تست و بررسی دیگنیتی پرایم + ویدیو

دیگنیتی
تست و بررسی بهمن دیگنیتی پرایم

دیگنیتی پرایم یکی از محبوب ترین محصولات گروه بهمن ایت که در دسته کراس اوورهای کوپه قرار دارد. این خودروی چینی تا کنون در دو نسخه پرایم و پرستیژ به بازار عرضه شده و توانسته محبوبیت بالایی را به سبب نوع طراحی که دارد در بازار بدست آورد. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

کراس اوورها طی سال‌های اخیر درصد زیادی از سهم بازار را در بیشتر نقاط دنیا از جمله ایران از آن خود کرده اند. این کلاس جدید نسبت به دیگر سگمنت های خودرویی به چند دلیل از جمله ابعادی بزرگ تر از سدان ها و البته قیمتی پایین تر از خودروهای SUV بسیار مورد اقبال مردم قرار گرفته اند. طی سال‌های اخیر شاهد ورود تعداد زیادی از خودروهای کراس، از خودروهای هاچ بک کراس گرفته تا کراس اوورهای خانوادگی و کراس اوورهای اسپرت به کشور بوده‌ایم که یکی از موفق‌ترین آنها دیگنیتی است که بهمن موتور وظیفه تولیدش را بر عهده دارد. 

دیگنیتی در اصل محصولی از شرکت چینی دانگ فنگ بوده که نام اصلی آن دانگ فنگ ix5 است. دیگنیتی یا همان دانگ فنگ ix5 برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و به خاطر سبک طراحی که داشت بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفت. این خودرو در دسته کراس اوورهای کوپه قرار داشته که تا قبل از آن در ایران خودروهای محبوبی چون بی ام و X6 و X4 به صورت پلاک ملی حضور داشتند. 

شاید بتوان بزرگترین دلیل محبوبیت و موفقیت دیگنیتی را همین مدل طراحی و کلاس آن دانست که بسیار مورد توجه اقشار مختلف جامعه خصوصا جوانان قرار گرفت. بهمن دیگنیتی ابتدا با نسخه پرایم به بازار آمد و پس از استقبال مردم از آن، گروه بهمن نسخه پرستیژ این خودرو را هم به سبد محصولاتش افزود. دیگنیتی پرایم از نظر فنی تفاوت های بزرگی با نسخه پرستیژ داشته و در واقع نسخه پایه این کراس اوور محسوب می شود. 

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری دیگنیتی یکی از بزرگترین نقاط قوت این خودرو بوده چرا که همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم این خودرو در دسته کراس اوورهای کوپه قرار دارد. در بخش جلو طراحی ساده اما گیرایی را شاهدیم که در آن چراغ های اصلی با ظاهری نسبتا باریک و کشیده متصل به جلو پنجره خودرو طراحی شده اند. بر روی سپر نیز چراغ‌های مه‌شکن و یک لیپ سپر مشکی رنگ تعبیه شده تا نمای جلو را کامل تر کنند. 

در نمای جانبی اولین موردی که به چشم می خورد زاویه زیاد ستون C خودروست که سبب شده تا دیگنیتی در دسته کراس اوورهای کوپه قرار گیرد. در بخش عقب دیگنیتی پرایم اما شاهد ظاهر بروزتری از نمای جلو هستیم که در آن چراغ‌های اصلی با ظاهری مستطیلی شکل، کشیده و به صورت بهم پیوسته طراحی شده‌ و نکته جالبش جاگیری کل چراغ‌ها بر روی درب صندوق است. بر روی سپر نیز دو خروجی فیک اگزوز به همراه یک دیفیوزر کرومی تعبیه شده است. 

کابین

با ورود به کابین این کراس اوور شاهد یک داشبورد تمام مشکی با قطعات دکوراتیو و خطوط کرومی هستیم. داشبورد میانی کمی مایل به سمت راننده طراحی شده و بر روی آن ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع قرار گرفته و سپس یک صفحه نمایش لمسی بزرگ قرار گرفته است. در بخش انتهایی داشبورد نیز یک صفحه نمایش لمسی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده که خوانایی خوبی دارد اما متاسفانه در هنگام تابش مستقیم نور آفتاب اطلاعات به سختی دیده می شوند.

فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده و غربیلک آن هم به صورت ۳ شاخه به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل طراحی شده است. صفحه کیلومتر شمار نیز در این خودرو به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری کامل است. یکی از نکات منفی کابین این خودرو استفاده از قطعات دکوراتیو با رنگ مشکی پیانویی براق است که در کوتاه مدت خط و خش‌های بسیاری را به خود جذب می‌کند. 

