صنعت خودرو در سال ۱۳۹۹ از نگاه کارشناسان مختلف – بخش هفتم

صنعت خودرو از نگاه کارشناسان
صنعت خودرو از نگاه کارشناسان

سال ۹۹ برای صنعت خودرو در حالی به پایان رسید که پر از فراز و نشیب بود. مسائل مختلفی طی این سال دامنگیر این صنعت بود؛ افزایش نرخ ارز، رشد لجام گسیخته قیمت خودرو در بازار، تعهدات معوق، خودروهای ناقص کف کارخانه، افزایش نرخ نهاده های تولید مبتنی بر نوسان نرخ ارز، قیمت فولاد، قیمت گذاری دستوری خودرو و تحریم از جمله این مشکلات بودند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

از سوی دیگر، حرکت به سمت داخلی سازی بیش تر، حضور مؤثر و پررنگ تر قطعه سازان برای تعمیق داخلی سازی، افزایش میزان تولید، معرفی محصولات جدید، آرامش نسبی ای که در پایان سال در بازار خودرو به وجود آمد و همچنین اعلام تولید محصولات جدید و تولید انبوه آن برای سال ۱۴۰۰ بخش سفید و مثبت ماجرا بودند. در همین رابطه، ۵ پرسش را با برخی کارشناسان درمیان گذاشتیم. از این میان، برخی بنا به دلایل مختلف نتوانستند در این مسیر همراهی کنند و برخی دیگر نیز وقت گذاشتند به زعم خود به پرسش های اسب بخار پاسخ دادند. این پرسش ها پیش از نام گذاری سال جدید و در واقع، پیش از شروع  سال نو مطرح شده اند.

مدیران 777 مدیران 777

پرسش ها:

۱- مهم ترین اقدامی که در صنعت خودرو انجام شده چیست؟

۲- چه تصمیم و برنامه‌ای تأثیر بسیار منفی گذاشت؟

۳- پیش بینی برای سال ۱۴۰۰

۴- آیا با واردات خودرو موافق هستید؟

۵- الگوی شما برای توسعه پایدار چیست؟

۱- پاسخ به پرسش اول

در سال ۹۹ من حرکت مؤثری از صنعت خودرو ندیدم؛ مؤثر از بُعد مثبتش را ندیدم حداقل، از بُعد منفی‌اش است که در سؤالات بعدی شما توضیح می‌دهم. بنابراین حرکت مثبتی ندیدم.

۲- پاسخ به پرسش دوم

این بحث قیمت‌گذاری است که مدام راجع به آن صحبت شده است، گاه بحث بورس را مطرح کرده اند، گاه بحث شورای رقابت بوده و بحث دستوری و رفتار دستوری که با صنعت خودرو داشته اند. به نظر من این در هر موردش اشتباه است و متأسفانه تجربیات گذشته را مجدد تجربه می‌کنند.

۳- پاسخ به پرسش سوم

پیش‌بینی من برای صنعت خودرو در ۱۴۰۰ بستگی به خیلی چیزها دارد. در مجموع، اگر این روند تغییر نکند و اگر دوباره در روی همان پاشنه بچرخد، در صورتی که باز برجام را بپذیرند و مذاکراتی شروع شود، دوباره آقایان خواهند رفت سراغ یکی از خودروسازان مثل پژو و امثالهم، دوباره یک خودرویی را بردارند و بیاورند و بخواهند ساخت داخل کنند و همین طور در صنعت مونتاژ باقی بماند. به نظر من تا زمانی که برای صنعت خودرو یا کلاً برای توسعه اقتصادی برنامه مشخصی تدوین نشود و صنعت خودرو مسیرش را مشخص نکند و تا زمانی که به خودروسازی نپردازد، یعنی به طراحی خودرو نپردازد و نخواهد خودروی داخلی خودش را داشته باشد، توفیقی نخواهد داشت. ما اکنون تعداد کثیری خودروساز داریم که به نظر من این یکی از اشتباه‌های کلان شان است که این همه تولیدکننده خودرو داشته باشیم و تا زمانی که این صنعت در دست بخش دولتی باشد و مدیران دولتی بخواهند آن را بچرخانند، باز تغییر چندانی رخ نخواهد داد.

۴- پاسخ به پرسش چهارم

ببینید با چه نیتی باشد. فکر می‌کنم ما چنین ارزی نداریم که بخواهد واردات خودرو باشد، اگر بدون انتقال ارز هم باشد، داستان‌های دیگری دارد که ما موضوعات دیگری داریم که از این واجب‌تر است و با واردات خودرو بحث رقابت ایجاد نمی‌شود. با ورود خودروسازان دیگر دنیا بیایند در کشور ما تولید کنند، بسیار موافق هستم و تنها واردات خودرو، ارزی که از کشور ما می‌برد بیرون و ما را دچار مشکل بعدی که تأمین قطعات یدکی‌اش خواهد کرد می‌گذارد.

۵- پاسخ به پرسش پنجم

الگوی مورد نظر من برای توسعه پایدار این صنعت مثل کره، مثل چین و امثالهم است که با برنامه مشخصی حرکت کرده اند، رفته اند به سمت طراحی خودرو، به سمت این‌که پلتفرم‌های خودشان را داشته باشند، از تعدد و ازدیاد سُرس‌های مختلف برای قطعه‌سازی پرهیز کنند، قطعه‌سازان باید به همدیگر بپیوندند و بزرگ‌تر شوند، بتوانند تیراژهای میلیونی بسازند. تیراژ تولید باید اقتصادی باشد، پارامترهای مؤثر در قیمت‌ تمام‌شده باشد، باید اپتیمایز شود و برنامه مشخصی داشته باشند، بدانند با چه کیفیتی و چه با تیراژی و چه نوع خدماتی باید در این صنعت باقی بمانند. در غیر این صورت، به نظر من صنعت خودرو صنعت پایداری نخواهد بود.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.