نمایشگاه داران و دلالان بازار را به نفع خود تمام کرده اند؛ مشتریان هوشیار باشند!

کاهش خرید مستقیم مشتریان از کارخانه؛ دردسر جدید خودروسازان
با پایان هفته گذشته، شاهد بودیم که حضور خودروهای مدل ۱۳۹۸ در بازار آزاد پر رنگتر شد. این اتفاق باعث شده تا دلالان و برخی نمایشگاه داران سبکی جدید را برای سودآوری بیشتر خود آغاز کنند.

مدیران 777 مدیران 777

بدیهی است که در این روزها، تعداد خودروهای صفر کیلومتر مدل ۱۳۹۷، چندین برابر خودروهای ۱۳۹۸ است. همیشه طبق عادت بازار ایران، حداکثر خودروهای سال جدید، اختلاف قیمت ۵ درصدی را با مدل ساخت قبل داشتند و این امر در خرید و فروش های بازار آزاد منطقی به نظر می رسید. اما با توجه به اینکه ورود خودروهای سال جدید (۱۳۹۸) به رسم سال های گذشته اتفاق نیافتاد و دو خودروساز بزرگ کشور در زمستان ۹۷ خودروهای مدل ۹۸ را روانه بازار نکردند، دیدیم که ملاک قیمت گذاری دلالان در بازار شب عید بر سال خودروهای ۹۷ بود.
بدیهی است که وقتی تا روزهای پایانی سال ۹۷، خودروهای همان مدل تولیدی به دستشان رسیده و عرضه رسمی خودروهای مدل ۹۸ از اواخر فروردین ماه آغاز شده است، اکثر خودروهای موجود در نمایشگاه ها و نزد دلالان با مدل ۹۷ باشند. حال که خودروهای ۹۸ به صورت محدود در بازار حضور پیدا کرده اند، بدیهی است که تاریخ مصرف بیشتری برای دلالان دارند و برای همین، شاهد هستیم که دوباره نمایشگاه داران در هفته گذشته نظم بازار خودرو را بر هم زده اند.
رشد قیمت های عجیب هفته گذشته برای تمام خودروها ارتباطی به نوسان بازار ارز و طلا نداشته و با پیگیری های خبرنگار “پایگاه خبری اسب بخار” مشخص شد که این اتفاق تنها به خاطر عدم عقب نشینی دلالان از قیمت های گذشته شان رخ داده است. در روزهای ابتدایی حضور خودروهای مدل سال جدید، اختلاف قیمت حدود ۴ تا ۷ درصد میان خودروهای ۹۷ و ۹۸ وجود داشت. با توجه به اینکه این اختلاف در اکثر خودروها آنچنان فاحش نبود، بسیاری از خریداران خودرو دست نگه داشتند تا به امید عرضه بیشتر خودروهای مدل ۹۸ بهای محصولات موجود در بازار آزاد تا حدی کم شود و یا دسترسی به خودروی سال جدید برایشان راحتتر گردد. این رویکرد مصرف کنندگان خودرو باعث شد تا دلالان در هفته های ابتدایی سال ۹۸ نتوانند مانند گذشته خودروهای مدل ۹۷ را بفروشند و با توجه به اینکه عمده خودروهای حاضر در نمایشگاه ها مدل سال قبل است، رکود بیشتری بازار واسطه های خرید و فروش خودرو را در بر گیرد.
اگر هم دلالان و نمایشگاه داران نمی خواستند تا رکود افزایش پیدا کند، باید خودروهای مدل ۹۷ را با کمی قیمت پایینتر به فروش می رساندند و با توجه به مدت زمان خواب پولشان، این کار از نظر اکثرشان منطقی به نظر نمی رسید.
برای همین دلالان بزرگ بازار خودرو و توزیع کنندگان اصلی خودروهای تولید داخل، با روشی سعی کردند تا ارزش خرید خودروهای مدل ۹۷ را بالا ببرند. آن ها از حدود ۱۰ روز گذشته شروع به بالا بردن قیمت خودروهای مدل ۱۳۹۸ به صورت غیر منطقی کردند و تا جایی این قضیه را ادامه دادند که خرید اکثر خودروهای مدل ۱۳۹۸ غیر منطقی به نظر رسید. در کنار افزایش قیمت غیر منطقی خودروهای مدل سال جدید، تا حدی قیمت خودروهای مدل ۹۷ هم تحت تاثیر این افزایش قیمت ها قرار گرفت. اما رشد قیمت خودروهای مدل ۹۷ به مراتب کمتر از خودروهای مدل ۹۸ بود و این اتفاق باعث شد تا در روزهای پایانی هفته گذشته، به طور کل توجیه عقلانی برای خرید خودروهای مدل سال جدید وجود نداشته باشد و اکثر مصرف کنندگان به سمت خرید خودروهای مدل ۹۷ بیایند.
برای درک بهتر این موضوع به چند مثال می پردازیم:
– آخر هفته گذشته پژو ۲۰۷i اتوماتیک مدل ۱۳۹۸ قیمتی فراتر از ۱۷۵ میلیون تومان را تجربه کرد. این در حالی بود که مدل ۹۷ این خودرو با قیمتی کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان معامله می شد.
– رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک مدل ۱۳۹۸ که قیمتی در بازه ۱۹۵ تا ۲۱۰ میلیون تومان را به خود اختصاص داده بود، نمونه مدل ۹۷ آن با قیمتی کمتر از ۱۸۰ میلیون تومان خرید و فروش شده است.
– کیا سراتو آپشنال اتوماتیک مدل ۱۳۹۸ در اواخر هفته گذشته به قیمت ۳۰۵ میلیون تومان هم رسید. اما نمونه ۹۷ آن با قیمتی کمتر از ۲۷۵ میلیون تومان هم در روزهای گذشته به فروش رسیده است.
– پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ با رنگ سفید در هفته گذشته تا ۴۰۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری شد. اما اکثر آگهی های فروش برای این نسخه تا بازه ۳۸۰ تا ۳۹۵ میلیون تومان درج شدند و جالب بود که نسخه ۹۷ آن در همان روزهای پایانی هفته با قیمتی کمتر از ۳۴۵ میلیون تومان هم به فروش رسیده است. به عبارت ساده حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان اختلاف میان مدل ۹۷ و ۹۸ برای این خودرو از جانب دلالان انتخاب شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

