بررسی متر و مقیاس شورای رقابت در تعیین قیمت تارا ۴۱۶ میلیونی و شاهین ۵۴۵ میلیونی

تعیین قیمت شاهین
تعیین قیمت شاهین

در این محتوا به سراغ متر و معیار شورای رقابت در تعیین قیمت خودروها و به‌خصوص اختلاف فاحش قیمت تعیین شده میان تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک آمده ایم.

مدیران 777 مدیران 777

شب گذشته، شورای رقابت قیمت پنج محصول جدید و ارتقایافته براساس استانداردهای اجباری جدید سایپا را به صورت رسمی اعلام کرد. شایان توجه است که قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت برای این پنج محصول براساس بهای مصوب فروش در کارخانه است و هزینه های الزامات قانونی نظیر پلاک و عوارض و… به آن اضافه خواهد شد. در این بین، شاهین اتومات (شاهین CVT) با قیمت حدود ۵۴۵ میلیون تومانی‌اش نظرها را به خود جلب کرده است، قیمتی که با در نظر گرفتن مالیات و… احتمالاً به حدود ۶۱۰ میلیون تومان افزایش می یابد و این درحالی‌ست که رقیب این خودرو یعنی تارا اتومات، در کارخانه بهای پایه‌ای ۴۱۶ میلیون تومانی را به خود می بیند؛ به راستی متر و معیار شورای رقابت چیست؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

قیمت شاهین اتومات و مشخصات این خودرو

تعیین قیمت شاهین
تعیین قیمت شاهین

شورای رقابت قیمت مصوب شاهین درِ کارخانه را ۵۴۵,۹۹۲,۰۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است. شاهین اتومات به همان پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ توربوشارژ با نام M15 TC مجهز است. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۱۰۹ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر است که در نسخه اتومات، قدرت تولیدی توسط پیشرانه از طریق یک جعبه دنده CVT که محصول پانچ بلژیک است، به چرخ های جلو انتقال می یابد. این جعبه دنده قابلیت اسپرت، برفی و تعویض تیپ ترونیک مصنوعی ۷ سرعته را داراست. جعبه فرمان برقی، دو کیسه هوا، سانروف، رینگ آلومینیومی، سنسور نور، تهویه اتومات، دوربین و سنسور پارک عقب، تریم داخلی چرمی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای و دی لایت از امکانات استاندارد شاهین است، اما در نسخه CVT، مواردی مانند کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری و کمکی شروع حرکت در سربالایی، مانیتور بزرگ تر، تریم داخلی دورنگ، کروم کاری در جلوپنجره و دستگیره صندوق بار نیز دیده می شود.

اختلاف قیمت شاهین و تارا

اما از مشخصات و تغییرات شاهین اتومات که بگذریم، اختلاف قیمت این خودرو با تارا اتومات در کارخانه، نکته ای جالب و عجیب است؛‌درحالی که، تارا اتومات از پیشرانه ای ۱۶ سوپاپ و به مراتب به‌روزتر با عنوان TU5P در کنار گیربکس شش سرعته AT از کمپانی DAE بهره می گیرد و در زمینه امکانات نیز به موارد بیش تری همچون صندلی های برقی جلو مجهز است و در عین حال، متریال کابین آن هم نسبت به شاهین از همان ابتدا وضعیت بهتری داشته و دارد، قیمتش در کارخانه ۴۱۶ میلیون تومان و با احتساب هزینه های قانونی ۴۹۰ میلیون تومان است. پس شاهین ۵۴۵ میلیونی به صورت خام ۱۳۰ میلیون تومان درِ کارخانه نسبت به تارا گران تر است. این جاست که سؤال پیش می آید این اختلاف قیمت ۱۳۰میلیون تومانی از کجا پدیدار شده است. در این محتوا قصدمان این نیست که بیان کنیم قیمت تارا کم است و سؤال این است که بهانه تعیین قیمت بالا برای شاهین چیست؟ این درحالی‌ست که قیمت خودرو در ماه های گذشته در بازار کاهشی بوده و قیمت ارز نیز به هر ترتیبی که بوده، ثابت نگه داشته شده است، بنابراین درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت ها و نیز قیمت های تعیین شده برای محصولات سایپا به خصوص شاهین و اطلس به نظر می رسد باید مورد واکاوی بیش تری قرار گیرند. نظر شما چیست؟

۴.۴ امتیاز از ۶۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.