صنعت خودرو ابزار سیاست نیست

صنعت خودرو ابزار سیاست نیست
صنعت خودرو ابزار سیاست نیست

از نگاه کارشناسان، نباید صنعت خودرو به ابزار سیاست ورزی ریاست جمهوری آینده تبدیل شود.

زمان زیادی به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمانده است. اولین دور مناظرات نیز برگزار شد و سرشار از بیان بایدها و نبایدها بود. آن چه که در اولین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۰ با موضوع مسائل اقتصادی مطرح شد، فارغ از نگاه تخصصی به صنایع کشور بود و بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعتی توقع داشتند تا نامزدها به مسائلی چون مدیریت بازار و صنعت خودرو به دور از سیاست ورزی اشاره کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اما آن چه که فعلا یا حداقل تا به امروز به آن اشاره نشده است، برنامه ای مدون قابل اشاره به صنایعی است که توانایی بالایی در اثرگذاری شاخص های اقتصادی دارند. بدون تردید در این خصوص رتبه اول به نام صنعت خودروسازی است. با این حال هنوز و همچنان از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اشاره ای به آن نشده است. این که نگاه رئیس جمهور آینده به خودروسازی چگونه باید باشد، موضوعی بود که به آن پرداخته ایم و کارشناسان مختلف بازار و صنعت خودرو به آن اشاره داشته اند.

مدیران 777 مدیران 777
صنعت خودرو ابزار سیاست نیست
صنعت خودرو ابزار سیاست نیست

خلخالی : تاکید بر نگاه به توان داخلی

یک استاد دانشگاه در خصوص با پایگاه خبری اسب بخار می گوید: « بنده فکر می‌ کنم نگاه دولت آینده به داخل خیلی بیشتر از دولت قبل است. همچنین اگر آدم عاقل و منطقی‌ که غرض‌ ورزی نداشته باشد و نگاهش مبتنی بر منافع ملی باشد و منافع شخصی‌ را به آن ترجیح ندهد، می‌تواند همین سه سال گذشته را ببیند ».
به گفته ابوالفضل خلخالی احتمالاً تحول جدی در قسمت مدیریتی در وزارت صنایع، سازمان گسترش و مدیران خودروسازمان خواهیم داشت که این‌ها مبتنی بر این است که افراد و آدم‌هایی بیایند که به توان داخل ایمان دارند.
وی با اشاره به تجربه دوران تحریم افزود : « طی این مدت قطعه‌ سازان ما دستاوردهای خیلی خوبی داشتند. مثلاً توانسته اند ECU را داخلی‌ سازی کنند که واقعاً یک چیز نشدنی به نظر می‌ آمد. یا مثلا فرمان کمکی برقی یا ترمز ABS؛ در واقع کسی که می آید باید برنامه‌ هایش را بر اساس توانمندی های داخل برنامه‌ ریزی کند. من فکر می‌ کنم روحیه دولتی که می‌آید، همین است. بنابراین به نظرم حداقل در چهار سال آینده مبتنی بر توانمندی‌ های داخلی پیش برویم ».
خلخالی ادامه داد: « هر چقدر ما بتوانیم تولید را در کشور بومی کنیم، بهتر است. هیچ کشوری را نمی‌ توانید مثال بزنید که برخلاف این عمل کرده باشد، ما هم در دوران قبل از انقلاب اسلامی افرادی را داشتیم که مبتنی بر این دیدگاه کار کردند و اتفاقا موفق هم بودند و توانستند تولید ناخالص ملی داشته باشند؛ ولی باز در همان زمان توسط افراد نظام حاکم که یک مقدار وابسته بودند، آن جریانی که می‌ خواسته کشور را با مبتنی بر تولید داخل رشد دهد، کنار زده شده است ».

صنعت خودرو ابزار سیاست نیست
صنعت خودرو ابزار سیاست نیست

کاکایی : خودروسازی ابزار سیاست نیست

یک کارشناس و استاد دانشگاه دیگر در این خصوص به خبرنگار اسب بخار می گوید: « اولین خواهشم این است که با صنعت خودرو شوخی نکند. چون صنعت خودرو در یک حالت شکننده‌ای قرار گرفته است و بازیچه دست سیاستمداران نباید باشد. اگر قبلاً هم با آن بازی‌ کردن، به مردم وعده و وعید دادند و رفتند در فلان شهرستان کارخانه زدند، باید بدانند قبلاً می‌ شده است ولی امروز دیگر نمی‌ شود. باید بدانند که وضع صنعت خودرو از نظر اقتصادی به شدت شکننده است ».
امیرحسن کاکایی با اشاره به اینکه باید نگاه سیاسی از صنعت خودرو برداشته شود تاکید کرد: «الان دیگر نمی‌ توانند این کارها را انجام بدهند. چرا که ابزار سیاسی رو به نابودی است؛ یعنی یک مقدار دیگر به آن فشار بیاوریم، از درون می‌ ترکد ».
وی می افزاید: « در واقع باید نگاه اقتصادی و تخصصی به موضوع داشته باشیم. ضمن این‌که اگر می‌ خواهند مسائل مملکت را حل کنند، اینقدر به خودروسازی توجه نکنند؛ به‌خصوص با خودروسازی‌ که خودروی سواری تولید می‌کند. باید تمرکز روی حمل و نقل باشد ».
کاکایی با تاکید بر اینکه بزرگترین اشتباه ما در یک سال گذشته، توجه دولت مردان به هزار و یک دلیل به شدت روی خودروسازی سواری بوده است، می افزاید: « باید توجه به بحث حمل و نقل باشد. بحث حمل و نقل تجاری و خودروهای فرسوده است؛ این‌ ها مسائل جدی مملکت است که آلودگی، ترافیک و مشکلات ایمنی را با خود در بر دارند. در واقع باید بگذارند که صنعت خودرو توسط متخصصان بچرخد و سیاست مداران هم به مسائل کلان مملکت بپردازند و برای صنعت خودرو درخواست ایجاد کنند؛ یعنی حاکمیت دستشان باشد، نه تصدی‌ گری. این نقطه کلیدی است ».

صنعت خودرو ابزار سیاست نیست
صنعت خودرو ابزار سیاست نیست

وهاب آقایی : بازنگری مجدد از صنعت خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو نیز در مورد این موضوع به خبرنگار اسب بخار گفت: «نگاه باید تنها تکیه بر اساس رفتارهای گذشته و تاکید بر تولید داخل کشور نباشد. به نظر من اتفاقاتی که در دهه گذشته، یعنی دوران آقای ویسه افتاد باید اتفاق بیفتد. در آن دوره نقاط ارزش افزوده صنعت خودرو در کشور شناسایی شد و قرار بود که ایران را به یک منطقه عظیم قطعه سازی تبدیل کنند. به نظر من همین اتفاق باید بیفتد. به این معنی که باید یک ارزیابی مجدد در صنعت خودرو انجام شود و بخش های قابل رقابت شناسایی و در آن حوزه ها سرمایه گذاری اتفاق بیافتد. صرف تکیه به اینکه یک صنعت خودرو بیش از ۵۰ ساله داریم و بخواهند آن را به هر نحوی ادامه بدهند و همین راه را در پیش بگیرند، به نظر من خیلی منطقی نیست. منطق ایجاب می کند که یک بازنگری مجدد از صنعت خودرو صورت بگیرد و نقاط دارای ارزش افزوده شناسایی شده و چراغ مسیر را بر آن نقطه متمرکز کنیم ».

صنعت خودرو ابزار سیاست نیست
صنعت خودرو ابزار سیاست نیست

پایگاه خبری اسب بخار

علی طجوزی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.