کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟ + نظرسنجی عمومی

کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟
شما در انتهای این خبر می توانید در نظرسنجی رسمی محبوبترین خودروی ملی شرکت کنید.” ایران خودرو ” و ” سایپا ” دو خودروساز بزرگ ایران هستند که سال های سال است برای معرفی و تولید محصولات ملی تلاش می کنند و می خواهند نشان خودروسازی های خود را مانند دیگر برندهای دنیا معروف کنند.

مدیران 777 مدیران 777

بدیهی است که موثرترین کار برای مشهور کردن نشان یک خودروساز، عرضه محصولاتی با دانش بومی آن کارخانه است و امروز می بینیم که ایران خودرو و سایپا تا حدی در این مسیر گام برداشته اند. اما از نگاه بسیاری از کارشناسان و مردم، هزینه و وقتی که خودروسازان داخلی برای ساخت و توسعه خودروهای ملی صرف کرده اند نتوانسته دست آورد قابل قبولی داشته باشد، همچنین سرعت رشد صنعت خودروهای ملی بسیار کند است.
برخی از مدیران خودرویی معتقد هستند که هیچ گاه نمی توان خودروهای ملی را با اتکای صد در صدی بر دانش بومی ساخت و اگر بار دیگری این اشتباه یا اتفاق رخ دهد، دوباره شاهد خودروهای ملی عقب مانده از دنیا خواهیم بود و نمی توانیم مانند دنیا هر چند سال یک بار آن ها را ارتقا دهیم.
با این حال امروز در چرخه صنعت خودروی کشور، سمند، دنا، دنا پلاس، سورن، رانا، ساینا، تیبا، کوییک و رهام به عنوان خودروهای ایرانی شناخته می شوند و بسیاری از آن ها سال هاست با کم ترین تغییرها همچنان به تولید خود ادامه می دهند. کارشناسان صنعت خودرو دلیل این اتفاق را هزینه های بالا و سرسام آور ساخت خودروی ملی در ایران می دانند و برای این که این خودروها آن چنان آش دهان سوزی هم نیستند، نمی توان توقع استقبال چند صد هزار دستگاهی از آن ها را داشت. بنابراین باید سال های سال تولید شوند تا بتوانند هزینه های سربار شرکت را کاهش دهند.
با این حال سعی داریم در این مطلب به وضعیت خودروهای ملی بپردازیم و ببینیم که در این سال ها چه گونه در میان مشتریان ظاهر شده اند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

۱- سمند
کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟
سمند خودرویی است که از ابتدای دهه ۸۰ وارد بازار شده و اکنون پس از حدود ۱۶ سال همچنان تولید آن با ظاهری مانند گذشته ادامه دارد. با این که ایران خودرو در این مدت نسخه های LX و SE این خودرو را به عنوان فیس لیفت های مختلف سمند معرفی کرده است، اما هیچ گاه تغییر اساسی در ظاهر بیرونی و درونی اولین خودروی ملی اتفاق نیافتاده است. در سال ۹۶ حدود شصت هزار دستگاه سمند در سایت های مختلف تولیدی ساخته شده و به دست مشتریان رسیده است. این خودرو ابتدا اهداف صادراتی ایران خودرو را دنبال می کرد، اما پس از گذشت مدتی مشخص شد که آن چنان نمی تواند در بازار جهانی رقابتی ظاهر شود و برای همین بازار آن ضعیف شد. به تازگی ایران خودرو نسخه فیس لیفت سمند را دوباره ساخته و می خواهد آن را روانه بازار کند. داشبورد سمندهای جدید مانند سورن شده و تا حدی چراغ های جلو و عقب این خودرو از نظر گرافیکی بهبود پیدا کرده است. هنگامی که سمند رونمایی شد، قرار بود در سال های اول بتواند رکورد چهارصد هزار دستگاه را بزند، اما شاهد بودیم که با توجه به استقبال قابل قبول از سمند در سال های اول، نیاز بازار ایران آن قدر نبود تا ایران خودرو بتواند سالی چند صد هزار دستگاه از این خودرو را تولید کند. بخشی از آمار تولید سمند در هر سال به نیاز تاکسی رانی ها بر می گردد و اگر قرار باشد سمند در حمل و نقل عمومی استفاده نشود، شاهد آن خواهیم بود که آمار تولید نخستین خودروی ملی چند هزار دستگاه در سال کم می شود. در حال حاضر سمند را می توان با پیشرانه های ۱٫۸ لیتری ۸ سوپاپ ۱۰۰ اسب بخار و ۱٫۷ لیتری EF7 با قدرت ۱۱۴ اسب بخار خریداری کرد. در بازار کشور نسخه های دوگانه سوز فابریکی این خودرو یافت می شود.

