سازمان حمایت و شورای رقابت چه فرقی دارند؟

خط تولید سایپا شاهین

طرح تحول صنعت و بازار خودرو در مجلس یازدهم در حال بررسی است. یکی از اصلی ترین بندهای این طرح عرضه فیزیکی خودرو در بورس کالاست. جایی که به نظر می رسد باز هم قرار نیست تا در این بخش از بازار که داد و ستد بر مبنای عرضه و تقاضا صورت می گیرد، قیمت و قیمت گذاری آزاد شود.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس در طرح تحول صنعت و بازار خودرو بندی را مبنی بر اینکه شورای رقابت پیش از عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت پایه خودرو را تعیین کند، پیش‌بینی کرده اند. نهادی که طی مدت اخیر به زعم خودروسازان با نحوه کشف قیمت، باعث ضرر و زیان خودروسازان شده است. پیش از مطرح شدن این طرح، فعالان این صنعت معتقد بودند که حاشیه بازار بهترین راهکار برای کنترل قیمت ها و همچنین کاهش زیان خودروسازان خواهد شد. در همین حال آن ها معتقد بودند که تعیین نرخ در حاشیه بازار موجب خواهد شد تا خودروسازان آرام آرام بتوانند قیمت ها را کاهش داده و بهای خودروها را به قیمت واقعی نزدیک کنند. این روش یک بار در دهه هفتاد آزموده شده و جواب هم داده است. البته باید در نظر داشت که شرایط اقتصادی –سیاسی ایران نسبت به آن زمان بسیار تغییر کرده است. به خصوص اینکه در حال حاضر علاوه بر تحریم هایی که یک جانبه علیه ایران اعمال می شود، صنعت خودروسازی کشور به طور مستقیم مورد تحریم ها واقع شده است. در کنار این مسائل و شرایط اقتصادی کشور، عدم ثبات قیمت ها، نوسان و حرکت صعودی نرخ ارز در کنار آسیب های وارد به دلیل شیوع کرونا به کسب و کارها، موجب شده است که حداقل در شرایط فعلی پیشنهاد خودروسازان و جواب دهی آن با شک و تردید و اما و اگر همراه شود. با این حال رئیس شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت کرده و شیوه قیمت‌گذاری خودرو توسط این شورا را بهترین روش عنوان کرده است. البته «رضا شیوا»، رئیس شورای رقابت، پیش از تقدیم این طرح به هیات رئیسه مجلس نیز از درِ مخالف وارد شده بود و معترض این طرح و تغییر مرجع قیمت گذاری بود. در این بین هر چند نمایندگان مجلس در طرح خود جایگاهی برای شورای مذکور تعریف کرده اند، با این حال خودروسازان با این جایگاه نیز مخالفت کرده و معتقدند که بهتر است تا قیمت پایه توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تعیین شود. حال سوال این است که اگر سازمان حمایت جانشین شورای رقابت در این عرصه شود، جواب خواهد داد یا خیر؟بدیهی است که مشخص نیست و دیکته ای ننوشته است. حداقل برای خودروسازان!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اما برخی بخش ها که چوب قیمت گذاری سازمان حمایت به تنشان خورده است، طعم قیمت گذاری این سازمان را چشیده اند. هر چند هیچ یک از فعالان صنایع وابسته به خودروسازی که عنان قیمت گذاری محصولاتشان در دست سازمان حمایت است، بنا به دلایلی حاضر به اعلام علنی آن نیستند. اما در صحبت های خصوصی و باز شدن درد و دل آن ها مشخص می شود که از چه می نالند!

حال به نظر می رسد خودروسازان با توجه به حجم انبوه زیان حاصله از قیمت گذاری شورای رقابت ترجیح می دهند که نهاد قیمت گذاری تغییر کند. هر چند همچنان آن ها به تعیین قیمت در حاشیه بازار معتقد هستند و به آن فکر می کنند. اما چون نمی توانند به روش دلخواه خود دست پیدا کنند، ترجیح می دهند که با تغییر مرجع قیمت گذاری حداقل از زیان خود بکاهند. اما در این میان باید دانست که اگر در شرایط فعلی بخواهیم جلوی ضرر و زیان شرکت‌های خودروساز را بگیریم، باید اجازه دهیم تا قیمت‌ها بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود. چرا که مسبب اصلی زیان خودروسازان، شرایط اقتصادی کشور است و در این فضا، شورای رقابت موجب تعمیق آن شده است.

در این میان به نظر می رسد که شورای رقابت و سازمان حمایت از نظر ماهوی فرقی ندارند و هر دو دست اندازی بر راه تعیین قیمت و قیمت گذاری و مانعی بر راه بازار هستند و عملا هر یک این نهادها باعث افزایش بروکراسی و طولانی شدن مسیر می شوند.مسیری که تا رسیدن قیمت های جدید خودروسازان باید با زیان روزانه همراه شوند و در نهایت آن که باز هم در این میان، مصرف کننده خسران می بیند. به بیان ساده وقتی قرار است یک نفر در انفرادی محبوس باشد؛ حال چه فرقی می کند که زندانش در کجا و کدام منطقه آب و هوایی قرار داشته باشد. یا عوض شدن نام زندانبان چه تاثیری بر او دارد. مساله محبوس بودن است؛ نه بیشتر. نه کمتر.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.