جذاب ترین لامبورگینی های تاریخ را بشناسید

لامبورگینی

بی شک دنیای خودرو بدون «لامبورگینی» دنیایی کسل کننده بود، اما چه چیز این نشان را به آن چه امروز درآمده تبدیل کرده است؟ در این مقاله به معرفی جذاب ترین های تاریخ این برند می پردازیم که باعث شده اند لامبورگینی به جایگاه کنونی برسد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

لامبورگینی به عنوان سوپر اسپرت تنها ۵۷ سال است که به این عرصه وارد شده، اما در همین مدت کوتاه ۵۷ ساله از بسیاری خودروسازان دیگر با قدمت بیش تر عملکرد بهتری داشته است. لامبورگینی در تولید محصولاتش ثابت کرده که می توان خشن ترین طراحی را با بالاترین عملکرد ارائه داد و مجموع این دو را می توان در خودروهایی دید که نشان گاو وحشی را بر خود دارند. البته انتخاب بهترین های برندی مثل لامبورگینی هیچ گاه کار ساده ای نیست. اصلاً چه چیز، یک خودرو را به بهترین تبدیل می کند؟ قدرت بالا؟ طراحی زیبا؟ طراحی ساده؟ تمام این ویژگی ها می توانند معیارهای انتخاب بهترین باشند اما در مورد لامبورگینی، ما به معرفی خودروهایی می پردازیم که بیش ترین تأثیر را نه تنها بر دنیای سوپر اسپرت ها بلکه بر خود این برند داشته اند. فهرست زیر، ۱۵ مدل برتر لامبورگینی در طول تاریخ را به شما معرفی می کند.

مدیران 777 مدیران 777

۱۵- لامبورگینی مورسیه لاگو: مسیر طراحی در هزاره جدید

لامبورگینی مورسیه لاگو

معمولاً طراحی پرچم دارهای لامبورگینی سبک کلی این برند را در طراحی یک دهه رقم زده اند. در دهه ۷۰ میلادی «میورا» پرچم دار طراحی های لامبو بود. دهه ۸۰ مدل “Countach” پرچم دار این برند لقب گرفت و در دهه ۹۰ لامبورگینی «دیابلو» پرچم دار لامبورگینی بود. در زمان رونمایی «مورسیه لاگو» با خودرویی طرف بودیم که خطوط برجسته تر و ظاهری بی نهایت مدرن تر از دیابلو داشت و دیابلو با معرفی مورسیه لاگو کنار رفت. البته طراحی این خودرو نسبت به مدل های کنونی لامبورگینی، مثل اونتادور، قدیمی به نظر می رسد اما نباید فراموش کرد که مورسیه لاگو بود که سبک طراحی های جدید لامبورگینی را در هزاره جدید رقم زد. مورسیه لاگو به پیشرانه ۶٫۲ لیتری V12 مجهز است که قدرت ۵۷۲ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر را دارد و این قدرت توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. مورسیه لاگو در ۳٫۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت ۳۳۱ کیلومتر بر ساعت را دارد.

۱۴- لامبورگینی استوک: اثباتی بر داشتن توان ساخت سدان

لامبورگینی استوک

لامبورگینی هیچ وقت یک سدان تولید نکرده است اما در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۰۸ بود که مدل مفهومی «استوک» توسط لامبورگینی رونمایی شد. در آن سال ها لامبورگینی تولید کراس اوور «اوروس» و سدان «استوک» را در برنامه های خود داشت. پس از رونمایی استوک وضعیت اقتصاد جهانی باعث شد لامبورگینی، همچون بسیاری از خودروسازان دیگر، توسعه برخی مدل هایش را متوقف کند. پس از آن، اوروس تولید شد اما سدان لامبورگینی به بازار نیامد. با این وجود، با بررسی استوک متوجه می شویم لامبورگینی از پس تولید یک سدان با سبک طراحی خودش برآمد و استوک جذابیت منحصر به فردی داشت. حال باید امید داشت در آینده سدانی بر پایه استوک به بازار آید و سبد محصولات لامبو را کامل کند. پیشرانه این خودرو یک موتور تقریباً ۵۶۰ اسب بخار V10 با حجم ۵.۲ لیتر است. این موتور در واقع، موتور لامبورگینی ال پی ۵۶۰ هست، به عبارت دقیق تر، پیشرانه «آئودی R8 جی تی» که با قدرتی کم تر از آن گشتاور بیش تری را عرضه می کند.