۲- سورن
کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟
سورن دومین خودروی ملی ایران خودرو است. این خودرو محصولی بر پایه سمند بوده و در این سال ها با فیس لیفت های مختلفی رو به رو شده است. بسیاری معتقد هستند که سورن نسخه به روز شده سمند است و نباید آن را محصولی متفاوت دانست، اما ایران خودرو سورن را خودرویی مجزا از سمند می داند و با استفاده از برخی جزییات آن را لوکس تر معرفی می کند. سورن نخستین خودروی ملی مجهز به پیشرانه توربو شارژ است که در سال ۹۴ با موتور ۱٫۷ لیتری توربو ۱۵۰ اسب بخار به بازار معرفی شد. این خودرو در بخش ستون ها، شیشه ها، پلتفرم، موتور، جعبه دنده، درها و… هیچ تفاوتی با سمند ندارد و تنها برخی امکانات و طراحی داخلی و بیرونی آن با سمند متفاوت است. در ابتدا سورن هم آن چنان متفاوت با سمند نبود، اما با معرفی نسخه ELX فاصله این دو خودرو با هم زیاد شد. سیستم تهویه اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و… جزییات دیگر در سورن ملموس تر است. همچنین پیشرانه توربو هم اصلی ترین تفاوت سورن با سمند به حساب می آید. البته تمام نسخه های تولیدی سورن به موتور ۱٫۷ لیتری توربو مجهز نیستند و ایران خودرو آن چنان این خودرو را برای فروش نمی گذارد. اگر به آمار تولید سورن هم نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم که این خودرو تیراژ به مراتب کم تری از سمند دارد و در شرایط کنونی، بازار استقبال چندانی از آن نداشته است. اکنون ایران خودرو قصد دارد نسخه فیس لیفت و به روز شده سورن توربوشارژ را به بازار معرفی کند که به امکاناتی مانند کروزکنترل، تریم داخلی دوخت قرمز، رینگ های جدید و… مجهز است و تا حدی چراغ های آن با نسخه های قبلی فرق می کند. در بازار ایران می توانید سورن را با پیشرانه های ۱٫۸ لیتری ۱۰۰ اسب بخار، ۱۰۷ لیتری ۱۱۴ اسب بخار، ۱٫۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار و ۱٫۷ لیتری توربو ۱۵۰ اسب بخار پیدا کنید.
برای آشنایی بیشتر با سورن می توانید ویدیوی تست و بررسی سورن توربو و همچنین ویدیو بررسی خودروهای کارکرده (سورن و…) را با کلیک بر روی لینک تماشا کنید.
۳- رانا
کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟
رانا به عنوان یکی دیگر از خودروهای ملی ایران خودرو شناخته می شود که بر اساس پژو ۲۰۶ صندوق دار طراحی و ساخته شده است. در اصل رانا را می توان نسخه اقتصادی ۲۰۶ صندوق دار دانست. این خودرو از نظر فنی شباهت بسیار زیادی به پژو ۲۰۶ دارد و تنها در بحث طراحی جلو و عقب و همچنین کابین با ۲۰۶ متفاوت است. در بحث کیفی هم این خودرو تا حدی ضعیف تر از الگوی خود بوده و امکانات کم تری هم دارد. رانا یک سدان جمع و جور است، در روزهای اول می خواست قله های هدف بازار داخل کشور را فتح کند، اما با گذر از هر سال می بینیم که تولید آن در ایران خودرو افت کرده و گویا استقبال از آن هر روز کم تر می شود. با این که رانا به نسبت دیگر خودروهای هم رده قیمت مناسب تری دارد، اما بسیاری حاضر هستند که پول بیش تری بدهند و سوار بر پژو ۲۰۶ صندوق دار بشوند. رانا که خودرویی با قیمت کم تر از ۴۰ میلیون تومان در ایران خودرو است، در سال ۹۶ تنها حدود ۷ هزار دستگاه از آن تولید شده که حتا کم تر از یک خودروی چینی ۱۰۰ میلیون تومانی است! با این آمار مشخص است که هنوز رانا نتوانسته اهداف ایران خودرو را به واقعیت تبدیل کند و این شرکت را با فروش خود به سودآوری برساند. با این حال ایران خودرو نسخه ای جدید از رانا را ساخته و در حال حاضر نسخه هایی از آن در اختیار مدیران ایران خودرو است. این خودرو فیس لیفتی از رانا LX است و به امکاناتی مانند فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، بلوتوث روی فرمان، تزیینات داخلی طرح کربن، کاسه چراغ های جدید و… مجهز شده و قرار است تا پایان سال به بازار کشور معرفی شود. با توجه به افزایش قیمت خودروها پیش بینی می شود که رانای فیس لیفت می تواند پرفروش تر و محبوب تر از نسخه قبلی خود ظاهر شود. این خودرو تنها با موتور ۱٫۶ لیتری TU5 تولید می شود که حدود ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد. در گذشته گفته می شد که ایران خودرو می خواهد نسخه ۱٫۷ لیتری EF7 این خودرو را هم به بازار عرضه کند و هنوز این اتفاق نیافتاده است.

