تعرفه ۲۰۰ درصدی خودروهای وارداتی را آزاد کرد

تعرفه ۲۰۰ درصدی خودروهای وارداتی
تعرفه ۲۰۰ درصدی خودروهای وارداتی

پس از چهار ماه بلاتکلیفی و معطلی پشت دروازه های گمرک و امروز و فردا شدن ورود خودروهای صفر به کشور تعرفه ۲۰۰ درصدی خودروهای وارداتی را آزاد کرد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با توجه به مصوبه جدید دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات و تصویب کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده، به نظر می رسد سرعت ورود و عرضه خودروهای وارداتی از حالت لاک پشت خارج و پلنگ‌وار به بازار خودرو حمله کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

بنابراین گزارش، از اسفندماه سال گذشته چند  محموله از خودروهای وارداتی به پشت دروازه های کمرگ رسیدند، اما به دلایل مختلف مجوز ورود به سرزمین اصلی را تاکنون پیدا نکرده بودند.

با این حال، پیش از تصویب دو مصوبه توسط دولت و مجلس، سرپرست سازمان توسعه تجارت از ترخیص ۴٠٠٠ دستگاه از خودروهای ثبت سفارش شده وارداتی خبر داد. سرپرست سازمان توسعه تجارت این خبر را پیش از اعلام رسمی افزایش از ۲۰۰ درصدی تعرفه واردات و همچنین مصوبه مجلس اعلام کرد.

دشت اول به نام چانگان

به گفته مهدی ضیغمی، بخش مهمی از این خودروها از خانواده چانگان است. با توجه به دشواری ایجاد برخی هماهنگی‌ها میان دستگاه‌های مختلف و نهایی شدن ابلاغیه‌های گمرکی، قدری فرآیند ترخیص طولانی شد، اما با رسیدن به یک هماهنگی مناسب، پیش بینی می‌کنیم که از این پس، سرعت واردات خودرو به کشور افزایش پیدا کند.

وی با بیان این که تاکنون ۱۷ شرکت توانسته‌اند فرآیند ثبت سفارش خودرو را نهایی کنند، توضیح داد: «طبق برآوردهای صورت گرفته، به زودی خودرو زوتی نیز در گمرکات کشور وارد و ترخیص خواهد شد و همچنین تعدادی هیوندای النترا نیز در مراحل پایانی ترخیص قرار دارند.»

به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، این خودروها بنا نیست ارز نیمایی دریافت کنند و نیاز آن ها از طریق ارز حاصل از صادرات تأمین می‌شود که این فرآیند به سود صادرکننده و واردکننده خواهد بود. تاکنون تعدادی از این شرکت‌ها فرآیند تأمین ارز خود را نهایی کرده‌اند و دیگر شرکت‌ها نیز پیگیر نهایی شدن آن هستند. وزارت صمت به سهم خود تلاش کرده است هماهنگی‌های لازم را برای سرعت گرفتن این فرآیند نهایی کند.

ضیغمی درباره پلاک گذاری خودروهای وارداتی نیز این طور گفت که پس از نهایی شدن قیمت این خودروها از سوی سازمان حمایت و شورای رقابت، خودروهای وارداتی ترخیص می شوند و در زمان تحویل مشکلی برای پلاک گذاری نخواهند داشت.

وی درباره دیگر خودروهایی که به بازار ایران وارد خواهند شد نیز تشریح کرد: «با توجه به این که فرآیند مذاکره و پیگیری شرکت‌ها ادامه دارد، قطعاً فهرست خودروهای وارداتی نیز تغییر خواهد کرد، اما تاکنون دو شرکت توانسته‌اند برای واردات تویوتا مدارک خود را ارائه کنند. از سوی دیگر، ۵٠٠٠ دستگاه نیسان نیز ثبت سفارش شده است. مدل‌هایی از ماشین‌های کره‌ای مانند هیوندای نیز به بازار وارد خواهد شد و همچنین پیگیری شرکت‌ها برای واردات خودروهای اروپایی نیز ادامه دارد.»

سرپرست وزارت صمت توضیح داد: «وزارت صمت در این فرآیند خود واردکننده یا مجری واردات خودرو نیست، اما تلاش کرده است با هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف و تسهیل در تغییر قوانین لازم، شرایط را برای سرعت گرفتن واردات خودرو فراهم کند و این امیدواری وجود دارد که پس از تحویل خودروها در گام اول، واردات خودرو در فازهای جدید نیز به مرحله اجرا برسد.»

افزایش تعرفه معنی دیگر هماهنگی

هر چند سرپرست سازمان توسعه تجارت ناهماهنگی دستگاه ها را دلیل اصلی تأخیر در ترخیص این خودروها می داند، اما به نظر می رسد منظور وی از هماهنگی بلاتکلیفی میزان تعرفه واردات باشد، چراکه دولت حساب ویژه ای روی درآمدهای حاصل از آن بازکرده است. به باور برخی کارشناسان حتا برآمدن دوباره شورای رقابت نیز می تواند به همین موضوع و سهم خواهی ۸۵ درصدی دولت از محل واردات ارتباط داشته باشد.

آشتی کنان مجلس و دولت

در همین حال، با توجه مشکلاتی که بخش عمده ای نمایندگان با وزارت صمت و برخی دیگر از اعضای کابینه داشتند، دو مصوبه وارداتی دیروز را (۲۲ خرداد ۱۴۰۲) آشتی کنان دولت ومجلس دانست. حالا از یک سو، دولت از تعیین تکلیف و درآمدهای حاصل از آن راضی شده است و نمایندگان مجلس نیز از واردات خودروهای کارکرده خشنود هستند.

در این شرایط مشخص نیست مشکل کمبود ارز را چگونه می خواهند جبران کنند؛ آیا قرار است تولیدکنندگان همچنان در مضیقه بمانند و سهم ارزی آن ها به واردکنندگان اختصاص یابد؟ آیا از محل های دیگری تأمین ارز صورت خواهد گرفت؟ آیا صادرکنندگان حاضر هستند ارزهای خود را با قیمت هایی کم تر از قیمت بازار به واردکنندگان بدهند؟ آیا واردکنندگان ارزهای صادراتی را با قیمت بازار آزاد خریداری و هزینه را بر قیمت تمام شده اضافه کنند؟

در این شرایط مشخص نیست پس از استیضاح وزیر سابق صمت چه اتفاقی افتاده است که دولت و مجلس نه تنها علیه هم موضع گیری نمی کنند، بلکه به هم پاس گل هم می دهند. شاید مشکل، فاطمی امین بوده است و شاید بده و بستان هایی با هم دارند تا بیش از این، کرسی وزارت صمت بدون وزیر نماند.

۲.۹ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.