۱۳- لامبورگینی اوروس: مهم ترین محصول جدید برند

لامبورگینی اوروس

لامبورگینی «اوروس» دقیقاً نتیجه مالکیت «فولکس واگن» و تأثیر مدیریت آلمانی بر این برند است. با در نظر نگرفتن تولید محدود مدل “LM002″، اوروس تنها شاسی بلند لامبورگینی با عرضه بالا محسوب می شود. با وجود این که پیشرانه ۴ لیتری V8 این خودرو در مدل های «آئودی»، «پورشه» و «بنتلی» دیده می شود، اما اوروس یک کاراکتر منحصر به فرد دارد و لامبورگینی نشان داد که به خوبی می تواند یک کراس اوور سوپر اسپرت بسازد. در اوروس پیشرانه ۴ لیتری ۸ سیلندر بیتوربو، ۶۴۱ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. نیرو از پیشرانه توسط جعبه دنده ۸ سرعته به چرخ های جلو و یا در حالت آفرود به تمام چرخ ها منتقل می شود. تلفیق عملکرد بی نظیر در پیشرانه و جعبه دنده باعث می شود افزون بر داشتن شتاب ۳٫۶ ثانیه ای، نهایت سرعت ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنید.

۱۲- لامبورگینی رونتون: الهام بخش طراحی گالاردو و اونتادور

لامبورگینی رونتون

درست مثل لامبورگینی «وِنِنو»، «رونتون» هم عرضه بسیار محدودی داشت و فقط به مشتریان ثروتمند و وفادار این برند رسید. عرضه محدود این خودرو باعث شده قیمت اش ۲٫۱ میلیون دلار باشد، اما نکته مهم در مورد رونتون قیمت آن نیست؛ طراحی خاص این خودرو افزون بر این که آن را زیبا کرده، باعث شده الهاماتی از این سبک را در گالاردو فیس لیفت و اونتادور نیز ببینیم. پس رونتون یکی از مهم ترین خودروهای لامبو در ایجاد سبک جدید در محصولاتش است. در این خودرو پیشرانه ۶٫۵ لیتری V12  توان تولید ۶۴۱ اسب بخار قدرت و ۶۶۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این موتور از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود. لامبورگینی رونتون در ۳٫۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت در این خودرو ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است.

۱۱- لامبورگینی جالپا: اولین مدل ارزان پایه از برند لامبورگینی

لامبورگینی جالپا

«جالپا» دومین تلاش لامبورگینی برای ورود به رده خودروهای ارزان تر سوپر اسپرت بود. پیش از جالپا، کمپانی لامبورگینی موفقیتی نسبی در مدل «سیلوت» تجربه کرده بود اما جالپا با طراحی بدنه برتون و خطوطی برجسته تر از سیلوت بسیار موفق عمل کرد. موتور ۳٫۵ لیتری V8 زیر کاپوت این خودرو قادر به تولید ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور بود. نیرو توسط جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می شد و جالپا در حدود ۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید و نهایت سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. اهمیت جالپا در میزان عرضه این خودروست. لامبورگینی جالپا ۴۱۰ دستگاه عرضه داشت، در حالی که، از مدل سیلوت تنها ۵۴ دستگاه به فروش رسید.

۱۰- لامبورگینی سستو المنتو: تمرکز بر فیبرکربن در قطعات

لامبورگینی سستو المنتو

کمپانی لامبورگینی خیلی قبل تر از سال ۲۰۱۱، یعنی زمان رونمایی از «سستو المنتو»، از فیبرکربن در قطعات خود استفاده می کرد اما موضوع برای این مدل کمی متفاوت تر بود. سستو المنتو به زبان ایتالیایی معنای عنصر ششم را دارد. همان طور که می دانید کربن ششمین عنصر جدول تناوبی است و نام این مدل به کلی از این عنصر گرفته شده است. استفاده بهینه و مؤثر از فیبرکربن در این خودرو باعث شد وزن آن تا ۱ تن کاهش داشته باشد. یعنی این کوپه ۵۷۰ اسب بخاری کم تر از یک تن وزن دارد و در نتیجه، عملکرد عالی آن را در پیست می بینیم. گرچه تولید این خودرو بسیار محدود بود، اما نقطه سستو المنتو نقطه عطف تاریخ لامبورگینی در استفاده از قطعات فیبرکربن است.