در مجموع اما به غیر از استفاده از قطعات دکوراتیو مشکی پیانویی، متریال به کار رفته در داشبورد کیفیت مطلوبی داشته و حس رضایت را به مالک منتقل می کند. از نظر فضای کابین نیز در کل کابین دیگنیتی جادار و مناسب بوده و با اینکه سقف خودرو در بخش عقب با زاویه زیادی همراه شده اما چندان درون کابین این مورد احساس نمی شود. فضای صندوق عقب نیز مناسب ارزیابی می شود. 

مشخصات فنی

دیگنیتی پرایم زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو شارژ را دارد که توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس اتوماتیک از نوع CVT به محور جلوی خودرو منتقل می‌شود. پیشرانه نصب شده بر روی این خودرو با کد SFG15T شناخته می شود که به عنوان یکی از معروف ترین پیشرانه های گروه دانگ فنگ شناخته می شود.

مصرف سوخت دیگنیتی پرایم به صورت ترکیبی ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر بوده که عددی منطقی است اما شرایط مطلوبی را نیاز دارد تا به این عدد برسد. شتاب این خودرو نیز حدود ۱۳ ثانیه بوده و حداکثر سرعتش هم در حدود ۱۶۰ کیلومتر اعلام شده است. سیستم تعلیق این خودرو نیز در چرخ های جلو از نوع مک فرسون بوده و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک است که نرمی و چسبندگی خوبی را برای این خودرو به همراه داشته اند. 

موتور۴ سیلندر ۱.۵ لیتر توربوشارژ
قدرت۱۴۸ اسب بخار
گشتاور۲۲۰ نیوتن متر
جعبه دندهاتوماتیک CVT
مصرف سوخت۷.۵ لیتر ترکیبی
شتاب

امکانات رفاهی و ایمنی

دیگنیتی برایم از نظر امکانات رفاهی و ایمنی به مواردی همچون شیشه‌های برقی و سقف پانوراما به همراه سیستم آنتی ترپ، درب صندوق برقی، سنسورهای پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع رانندگی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور ۱۰.۲ اینچی و کلیدهای کنترل از روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی و دریچه هوا برای سرنشینان عقب، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی HAC، سیستم کمک حرکتی خودرو در سراشیبی HDC، حالت های مختلف رانندگی اسپرت، نرمال و زمستانی، کروز کنترل، صندلی راننده ۶ حالته برقی (تنظیم صندلی سرنشین جلو دستی)، تنظیم ارتفاع خودکار چراغ های جلو، مه شکن های جلو و عقب، چراغ های روشنایی در روز Day-Light، سنسور نور Auto-light، سنسور باران و برف پاکن اتوماتیک و آینه های جانبی تا شونده برقی به همراه گرمکن و مجهز به چراغ خوش آمد گویی اشاره کرد. 

تجربه رانندگی

دیگنیتی پرایم یک پیشرانه ۱.۵ لیتر توربو شارژ را دارد که این پیشرانه قدرت و گشتاور خوبی را از خود نشان می دهد. اما استفاده از گیربکس CVT سبب شده تا در کنار استهلاک پایین اما رانندگی خسته کننده و بی هیجانی را تجربه کنید. نبود حالت تعویض دنده های واقعی و شتاب اولیه بالا سبب شده تا این خودرو بر خلاف ظاهر جذابش رانندگی چندان پر سرعت و شتابی را نداشته باشد. سیستم تعلیق این خودرو خوشبختانه در چرخ های عقب از نوع مولتی اینک بوده و همین مورد سبب شده تا دیگنیتی تبدیل به یک کراس اوور نرم با هندلینگ مناسب باشد. 

رقبا

دیگنیتی پرایم در بازار ایران رقبای مختلفی دارد که بزرگترین رقیب آن محصولی پرطرفدار از برند فونیکس مدیران خودرو یعنی فونیکس تیگو ۷ پرو است که از نظر قوای فنی تقریبا با دیگنیتی پرایم در یک سطح قرار دارند. اما از نظر طراحی و سگمنت خودروی دیگری در این رده قیمتی وجود نداشته و دیگنیتی پرایم توانست تا در مدت کمی به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. بازار این خودرو در سطح متوسطی قرار داشته و نسخه های کارکرده آن با اینکه چندان بازار پر رونقی نداشته اما بی رونق نیز نیست. 

مزایا دیگنیتی پرایم

طراحی چشم نواز

کابین مدرن

امکانات مناسب

سواری نرم

معایب دیگنیتی پرایم

گیربکس CVT 

ضعف در طراحی سیستم تهویه مطبوع 

حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین

گالری تصاویر دیگنیتی

حسین دلاور

پایگاه خبری اسب بخار

آلبوم تصاویر: علیرضا پاداش

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.