۴- دنا
کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟
دنا را می توان خودروی ملی ای دانست که با ورود خود به بازار، موج استقبال مشتریان را ایجاد کرد. این خودرو که با حاشیه های بسیار پس از ماه ها تاخیر به دست خریداران رسید، در اصل یک سمند یا همان سورن لوکس به حساب می آید. زیرا پلتفرم، اصول شاسی و بسیاری از مسائل فنی آن با خودروهای نام برده تفاوتی ندارد و تنها در بحث طراحی کابین، امکانات و ظاهر نمای جلو و عقب با سمند و سورن متفاوت است.
وجود امکاناتی مانند نمایش گر، کروزکنترل، صندلی های برقی جلو، سیستم تهویه اتوماتیک و… باعث شد دنا در بحث امکانات از چینی های هم قیمت جلو بزند. همچنین طراحی به نسبت خوب و از سویی نمایندگی های فراوان ایران خودرو سبب شده در دوران اوج دنا، این خودرو برتری قابل توجه ای نسبت به سدان های دنده ای رده ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان داشته باشد. از سال ۹۳ تا امروز بیش از ۸۵ هزار دستگاه دنا به دست مشتریان رسیده است. با توجه به این که در آن دوران امکان خرید خودروهایی همچون ام وی ام ۵۳۰ و ۵۵۰، جک J5 دنده ای و… فراهم بود، مشخص است که این خودرو توانسته به مراتب پرفروش تر از آن ها ظاهر شود. همچنین سطح امکانات و نوع طراحی باعث جذب تعداد زیادی از جوانان به سمت این خودرو شد. وقتی هم پای جوانان به خرید یک خودرو باز شود، معلوم است که بحث تغییر در طراحی، تیونینگ و افتتاح کلوپ های مختلف خودرویی هم راه می افتد. دنا را می توان نخستین خودروی ملی دانست که توانسته با قدرت، جوانان و علاقه مندان بسیار را به سمت خود بکشاند و امروز کلوپ های قوی را در فضای مجازی به خود اختصاص دهد.دنا جزو محصولاتی است که تا حدی موفق تر از سمند و سورن در بازارهای صادراتی بوده و چند وقتی است که بحث عرضه آن در آذربایجان و روسیه آغاز شده است. این خودرو تنها با پیشرانه ۱٫۷ لیتری ۱۱۴ اسب بخار و جعبه دنده ۵ دنده دستی عرضه می شود.
برای آشنایی بیشتر با این خودرو می توانید ویدیوی تست و بررسی دنا را تماشا کنید.