۹- لامبورگینی وننو: خشن ترین و گران ترین لامبورگینی تاریخ

لامبورگینی وننو

«لامبورگینی» تنها ۱۴ دستگاه از مدل «وننو» در نسخه های کوپه و رودستر را بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تولید کرد و شاید دلیل قیمت نجومی این خودرو، که بر پایه اونتادور ساخته شده است، همین محدودیت تعداد تولید باشد. پیشرانه ۶٫۵ لیتری V12 در این خودرو ۷۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۹ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. قدرت بالا و آیرودینامیک فوق العاده در این خودرو سبب می شود لامبورگینی وننو تنها در ۲٫۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و گران قیمت ترین خودروی جدید این برند لقب گیرد.

۸- لامبورگینی دیابلو: تبلور نبوغ در طراحی

لامبورگینی دیابلو

اگر از لامبورگینی “Countach” به عنوان سوپر اسپرت عالی لامبورگینی در دهه ۷۰ یاد کنیم، از نظر طراحی باید دیابلو را یکی از بی نقص ترین سوپر اسپرت های دهه ۹۰ تا سال ۲۰۰۱ بدانیم. خطوط طراحی این خودرو زیباست و در این زمینه بسیاری دیابلو را به عنوان پادشاه مدل های لامبورگینی می شناسند. البته در مورد این که کدام نسخه از دیابلو جذاب تر است همیشه بحث بوده، اما طرح کلی دیابلو بی نظیر است و شکی در آن نیست. لامبورگینی دیابلو به پیشرانه ۵٫۷ لیتری V12 مجهز است که خروجی ۴۸۶ اسب بخار و ۵۸۰ نیوتن متر دارد و قدرت موتور توسط جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می شود. دیابلو در ۴٫۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت ۳۲۵ اسب بخار را دارد.

۷- لامبورگینی اسپادا: آخرین سوپر اسپرت موتور جلو برند

لامبورگینی اسپادا

لامبورگینی «اسپادا» بین‌ سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۸ به تعداد ۱۲۱۷ دستگاه و لامبورگینی «ایسلرو» بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۶۹ به تعداد فقط ۲۲۵ دستگاه به تولید رسیدند. این اعداد نشان می دهد که اسپادا چه قدر موفق بوده و علاقه مندان به خودرو همیشه به یاد این اسطوره لامبو هستند. اسپادا خودرویی عجیب و‌ غریب از استودیوی طراحی «برتونه» (Bertone) بود. اسپادا در زبان اسپانیایی به معنی «شمشیر» ترجمه می شود؛ نوعی شمشیر که ماتادورها هنگام گاوبازی برای کشتن گاو استفاده می کنند. چنین اسمی انتخاب جالبی برای شرکتی به نظر می‌رسد که از گاو به عنوان لوگوی خود بهره می برد. طراحی جذاب و عملکرد بی نظیر در این خودرو باعث شده این خودرو تبدیل به میراث باارزش لامبورگینی شده باشد. اسپادا به موتور ۳٫۹ لیتری V12 مجهز بود که توان تولید ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۴ نیوتن متر گشتاور را داشت. اسپادا در ۶٫۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید و نهایت سرعت در این خودرو ۲۴۴ کیلومتر بر ساعت بود.

۶- لامبورگینی گالاردو: موفق ترین لامبورگینی تاریخ

لامبورگینی گالاردو

بله قطعاً گالاردو لایق قرار گرفتن در فهرست بهترین های لامبو است؛ این خودرو قیمت پایینی داشت و بسیاری توانایی خرید آن را داشتند، البته پیش از گالاردو هم لامبورگینی خودروهایی از این دست در سبد محصولاتش داشت، اما هیچ کدام موفقیت گالاردو را کسب نکردند. اما دلیل این موفقیت چیست؟ دلیل ساده این موفقیت این است که گالاردو اولین محصولی است که پس از مدیریت آئودی بر برند تولید شد و در کنار طراحی زیبا حالا کیفیت و قابل اطمینان بودن آلمانی را هم در این محصول می دیدیم. نسخه اول گالاردو پیشرانه ۵ لیتر V10 را داشت که قدرت ۴۹۳ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتن متری را ارائه می داد. این خودرو در ۴٫۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت ۳۰۹ کیلومتر بر ساعت را دارد.

