا هاوال H2 در سال های گذشته اشاره کرد. به بیان دیگر گروه بهمن بر اساس مکانیزم بازاریابی و بازارسازی که برای خود طراحی کرده است، پیش از ورود و فروش رسمی محصول به بازار، فضا را به گونه ای مهیا می کند که بسیاری علاقمند به خرید این محصول می شود. استفاده از شیوه های نوین تبلیغات در گونه های مختلف بخشی از این تکنیک است. بخشی دیگر به ایجاد ارزش افزوده ای مربوط می شود که محصول برای خود ایجاد می کند. دیگنیتی پرایم محصولی که امروز شاهد آغاز اولین دوره پیش فروش آن بودیم نیز از همین روش پیروی کرد. به بیان ساده پیش از آغاز فروش رسمی این خودرو، دیگنیتی جایگاه و قیمت خود در بازار آزاد را پیدا کرده بود. خودرویی که پیش از سال جدید اعلام شده بود حدود ۷۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری خواهد شد و با تردد تعداد معدودی از این خودرو با پلاک ملی هم اکنون بیش از ۹۰۰ میلیون در بازار آزاد قیمت پیدا کرده است.

از یک سو این موضوع به منزله تائید روش راه این خودروساز بخش خصوصی برای معرفی محصول و بازارسازی برای آن است. امری که از نظر اقتصادی درست است و بسیاری از شرکت ها برای محصولات جدید خود علاوه بر بازاریابی و بازارسازی می کنند. از سوی دیگر نگاهی است که به این راه و روش وجود دارد. برخی مخاطبان، خریداران و یا کارشناسان این رفتار بهمن موتور را باعث برهم خوردن نظم بازار می دادند. آن هم در شرایطی که اخیراً مدیرعامل گروه بهمن با اشاره به شروع تولید انبوه این خودرو اعلام کرده است، فعلاً روزی ۱۵ دستگاه از این خودرو تولید می شود. بنابراین اگر فرض کنیم که تا آخر خرداد این میزان تولید ادامه باشد، نمی توان توقع تولید در تیراژ بالا را داشت. برای همین احتمال دارد که قیمت خودرو در بازار آزاد بیش از پیش افزایش پیدا کند. به همین دلیل باز هم بخشی از افراد به جای مصرف در پی ثبت و خرید این خودرو برای کسب سود هستند.

این موضوع مساله ای است که طی سال گذشته باعث هجوم خیل دلالان به بازار خودرو شد و قیمت ها نیز به شدت افزایش پیدا کردند. در این میان برخی کارشناسان باز هم معتقد هستند، در این شرایط شرکت ها با توجه به افزایش قیمتی که محصولشان در بازار پیدا کرده است، آن ها نیز آرام آرام در فروش های بعدی احتمال دارد که قیمت محصول را بالا ببرند. در این حالت نیز باز هم آرامش بازار بر هم خواهد خورد و دوباره موج جدیدی از تقاضاهای کاذب به راه خواهد افتاد.

البته در این ماجرا هر دو طرف قضیه صاحب حق هستند. بهمن موتور به عنوان یک خودروساز بخش خصوصی با توجه به مشکلات تولید سعی بر تولید و فروش محصولات خود با محوریت بازگشت سرمایه و سود آوری برای سهامدارانش را دارد. از سوی دیگر کارشناسان معتقد هستند که این گونه رفتارها در بلند مدت علاوه بر افزایش بی دلیل قیمت خودرو باعث اشباع شدن بازار و در نتیجه رکود خواهند شد. امری که به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.