آماده سازی منطقی برای صدارت

صدارت صمت
صدارت صمت

با توجه به ایجاد موج رسانه ای جدید، به نظر می رسد علاوه بر آغاز پروژه تطهیرسازی معاونت حمل و نقل وزارت صمت، خواستگاری نرم و تخریبی منطقی از سمیه با اتهام زنی به دیگران رسماً کلید خورده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از ۱۰ اردیبهشت و پس از برکناری وزیر سابق صمت، گمانه زنی ها برای تصدی کرسی صدارت سرعت گرفت و نام های زیادی برای عضویت در کابینه سیزدهم مطرح شدند. حالا به نظر می رسد منوچهر منطقی بیش از پیش عزم خود را جزم کرده است تا افسار مرکب صدارت را در دست بگیرد.

مدیران 777 مدیران 777

پای ثابت تمام لیست ها

طی روزهای اخیر، منوچهر منطقی در تمامی گمانه زمانی ها حضور داشته است. در عین حال، برخی بر این باور هستند که معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت یکی از اصلی ترین مسببان وضعیت امروز بازار خودروست. بررسی اظهار نظرهای پیشین این معاونت درباره واردات و خودروسازان غیردولتی و اتفاقات اخیر می تواند نشانه ای بر صحت این ادعا باشد. این مسئله همچنین می تواند مسیر ورود منطقی به کابینه سیزدهم را مسدود کند. قطعاً منطقی یا طیفی که دوست دارد وی را در لباس وزارت ببیند هم این موضوع را می دانند، بنابراین با استفاده از جریانی رسانه ای پروژه تبرئه وی با هدف های مختلف را استارت زده اند.

مهندسی قوی، باتجربه، خارق العاده

در این میان، برای این که مخاطب بداند با چه کسی طرف بوده و قرار است در دل چه ماجرایی برود به بلایی که خودرو سر وزارت صمت آورده اشاره و در ادامه به تجربه او در این زمینه اشاره کرده اند: «در بین چهره‌های مطرح برای وزارت صمت، منوچهر منطقی تنها کسی است که سال‌ها در حوزه خودرو فعال بوده است. شخصی تکنیکال با ایده‌هایی منطبق بر استانداردهای روز دنیا که اطراف او را نیز عمدتاً آدم‌هایی شبیه خودش پر کرده‌اند.»

منطقی کاره ای نبوده است!

بلافاصله پس از این اشاره سریع به حواشی پرداخته و نوشته اند: «اگرچه این گونه به‌نظر می‌رسد که وی به‌عنوان معاون صنایع حمل و نقل فاطمی امین در حوزه خودرو اثرگذارترین فرد این حوزه بوده است، اما آن‌چه در واقعیت در دوره وزارت فاطمی امین رخ داد، چیز دیگری است. به عبارت بهتر باید گفت، خودرو نه‌تنها در کلان کشور متولیان بسیاری دارد، حتا در وزارت صمت دوره فاطمی امین نیز دچار تعدد مراکز تصمیم گیری شد. به عنوان مثال، تأخیر و تعلل تصمیم گیری در حوزه واردات خودرو که از قضا یکی از دلایل اصلی عزل وزیر قبلی است، بیش تر بدان دلیل است که قبل از آن‌که به وزارت صمت اجازه واردات داده شود، آیین نامه آن مدت‌ها در راهروهای مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام سرگردان بود. این درحالی است که بعد از تصویب از شهریور ۱۴۰۱ مرجع اصلی صدور مجوز واردات به حوزه توسعه تجارت خارجی این وزارتخانه منتقل شد، و در واقع، معاونت صنایع حمل و نقل کم ترین اثر را در صدور مجوز و تسریع در روند واردات خودرو داشت.»

در این جا به صورت بسیاردقیق، حرفه ای و زیرپوستی سعی دارند با استفاده از حساسیت ها درباره واردت، حواس ها را پرت کنند. این در حالی است که در تمام زیر و بم آیین نامه واردات خودرو بوی منطقی پیچیده است. البته این یک شاهکار این مهندس تکنیکال است، اما اگر فرض مطرح در این نوشته را قبول کنیم، تأکید ویژه بر قرعه کشی، توقف فروش خودرو در بورس کالا و تأکید بر فروش در سامانه یکپارچه را با چه رنگی می خواهند پاک کنند.

