جزییات جدید آیین نامه واردات خودرو به نفع چین و روسیه

واردات خودرو به نفع چین و روسیه
واردات خودرو به نفع چین و روسیه

در حالی که، واردات خودرو می توانست علاوه بر تنوع‌بخشی به بازار به فرصتی برای ایجاد ارتباط با سایر کشورها بدل شود، جزییات جدید آیین نامه واردات نه تنها این فرصت را از بین می برد، بلکه باز هم به نفع چین و روسیه تمام شده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دو کشور چین و روسیه طی ماه های اخیر، بارها تمامیت ارضی ایران را زیر سؤال برده اند. این دو کشور بنا به منافع ملی کشورهای متبوع خود، برای افزایش میزان بهره‌وری از ارتباطات بین المللی بارها هم‌نوا با کشورهای عربی تمامیت ارضی ایران را زیر سؤال برده اند. این دو کشور برای این که بتوانند نظر مساعد کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای همکاری های بیش تر اقتصادی جلب کنند، تأکید کرده اند که ایران و امارات اختلاف ها در مورد جزایر سه‌گانه را یا از طریق مذاکره و یا از طریق محاکم بین المللی حل کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به بیان ساده تر، چین و روسیه برای این که بتوانند به منافع حداکثری از این روابط دست پیدا کنند، نه تنها به ایران اعتنایی نکرده اند، بلکه فقط و فقط به آن چه نیاز داشته فکر کرده اند و بر همین اساس، مالکیت ایران را بر اراضی‌اش زیر سؤال برده اند. این دو کشور همچنین در سایر موارد نیز چندان به نفع ایران کار نکرده اند، چه سازمان ملل و چه در دوران تحریم ها، کمک خاص و ویژه ای به کشور نکرده اند.

چینی ها و روس ها هم در دوران تحریم ها ایران را ترک کرده اند، حتا سرعت خروج آن ها از ایران به مراتب بیش تر از سایر کشورها از جمله خودروسازان فرانسوی و کره ای بود. با این حال، باز هم این خودروسازان ایرانی بودند که در دوران تحریم ها و برای ارسال پیام به مخاطبان خاص، سراغ چینی ها رفتند. چینی هایی که حاضر نبودند حتا برندهای درجه دو و سه خود را با برند اصلی راهی ایران کنند. این محصولات به صورت ری‌برند شده هم اکنون سطح وسیعی از بازار خودرو کشور را در اختیار دارند. به نحوی که، در حال حاضر، بخش کوچکی از تولید و بازار به برندهای غیر چینی اختصاص دارد.

محدود کردن آیین نامه

در این شرایط به نظر می رسید حداقل با توجه به فرصت پیش آمده و رفتار مشابه، در تدوین آیین نامه جدید واردات، شرایط به گونه ای پیش برود که از یک سو، بتوان با آن اهداف وارداتی را محقق کرد و از سوی دیگر، مقدمات رقابت را فراهم کرد.

اما بند ۴ این آیین نامه به گونه ای تدوین شده که زمینه های رقابت درون تیمی را برای خودروسازان چینی فراهم کرده است، یعنی به جای رقابت میان خودروسازان بین المللی، خودروسازان چینی مشمول آن می شوند و رقابت برای خرید محصول میان شرکت های ایرانی به شدت زیاد خواهد شد. البته در حال حاضر نیز همین شرایط برقرار است.

در بند ۴ آیین نامه جدید واردا خودرو آمده است: «واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد با شرکت خارجی اصلی یا واسط دارای تفویض نامه از شرکت اصلی، ممهور به مهر تاریخ بازرگانی کشور خارجی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور که به تأیید وزارت (سازمان توسعه تجارت ایران) رسیده باشد و رعایت مفاد آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کننگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره  7415-ت ۵۱۶۸۱هـ مورخ ۱۳۹۵.۰۱.۲۸ راجع به تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش که به تأیید وزارت رسیده باشد، است.»

با توجه به شرایط تحریمی حتا نام شرکت هایی که هنوز با طرف های خارجی قرارداد جاری دارند نیز در سایت آن ها دیده نمی شود. بنابراین براساس چه اصل و اصولی طرف های ایرانی می توانند با شرکت های غیر چینی قرارداد ممهور و تأیید شده منعقد کنند.

ماده ۱۰ شاهکاری دیگر از هدایت دولت

ماده ۱۰ این آیین نامه را نیز می توان شاهکاری دیگر از هدایت دولتی واردات خودرو به شمار آورد.

در این ماده آمده است: «به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان داخلی و حقوق سرمایه گذاران داخلی طرف قرارداد با شرکای خارجی، واردات محصولات شرکت هایی که به واسطه تحریم های ظالمانه علیه کشور، بازار را ترک نموده اند و موجب زیان شرکت ها و مصرف کنندگان با ایجاد تعهدات و یا سایر موارد شده اند به کشور ممنوع می باشد.

تبصره-وزارت با همکاری وزارت امور خارجه، مسئولیت تعیین شرکت های مذکور را برعهده خواهد داشت.»

براساس این ماده، هیچ یک از حق واردات خودروهای چینی غیر از یک استثنا اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت، چراکه شرکت های چینی هم مانند سایر همکاران خودرو به مجرد تحریم ها، ایران را با سرعت وصف ناشدنی ترک کردند. هنوز هم تکلیف بسیاری از حواله داران معوق مشخص نشده است. عمده آن ها نیز محصولات چینی هستند، حتا رفتن چینی ها باعث تعطیلی کارخانه های متعدد خودروسازی در کشور نیز شده است. از جمله آنان می توان به آذویکو و ریگان خودرو اشاره کرد. شرکتی مانند کارمانیا هم هنوز نتوانسته است خود را احیا کند.

با این حساب، باید دید که آیا تدوین کنند جرئت و جسارت جلوگیری از ورود خودروهای چینی به ایران را دارند یا این که با آیین نامه به طور رسمی فرش قرمز چینی ها را گسترده تر و مسیر را برای آنان آب و جارو کرده اند؟

۱.۵ امتیاز از ۲۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.