جالب است که برای خودروهای ناموجود با مدل ۱۳۹۸، رشد قیمتی به مراتب کمتر بوده است. از سویی وقتی به بهای خودرویی چون مزدا۳ نگاه می کنید که توسط یک خودروساز خصوصی از بهمن ۹۷ با مدل سال ۹۸ به دست مشتریان رسیده است، اختلاف قیمت میان دو مدل سال نیز به مراتب کمتر از رقبای دیگر اعلام می شود. مزدا۳ مدل ۱۳۹۸ در حال حاضر قیمتی حدود ۴۲۰ تا ۴۴۰ میلیون تومان در بازار آزاد دارد و نمونه ۹۷ آن با قیمتی حدود ۳۹۸ تا ۴۱۵ میلیون تومان معامله می شود. در صورتی که اگر عرضه مدل ۹۸ مزدا۳ از فروردین ماه مانند سایر خودروها آغاز می شد، امروز موجودی دلالان برای این خودرو بیشتر با نسخه های ۹۷ بود و باید اختلاف قیمت بیش از ۶۰ میلیون تومان را به خاطر یک سال ساخت برای مزدا۳ مشاهده می کردیم.

حال با نگاهی به اتفاق های هفته گذشته، می توان فهمید که رویکرد جدید دلالان و بسیاری از نمایشگاه داران به کدام سمت رفته است. باید مردم و مسئولان به این نکته توجه داشته باشند که به صورت ناگهانی، در یک هفته تمام دلالان و نمایشگاه داران به چنین نتیجه و راهکاری برای فروش راحتتر خودروهای مدل ۹۷ نمی رسند. بلکه لیدرهای هر گروه خودرویی و توزیع کنندگان اصلی هر محصول، قیمت گذاری را برای بازار آزاد تعیین می کند. در حال حاضر بازار خودروی کشور، دلالان بزرگ و لیدرهایی را به خود می بیند که گاهی بیش از چند صد دستگاه از هر نوع خودرو را در جای جای کشور دارند و آن ها قیمت خودروها را برای هر ساعت و روز مشخص می کنند. قطعا برای جلوگیری از این اتفاق های پرضرر برای مصرف کنندگان، باید به سراغ لیدرهای اصلی هر خودرو رفت و با آن ها برخورد قانونی را انجام داد.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.