تیغ تیز واردات خودرو دیگر برش ندارد

آمار واردات خودروها
آمار واردات خودروها

با توجه به آمار واردات خودرو به نظر می رسد دولت برای سر کار گذاشتن مردم باید دنبال بهانه دیگری باشد، چون تیغ تیز واردات خودرو دیگر برش ندارد و امکان ادامه استفاده از آن دیگر وجود نخواهد داشت.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طبق جدیدترین آمار گمرک، تاکنون کم تر از ۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است، که فاصله بسیار زیادی با ادعای دولت دارد. در حالی که، وزارت صمت مدعی واردات ۱۴۰ هزار خودروی برقی و بنزینی تا پایان سال است، گمرک جمهوری اسلامی ایران از واردات قطعی تعداد چهار هزار و ۳۸۶ دستگاه خودرو سواری در ۹ ماهه سال جاری به ارزش ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار به کشور خبر داده است. این در حالی‌ست که در ۹ ماهه سال گذشته، تعداد ۲۴۷ دستگاه خودرو سواری به ارزش هفت میلیون و ۵۱۳ هزار دلار وارد کشور شده بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پیش از این نیز رییس سازمان توسعه تجارت با تأکید بر این که واردات خودرو با قطعیت امسال و سال بعد انجام می‌شود، تصریح‌کرد: «مشکل ارزی برای واردات خودرو وجود ندارد و جلسات متعددی با بانک مرکزی درباره تخصیص ارز برگزار شده است تا این روند تسریع شود.»

مهدی ضیغمی گفت: «تا پایان امسال، قابلیت واردات ۴۰ هزار خودروی دیگر وجود دارد، اما وابسته به تصمیمات بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز است.»

اما براساس گفته های سخن‌گوی دولت، فعلاً باید قید واردات خودروهای غیر بنزینی را زد. علی بهادری جهرمی امروز (۵ دی ۱۴۰۲) درباره اقدامات دستگاه‌ها برای رفع آلودگی هوا تصریح کرد: «این دولت در راستای اجرای هوای پاک اقدامات متعددی انجام داده است که از جمله‌ی آن می‌توان حرکت به سمت برقی‌سازی خودروها اشاره کرد. برای تأمین ارز واردات خودرو اولویت با خودروهای هیبریدی و تأمین فناوری برای آن است.»

وی اضافه کرد: «اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوا خودروها و موتورسیکلت‌هاست؛ به‌همین دلیل اصلی‌ترین اولویت دولت، برقی‌سازی خودروهاست. دولت با سرعت زیاد در حال تأمین خودروهای برقی به‌ویژه در حمل و نقل عمومی است. پیش از این، ایستگاه شارژ خودرو برقی در سطح شهر یا کلان‌شهرها وجود نداشت، اما در دولت سیزدهم فقط در تهران بیش از ۱۰۰ ایستگاه شارژ خودرو برقی فعال شده و در حال احداث است تا زیرساخت‌های لازم برای بهره‌وری در این حوزه فراهم شود.»

سخن‌گوی دولت افزود: «رئیس‌جمهور برای تسریع اجرای بهتر قانون هوای پاک، استان‌داران را برای این موضوع مکلف کرده است و در سطح استانی پیگیر این بخش در حوزه اجرای خود هستند. در سطح ملی نیز معاون اجرایی رئیس‌جمهور مکلف‌اند علاوه بر نظارت و پیگیری گزارشی درباره عملکرد دستگاه‌ها و نقاط ضعف و قوت آن ها در این حوزه ارائه کنند، که یکشنبه گذشته این گزارش ارائه شد.»

پیرو صحبت های اخیر سخن‌گوی دولت و گزارشی که اخیراً وزیر صمت به معاون اول دولت ارائه کرده است به سادگی می توان دریافت که دیگر به واردات حتا ۴۰ هزار دستگاه خودروی غیر برقی هم نمی توان امیدوار بود. به نظر می رسد کمبود ارز و تغییر نگرش و چرخش سیاست های واردات خودرو باعث شده است که مدام حجم واردات خودروهای غیر برقی کم‌تر و کم‌تر شود.

به بیان ساده تر، از ۲۰۰ هزار دستگاهی که وزیر معزول صمت وعده واردات آن را تا پایان خردادماه سال جاری داده بود، در مهر و آبان به ۶۰ هزار و در آذرماه به ۴۰ هزاردستگاه تقلیل یافت. البته در گزارشی که اخیراً به معاون اول ارسال شده است، ۵۲ هزاردستگاه خودروی برقی به صورت قطعی سفارش گذاری شده است. خودروسازان برای ثبت سفارش ۴۸ هزار دستگاه دیگر نیز در حال مذاکره هستند.

در این شرایط و ترجیح خودروهای برقی به نظر می رسد بازار باید خود را برای مواجهه با وضعیتی جدید آماده کند؛ یعنی به جای میزبانی از خودروهای وارداتی صفرکیلومتر بنزینی در انتظار ورود ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی باشد. البته هنوز آمار دقیقی از میزان واردات این خودروها منتشر نشده است. با این حال، اگر فرض کنیم تا امروز ۱۰ هزار دستگاه وارد شده باشد، تا پایان سال، پیرو مذارکراتی که بین معاون اول دولت و نخست وزیر چین صورت گرفته است، باید ۹۰ هزار دستگاه وارد شود.

آیا ورود این تعداد خودرو امکان پذیراست؟ آیا از نظر تخصیص ارز، زیرساخت های گمرک، شاخص های استاندارد و مراحلی که باید تا شماره گذاری طی شود، در کشور آمادگی وجود دارد؟ به بیان ساده تر، با توجه به مستعمل و تکراری شدن واردات وزارت صمت برای سرگرم کردن مردم و بازار خودرو باید به فکر چاره دیگری باشد. در ماه های اخیر، توانسته اند با حربه واردات، بازار را به خواب مصنوعی ببرند، اما شواهد و قرائن نشان می دهد که دیگر این تیغ برا نیست و دیگر نمی توان با آن بیش از این بازی کرد. به نظر می رسد مطرح شدن بحث افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله و تخصیص ارز نیما به خودروسازان، ابزارهای جدید هستند که برای ادامه خبربازی و سر کار گذاشتن مردم ابداع شده اند.

۴.۷ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.