مجمع تشخیص واردات خودرو کارکرده را تأیید کرد

تأیید واردات خودروهای دست دوم
تأیید واردات خودروهای دست دوم

به نظر می رسد با مهر تأیید مجمع تشخیص برای خودروهای دست دوم مسیر، سرعت ورود آن ها به کشور بیش تر شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پیش از آغاز سال جدید هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بند مربوط به واردات خودروهای سواری کارکرده را از قانون بودجه ۱۴۰۲ حذف کرد.

مدیران 777 مدیران 777

دلیل مخالفت اولیه مجمع تشخیص محصلت

رئیس کمیسیون اصل ۹۰، نصرالله پژمان‌فر در جلسه علنی ۱۵ فروردین مجلس در توضیح چرایی حذف بند مربوط به خودروهای کارکرده گفت: «نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ مصوبه‌ای در موضوع واردات خودروهایی با عمر کم تر از پنج سال داشتند که مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگرفت، اما به دلیل ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص این مصوبه از لایحه بودجه حذف شد. به دلیل محدودیت زمان، امکان اینکه ما بتوانیم آن را در صحن مجمع پیگیری کنیم، وجود نداشت.»

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رییسه مجلس نیز در توئیتی نوشت: «برخی از اعضای هیت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت مانع اصلی واردات خودرو هستند. مجلس شفافیت آرای نمایندگان و قوای مختلف را مدتی است که تصویب و بر آن اصرار نموده و به مجمع تشخیص فرستاد تا شفافیت رأی اعضای مجمع مشخص شود. اگر رأی اعضای مجمع شفاف شود مخالفان واردات خودرو شناسایی می‌شوند.»

جلال رشیدی کوچی نیز که یکی از مدافعان سرسخت واردات شناخته می شود، در حساب توئیتر خود این گونه نوشت: «به نظر می‌رسد آقایان آقامحمدی، میرسلیم و لاریجانی بیش ترین مخالفت را با واردات خودروهای کارکرده در جلسه هیئت عالی مجمع داشته‌اند. اگر غیر از این است تکذیب بفرمایند و اگر درست است ضمن احترام کامل به نظر این عزیزان، سؤال مردم این‌است که دلایل مخالفت چه بوده و منتظر پاسخ هستند.» البته این نماینده مجلس در توئیتی توضیح داد: «از طرف آقای دکتر لاریجانی با بنده تماس گرفتند و فرمودند که ایشان در جلسه هیئت مخالف واردات نبوده و از واردات خودروهای کارکرده به کشور دفاع هم می‌کنند.»

اصرار دولت برای واردات

با این حال، دولت با توجه به اهداف درآمدی و همچنین برنامه هایی که از محل واردات برای تنظیم بازار خودرو در نظر گرفته بود، اعلام کرده است واردات خودروهای کارکرده انجام خواهد شد.

عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصباحی مقدم نیز با تأکید بر این که ایراد هیئت عالی نظارت مجمع به مصوبه واردات خودرو شکلی است و مجمع به‌هیچ‌وجه با اصل واردات خودرو مخالفتی ندارد، گفت: «دولت این اختیار را دارد که بدون اخذ مجوز از هیچ یک از مراجع از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام آیین‌نامه واردات خودرو را تدوین و اجرایی کند و هیچ مانعی در این رابطه وجود ندارد.»

آخرین میراث فاطمی

با این حال، جدی شدن استیضاح باعث شد وزیر سابق صمت به سرعت لایحه واردات خودروهای کارکرده را با دوفوریت به هیئت دولت بدهد. اعضای کابینه نیز به سرعت آن را تأیید و تقدیم مجلس کردند. مجلس نیز ابتدا با کلیات موافقت کرد و هفته بعد از آن در اواخر خرداد، جزییات این لایحه در صحن علنی بررسی و مصوب شد.

تأیید هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص

سرانجام هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مصوبه مجلس در مورد «واردات خودروی کارکرده» را مغایر سیاست های کلی ندانست و آن را تأیید کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بررسی ابهام ها، با اشاره برخی استدلال‌های اعضای هیئت عالی نظارت و مجمع در موضوع رسیدگی به موضوع واردات خودرو، گفت: «با توجه به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو و نیز آمارهای موجود از میزان نیاز به خودرو، کسری بازار خودرو حتا با واردات تأمین نمی‌شود. بنابراین واردات موجب ایراد لطمه به تولید داخلی نمی‌شود. از سوی دیگر، تعیین اولویت تأمین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه نکته جدیدی ندارد و مغایر سیاست‌های کلی نیست.»

آملی لاریجانی افزود: «قرار نیست همه کسری نیاز داخل از محل واردات تأمین شود. همان گونه که در مورد واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اختیار به دولت داده شده است، در مورد خودرو هم می‌توان اختیار را به دولت داد. مجمع در خصوص واردات خودرو نظر مساعد داد، در این مورد هم می‌تواند موافقت کند.»

ارز تنها دست انداز باقیمانده؟

در این شرایط با توجه به برداشته شدن تمام موانع، به نظر می رسد ارز تنها دست انداز باقیمانده در مسیر واردات خودروست. البته هنوز یک گره ذهنی در این مسیر وجود دارد که با شعارها و ادعاهای مطرح شده مغایرت و تفاوت دارد. موافقان و دولت از یک سو، مدعی هستند که واردات باعث کاهش قیمت ها در بازار خواهد شد و از سوی دیگر، میزان تعرفه ها را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده اند.

در هر صورت واردات خودروهای کارکرده به صورت جدی دنبال می شود و قرار است بخش عمده ای از نیازهای بازار را برطرف کند، اما غیر از مسئله تعرفه ها که با نگرانی قیمت تمام شده بالا همراه شده است، افزایش رقابت و تحرکت بازار و همچنین بازنگری در کیفیت را می توان از مزیت های قابل قبول واردات خودرو دانست. به شرطی که عرضه گسترده و مستمر باشند تا آن ها نیز نقش کلکسیونی پیدا نکنند.

۴.۷ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.