10 هزار خودروی کره ای وارد خواهد شد

در حالی که هنوز وزارت صمت و امور خارجه به صراحت درباره وضعیت ورود خودروهای کره ای اظهار نظری نکرده اند، بر اساس شنیده ها ۱۰ هزار خودرو کره ای وارد خواهد شد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تحویل اولین سری از خودروهای وارداتی کره ای با این پرسش همراه شد که آیا این روند ادامه خواهد داشت یا اینکه با اتمام محموله های موجود و خودروهایی که در راه هستند، ورود و عرضه خودروهای کره ای به بازار متوقف خواهد شد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این موضوع از این جهت مهم به شمار می رود که از یک سو می تواند باعث افزایش بیش از حد تقاضا برای این خودروها در زمان فروش شود و ازسوی دیگر می تواند در تغییر و افزایش قیمت های بازار نیز موثر باشد.

عدم تعیین تکلیف این مساله نه تنها به طور مستقیم در بازار خودروهای نو و دست دوم کره ای تاثیر گذار است ، بلکه می تواند قیمت سایر محصولات بازار را نیز دستخوش تغییر کند.

در واقع گذشته از عاملی مانند تحریم و تغییر نقش خودرو،ممنوعیت واردات و محدودیت های ایجاد شده ناشی از آن را می توان دیگر عامل بسیار مهم و موثر در وضعیت امروز قیمت خودروهای وارداتی به شمار آورد.

در همین شرایط اگر خودروهای وارداتی غیر چینی به صورت محدود عرضه شوند، این روند نه تنها مانع عقب نشینی قیمت ها در بازار نخواهد شد،بلکه با توجه به تقاضای بالا برای خودروهای کره ای،زمینه ساز شکل گیری حباب جدید برای آنها خواهد شد.

همچنین ممکن است سرعت واردات خودروهای چینی با توجه به دسترسی آسانتر واردکنندگان را بیشتر کند و بخش کوچک و مقاوم بازار را نیز به اشغال این خودروها درآورد.

در این شرایط به گفته یک منبع آگاه،هر چند هنوز مشکلات ثبت سفارش خودروهای کره ای به قوت خود باقی مانده است.اما فعلا بر اساس گفته مسئولان تا سقف ۱۰ هزار دستگاه امکان واردات کیا و هیوندا، هر کدام ۵ هزار دستگاه وجود دارد.

این تعداد هر چند که نمی تواند به تنهایی عطش بازار را گرفته و پاسخ مناسبی برای تقاضاهای موجود باشد.اما در عین حال می تواند تا حدی مانع از شکل گیری موج جدید سودا گری در این بخش از بازار شود.

البته این تاثیر گذاری نیز مشروط است. چرا که اگر قرار باشد این خودرو با وقفه های طولانی و به صورت قطره چکانی عرضه شوند،فقط می توانند بازار را در همین وضعیت فعلی ، یعنی سکون و بی تحرک نگه دارند.

اما باید در نظر داشت که مقاومت بازار سرانجام با آغاز تحویل ها شکسته خواهد شد. چون در هر حال خودروهای وارداتی جدید با توجه به نحوه قیمت گذاری،به مرجعی جدید تبدیل خواهد شد.

در این شرایط اگر وضعیت عرضه به شکل امروز باشد،به احتمال زیاد وزارت صمت و نهادهای مرتبط قادر به کنترل آن نخواهند بود. این تجربه نیز پیشتر تکرار و منجر به ظهور دستورالعمل های خلق الساعه ، شده است. راهکارهایی که تا کنون جوابگو نبوده اند.

با این حال متولیان تا امروز بی تحرکی بازار و کاهش داد وستدها را به خود گرفته اند.این در حالی است که صرفا چشم انتظاری برای ورود و عرضه خودروهای وارداتی دست دوم و صفر کیلومتر،باعث توقف و کاهش شدید داد و ستدها شده است.

در این میان امکان ورود و عرضه ۱۰ هزار دستگاه کیا و هیوندا می تواند به نوبه خود مسکن و درمانی مقطعی به حساب آمده و فعلا از حجم هجوم به این خودروها بکاهد.

با این حال میزان استقبال از خودروهای غیر چینی در سامانه فروش نشان می دهد که از یک جهت مصرف کنندگان تا چه حد از چینی ها فراری هستند و از جهت دیگر تا چه امکان افزایش فشار بر این خودروها وجود دارد.

در این شرایط به نظر می رسد برای جلوگیری از آشوب و تلاطم و افزایش مجدد قیمت ها در بازار،باید هر چه سریع تر وضعیت ثبت سفارش خودروهای کره ای مشخص شود. در غیر این صورت به غیر از اهداف درآمدی از محل واردات،بازهم هیچ یک از وعده های دولت در این زمینه محقق نخواهد شد.

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.