۵- دنا پلاس
کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟
دنا پلاس نسخه فیس لیفت و به روز شده دنا است. پس از موفقیت های نسبی دنا، ایران خودرو برای همگام بودن با رقیب های چینی طراحی دنا را ارتقا داد و سرانجام پس از سال ها، نمای کناری جدیدی را طراحی نمود. دنا پلاس، دیگر درهای مشابه سمند و سورن ندارد و خطوط طراحی آن تا حدی به روز شده است. از سویی ایران خودرو امکانات بیش تری را در این خودرو قرار داد. به عنوان مثال دنا پلاس به چهار کیسه هوا مجهز شد و تا حدی از برخی خودروهای چینی در تعداد کیسه هوا پیشی گرفت. همچنین وجود چراغ روز، سانروف، دوربین عقب و تغییر برخی جزییات آن شرایط رقابتی این خودروی ملی را با بسیاری چینی ها حفظ کرد. دنا پلاس را می توان به مراتب محبوب تر از دنای معمولی دانست، زیرا طراحی به مراتب بهتری دارد و از سویی به دلیل سابقه به نسبت خوب دنا و همچنین بازار خرید و فروش قوی، بسیاری از مشتریان خودروهای اقتصادی، این محصول ملی را به گزینه های چینی ترجیح می دهند. جالب است بدانید که این بار یک خودروی ملی در رده رقابتی خود بیش ترین امکانات رفاهی را در اختیار مشتریان قرار می دهد.
دنا پلاس در کنار پیشرانه ۱٫۷ لیتری EF7، به موتور بهبود یافته سورن توربو هم مجهز است و می تواند با ۱٫۷ لیتر، توانی نزدیک به ۱۵۰ اسب بخار را با افت نسبی کم تر تولید کند. اما همچنان این خودروی ملی فاقد جعبه دنده اتوماتیک است و همین مسأله باعث می شود سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر از خریداران خودروهای اقتصادی، گزینه های چینی اتوماتیک را به دنا پلاس ترجیح دهند. با این که ایران خودرو به مراحل آخر تجاری سازی دنا پلاس توربوی اتوماتیک رسیده است، اما هنوز خبری از رونمایی این خودرو نیست و برخی احتمال می دهند که سرانجام نسخه کامل دنا پلاس سال آینده به بازار کشور می آید. با این که هنوز خط تولید ایران خودرو نمی تواند تیراژ دنا پلاس را بالا ببرد، اما این روزها چند هزار دستگاه از این خودرو در
جاده های کشور تردد دارند. البته در ابتدای عرضه دنا پلاس، مشکلاتی از جمله ایرادهای برقی، نوع رنگ پاشی بدنه، اختلال در امکانات جدید و… از سوی مشتریان در فضای مجازی اعلام می شد که گویا ایران خودرو این مشکلات را تا حد زیادی حل کرده است.
در حال حاضر دنا پلاس نیز به بازار آذربایجان و روسیه معرفی شده و تولید محدود آن در کمپانی ” خزر ” آغاز شده است.

برای آشنایی بیشتر با دنا پلاس می توانید ویدیو معرفی دنا پلاس توربو را در با کلیک بر روی لینک تماشا کنید.

۶- تیبا
کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟
تیبا نخستین خودروی ملی سایپا است. این خودرو که از نگاه بسیاری ترکیب پراید، کیا ریو و رنو تندر۹۰ است، روزهای اول با نام مینیاتور شناخته می شد، اما به دلیل برخی مسائل نام تیبا برای آن برگزیده شد. تیبا را می توان خودرویی ملی و ارزان قیمت دانست. در اصل پس از پراید، تیبا دومین خودروی سواری ارزان قیمت بازار است. در ابتدای عرضه این خودرو، تا حدی امکانات بیش تر تیبا و از سویی پیشرانه قوی تر آن توانست مشتریان بسیاری را به سمت این خودرو بکشاند. به عنوان مثال مه شکن جلوی فابریک، دو کیسه هوا بدون نیاز به سفارش گذاری و… از عواملی بود که تیبا را گزینه ای مناسب تر نسبت به پراید می کرد. همچنین موتور ۱٫۵ لیتری ۸ سوپاپ این خودرو می توانست حدود ۸۰ اسب بخار قدرت داشته باشد که این روزها به ۸۷ اسب بخار رسیده است. اما پس از گذشت مدتی معلوم شد که تیبا در واقع کمی بهتر از پراید است و در بحث کیفیت چندان قوی نیست. البته با این که کیفیت خوبی ندارد، اما هزینه های نگهداری اش هم آن چنان سر به فلک نمی کشد. پس از چند سال، سایپا تیبا را کمی دست کاری کرد و امکاناتی مانند رینگ آلیاژی، شیشه های عقب برقی، آینه های کناری برقی و… به این خودرو اضافه کرد. سایپا در این میان تیبای هاچ بک را هم با نام تیبا۲ به بازار معرفی کرد و توانست مشتریان بسیاری را به سمت این خودرو آورد. با این که تیبا نمی توانست از نظر کیفیت و کارایی با خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ و رانا رقابت کند، اما با توجه به قیمت پایین تر، هر ساله تیراژ بالایی در تولید دارد. همچنین پلتفرم مشترک میان تیبا، ساینا و کوییک باعث شده تا فقط در سال ۹۶، بیش از ۱۸۵ هزار دستگاه از پلتفرم X200 در ایران تولید و عرضه شود.