ایدروی بد، منطقی مظلوم

در ادامه این تطهیرسازی، ایدرو نقش منفی قصه معرفی می شود. ضمن این که مدیران شرکت های خودروسازی و حتا فاطمی امین را نیز مرحمت های خود بی نصیب نمی گذارد: «از سوی دیگر، انتصابات در خودروسازان دولتی و موضوع خصوصی سازی صنعت خودرو، که طبیعتاً یکی از مهم ترین تأکیدات رئیس جمهور دولت سیزدهم نیز بوده است، در جای دیگری به‌جز معاونت صنایع حمل و نقل تصمیم گیری و سیاست‌گذاری می‌شود، چراکه این وظیفه در دوره فاطمی امین به ایدرو سپرده شد. در واقع، به‌رغم آن‌که سیاست‌گذاری حوزه خودرو در دوره فاطمی امین به ظاهر از جمله وظایف معاونت صنایع حمل و نقل بود، اما اتفاقات مهمی از جمله تغییرات سهام‌داری و انتصابات دو شرکت بزرگ خودروساز دولتی کشور که نقش مهمی در روند توسعه صنعت خودرو و همچنین تنش زدایی در بازار خودرو ایفا می‌کند، از سوی رئیس ایدرو رقم می‌خورد. در چنین وضعیتی طبیعتاً مدیران خودروسازی کم ترین هماهنگی و حرف شنوی را از سیاست‌گذار اصلی حوزه خودرو که همان معاونت صنایع حمل و نقل است، داشته و دارند. به همین دلیل با آن‌که بیش ترین جلسات هماهنگی و سیاست‌گذاری مدیران شرکت‌های خودروساز با حوزه صنایع حمل و نقل صورت می‌گیرد، اما از آن‌جایی که، این مدیران انتصاب خود را مدیون نفر اول ایدرو می‌دانند، تعهد و انگیزه کم تری برای اجرای سیاست‌های اتخاذشده در معاونت صنایع حمل و نقل از خود نشان می‌دهند؛ به همین دلیل، اغلب جابه‌جایی‌ها در درون این شرکت‌ها نیز تحت تأثیر و توصیه‌ای است که از سوی ایدرو رخ می‌دهد.»

اما منوچهر ما پسر خوبی است!

اما پس از تخریب ایدرو، خودروسازان و فاطمی امین بلافاصله تعریف و تمجید از وی دوباره آغاز می شود: «این درحالی است که منوچهر منطقی با تکیه بر تجربیات دانشگاهی و میدانی خود، به‌ویژه تجربیات حاصل از ۷ سال مدیریت بر بزرگ ترین خودروساز کشور، یعنی ایران خودرو، افرادی را برای مسئولیت‌های این حوزه انتخاب نموده که هم دارای تحصیلات عالیه متناسب با این حوزه هستند و هم از تجربه خوبی برای غلبه بر آشفتگی‌های سه دهه صنعت خودرو برخوردارند. کافی است انتصابات حوزه صنایع حمل و نقل وزارت صمت را با انتصاباتی که در خودروسازی‌های دولتی رخ داده، مقایسه نمایید.»

لطفاً یک دستاورد!

هر چند این جریان رسانه ای سعی کرده است با تخریب و اتهام زنی به دیگران منطقی را تنها فرد شایسته برای صدارت صمت کشور معرفی کند، اما گویا کارنامه وی آن قدر خالی بوده است که حتا نتوانسته اند برای معرفی منطقی نمونه ای بیاورند. بنابراین بد نیست که اول، یکی از ثمرات ۷ ساله اش را بیان کنند، دوم، داستان برکناری اش را اگر جرئت دارند بیان کنند و سوم، حکایت سایت سنگال را هم برای مردم تشریح کنند که چرا و به دستور چه کسی منابع ملی را به میل جریانی اتلاف کرده اند؟ این سایت چه دستاوردی برای اقتصاد و صنعت داشته است؟ خود منطقی وام‌دار چه کسی بوده که زیربار این خواسته منطقی رفته است؟ راستی در پاسخ به برخی شایعه ها مبنی بر خصومت و دشمنی با برخی خودروسازان بخش خصوصی چه پاسخی برای روشن شدن ابعاد ماجرا دارند؟

۳ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.