۷- ساینا
کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟
داستان ساینا و تیبا، مانند ماجرای سورن و سمند است! ساینا در اصل نسخه فیس لیفت و به روز شده تیبا است. اما برخی افراد معتقدند ساینا دومین محصول ملی سایپا است. ساینا نیز مانند سورن از نسخه اولیه خود تبعیت می کند و می بینید که حتا الگوی درها و شیشه های آن با تیبا به تمامی برابر است. اما ساینا را می توان گزینه ای به مراتب کامل تر از تیبا دانست، زیرا این خودرو به سیستم تهویه الکتریکی مجهز است و از سویی در نسخه پایه آن امکاناتی مانند شیشه ها و آینه های برقی دیده می شود. سنسور پارک عقب هم به صورت فابریک روی سپر این خودرو نصب شده است. در پایان سال ۹۶ هم سایپا نمونه اتوماتیک ساینا را به بازار عرضه کرد. این خودرو با همان پیشرانه ۱٫۵ لیتری قدیمی ۸۷ اسب بخار عرضه می شود که حتا ساده ترین اصل پیشرانه های ۴ سیلندر جدید، یعنی ۱۶ سوپاپ بودن در آن دیده نمی شود. از سویی کیفیت نسخه اتوماتیک این خودرو تفاوتی با تیبا و ساینای دنده ای ندارد و در اصل با خودرویی بسیار ساده و تا حدی بی کیفیت در قطعه های داخلی طرف هستیم. اما وجود امکاناتی مانند فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، کروزکنترل، بلوتوث روی فرمان، محدود کننده سرعت، کامپیوتر سفر و حالت رانندگی اسپرت و برفی باعث شده این خودرو به عنوان ارزان ترین خودروی اتوماتیک بازار تا حدی قابل قبول باشد. ساینای اتوماتیک به جعبه دنده CVT کمپانی پانچ بلژیک مجهز است و این روزها تعدادی از این خودروها با مشکل سیستم خنک کاری موتور در شیب ها دست و پنجه نرم می کنند. اما بدیهی است که این ایراد به زودی حل می شود و ساینا با کمی دقت بیش تر در مونتاژ، می تواند ارزنده تر از امروز میان مشتریان مطرح شود.

۸- کوییک
کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟
کوییک ترکیبی از ساینا و تیبا۲ است. این خودرو به عنوان یک هاچ بک کراس به بازار کشور معرفی شده و اکنون در نسخه فول آپشن اتوماتیک عرضه می شود. ویژگی های فنی و کیفیت کوییک به تمامی برابر با ساینا اتوماتیک است، اما در کنار امکاناتی که در ساینا اتوماتیک وجود دارد به نمایش گر، دوربین عقب، نمایش فشار باد لاستیک آنلاین، رهیاب ماهواره ای و چراغ روشنایی روز نیز مجهز است. این خودرو با توجه به طراحی به نسبت خوب، توانسته تا حدی مشتریانی را به سوی خود بکشاند. البته اصول پلتفرم X200 به گونه ای است که بیش از این که مشتری به دلیل مشخصات و ویژگی های خوب ذاتی به سراغ این خودروها بیاید، قیمت کم آن نسبت به رقیب ها برایش مهم است! کوییک هم در این ماجرا مستثنا نیست و بسیاری افراد می بینند که با قیمتی به مراتب کم تر از چینی ها می توانند خودرویی اتوماتیک با آپشن های زیاد را تجربه کنند. اگر حتا کوییک از قیمت کنونی گران تر بود، اما سایپا می توانست موتور به روزتری روی آن قرار دهد، به مراتب می توانست مشتریان این خودرو را افزایش دهد و نام کوییک را به عنوان یک خودروی ملی ارزنده در میان ایرانیان مطرح کند. در همایش صنعت خودروی سال ۹۶، شرکت ساینا نسخه ای از کوییک را به نمایشگاه جانبی این مراسم آورد که از نظر امکانات قوی تر شده بود و امکاناتی مانند ۴ کیسه هوا در آن دیده می شد. از سویی وجود تریم داخلی چرم و تا حدی کیفیت بهتر قطعه های داخلی از ویژگی های نمونه نمایشگاهی کوییک در این همایش بود.

شما می توانید ویدیوی تست و بررسی سایپا کوییک را با کلیک بر روی لینک تماشا کنید.

۹- رهام
کدام خودروی ملی در میان مردم محبوب تر است؟
رهام را می توان کامل ترین و به روزترین خودروی ملی ایرانی دانست. این خودرو از نظر اصول پلتفرم به مراتب از تمام خودروهای ملی قبلی قوی تر ظاهر شده و همچنین فن آوری های به روز و عادی خوبی در ساخت نمونه های اولیه این خودرو دیده
می شود. با این که مشخص است سایپا در ساخت این خودرو از مشاوران خارجی استفاده کرده و حتا نسخه استتار شده آن چند وقتی در کشور هند دیده می شد، اما با این حال رهام در جایگاه یک محصول ملی می تواند خودرویی به نسبت کامل برای ایرانی ها باشد.
سایپا قصد دارد پیش فروش رهام را امسال آغاز کند. از سویی در ساخت این خودرو از شریک های تجاری مختلفی استفاده کرده است. به عنوان مثال پیشرانه این سدان ملی از برلیانس چین تامین می شود که امروز با حجم ۱۶۵۰ سی سی روی برلیانس های سری H300 بازار ایران نصب می شود. همچنین وجود جعبه دنده اتوماتیک ۶ دنده از جمله مزیت هایی است که در این خودرو مشاهد می شود. وجود امکاناتی مانند سانروف، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، نمایش گر، سیستم تهویه اتوماتیک، کروزکنترل، کامپیوتر سفر و… می تواند رهام را به یک رقیب منطقی برای سدان های اتوماتیک چینی تبدیل کند. با توجه به نمونه های اولیه رهام که به نمایشگاه های مختلف آمده است، سایپا قصد دارد نسخه های کامل تری از این خودرو را با پیشرانه های توربو و همچنین امکانات بیش تر مانند رادار نقطه کور، سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم کنترل پایداری، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای و… عرضه کند. آن چه امسال بازدیدکنندگان در نمایشگاه های خودروی شیراز، مشهد و… دیده اند، خودرویی ملی به مراتب منطقی تر از طرح های قبلی است و می توان در بحث کیفیت و ساختار امتیاز بالاتری را به این خودرو داد.
سایپا قرار است که بر پلتفرم رهام (SP100) خودرویی هاچ بک و کراس اوور را توسعه دهد. گویا پس از رهام پلتفرمی جدید با نام SP0 به بازار ایران معرفی می شود.

برای آشنایی بیشتر با سایپا رهام، می توانید ویدیوی معرفی رهام را تماشا نمایید.

نتیجه گیری:

همان طور که در معرفی هر خودروی سواری ملی اعلام شد، هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. اما می توان نتیجه گرفت که پلتفرم X200 سایپا به مراتب پرفروش تر از پلتفرم مشترک سمند، سورن، دنا و دنا پلاس بوده است. اما همان طور هم که اشاره شد، دلیل فروش بیش تر X200 سایپا به دلیل قیمت ارزان محصولات اش است و نمی توان خودروهایی همچون تیبا، ساینا و کوییک را آن چنان محبوب دانست. از آن سو با این که فروش خودروهایی همچون دنا و دنا پلاس به پای تیبا و ساینا نمی رسد، اما جذابیت بیش تر ظاهری و همچنین پیشرانه و کیفیت بهتر خودروهای ملی ایران خودرو باعث شده بازخورد بهتری برای آن ها وجود داشته باشد. همان طور هم که همیشه در بازار قابل لمس بوده است، خودروهای ملی ایران خودرو با حاشیه سود به مراتب بیش تری از محصولات ملی سایپا به فروش رسیده اند و حتا در مورد دنا و دنا پلاس می بینیم که گاهی حاشیه سود های عجیب و غریبی اعلام می شود. از نگاه دیگر نیز، طرف داران دنا و دنا پلاس در فضای مجازی به مراتب فعال تر و بیش تر از طرف داران ساینا، تیبا و کوییک هستند. با این که تعداد خودروهای ساخته شده از پلتفرم X200 سایپا چند برابر خانواده دنا و دنا پلاس است، اما عملکرد دوست داران و مالکان خودروهای ملی ایران خودرو نشان می دهد که محبوبیت محصولات ملی این شرکت بیش تر از خودروهای ملی سایپا است.
اما نمی توان از این نکته غافل شد که با عرضه رهام به بازار کشور، بی گمان بسیاری حتا به جای خرید دنا پلاس و بسیاری از چینی ها این خودرو را انتخاب می کنند. البته سایپا باید رهام را در نسخه ای رقابتی و با کیفیتی بهتر از رقیب ها به بازار عرضه کند. اما با توجه به اصول پلتفرم جدید سایپا و همچنین ساختار به روزتر آن نسبت به خودروهای ملی کنونی، به یقین رهام می تواند در آینده نزدیک محبوب ترین محصول ملی بازار ایران شود.

[poll id=”65″]

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.