۵- لامبورگینی L 33: اولین لامبورگینی تاریخ

لامبورگینی L 33

پیش از این که «فروچیو لامبورگینی» به تولید سوپر اسپرت ها رو بیاورد، لامبورگینی L33 را به عنوان تراکتور کشاورزی عرضه می کرد. فروچیو لامبورگینی در ۲۴ سالگی و در جریان جنگ جهانی به نیروی هوایی ایتالیا پیوست و در آن سال ها به تعمیر ماشین آلات نظامی پرداخت که این کار او را بیش از پیش خبره کرد. پس از جنگ جهانی، او تصمیم گرفت کارخانه ای برای تولید تراکتور تأسیس کند. با شروع تولید، لامبورگینی کم کم به یک نشان قوی و مهندسی بی نقص در بحث تولید تراکتور تبدیل شد و حتا حالا بهترین تراکتورهای دنیا با این نشان شناخته می شوند. اما چرا تراکتور لامبورگینی در فهرست جذاب ترین های این برند قرار می گیرد؟ تراکتور لامبورگینی تاریخ این کمپانی را تداعی می کند و یادآوری می کند این برند چگونه به جایگاه کنونی خود رسیده است.

۴- لامبورگینی LM002: اولین شاسی بلند لامبو

لامبورگینی LM002

امروز اکثر علاقه مندان به خودرو بر این باور هستند که «اوروس» تنها شاسی بلند کمپانی لامبورگینی است و پیش از این شاسی بلندی توسط این کمپانی تولید نشده است. اما این باور اشتباه است، چراکه بین سال های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۳ این کمپانی مدل “LM002” را تولید می کرد. یک شاسی بلند واقعی با عملکرد بالا و نیز کاملاً دست ساز! در آن سال ها از نظر عملکرد تنها رقیب جدی لامبورگینی در این کلاس لندروور بود، اما کمپانی لامبورگینی نتوانست تولید این خودرو را به صورت عمده انجام دهد و خیلی زود این مدل با سبد محصولات لامبورگینی خداحافظی کرد. با این که در همان سال، سفارش قابل توجهی از ارتش های عربستان سعودی و لیبی برای این خودرو ثبت شد، در نهایت تنها ۳۰۱ دستگاه از این مدل تولید و عرضه گردید.

۳- لامبورگینی ۳۵۰GT: اولین خودروی اسپرت تولید لامبورگینی

لامبورگینی 350GT

در طول سال هایی که فروچیو لامبورگینی در صنعت ساخت تراکتور به موفقیت می رسید، همیشه به خودروهای اسپرت علاقه داشت و در گاراژ او همیشه چند سوپر اسپرت مختلف دیده می شد. یکی از خودروهایی که در گاراژ او دیده می شد «فراری ۲۵۰ GT» بود. این مدل پس از مدتی نقص فنی پیدا کرد و در آن زمان رسیدگی و خدمات پس از فروش سوپر اسپرت ها به خوبی امروز نبود و هنگامی که آقای لامبورگینی با فراری خود به مشکل برخورد، مجبور شد در نامه ای این مشکل را به «انزو فراری» (مالک فراری) انتقال دهد. انزو فراری در پاسخی تحقیرکننده به او گفت که هیچ وقت یک تراکتورساز نمی تواند در مورد سوپر اسپرتی مثل فراری نظر دهد. همین امر باعث شد چالشی جدید برای فروچیو لامبورگینی شکل بگیرد و به ساختن سوپر اسپرت هایی برای مقابله با فراری فکر کند. پس از این اتفاقات بود که مدل “GT350” به عنوان اولین خودروی اسپرت لامبورگینی عرضه شد.

۲- لامبورگینی Countach: درهایی با طراحی قیچی و طراحی جذاب

لامبورگینی Countach

اگر «میورا» را به عنوان اولین سوپر اسپرت لامبورگینی می شناسیم، باید گفت اولین طراحی خاص این برند هم مربوط به “Countach” است. خودرویی با خطوط شکسته و طراحی سه بعدی و زیبا که زبان طراحی را در صنعت خودرو در آن روزگار تغییر داد. درهای بالارونده با طراحی قیچی از خصوصیات منحصر به فرد این خودرو بود. البته بر این خودرو انتقادها و اِشکال زیادی وارد می شود که پذیرفته است. مثلاً، دید به بیرون این خودرو بسیار کم است و سوار و پیاده شدن از این خودرو بسیار دشوار، اما با تمام این ایرادها باید گفت Countach یکی از خودروهای طلایی تاریخ پرزرق و برق لامبورگینی است.

۱- لامبورگینی میورا: اولین سوپر اسپرت واقعی لامبو

لامبورگینی میورا

پیش از این که این مقاله را بخوانید بی شک می دانستید که رتبه اول به میورا خواهد رسید. میورا بدون تردید بهترین، مهم ترین و الهام بخش ترین محصول برند لامبورگینی است. میورا از نظر طراحی و مهندسی آغازگر مسیری بود که بعدها خودروهای لامبورگینی در این مسیر شکل گرفتند. این خودرو افزون بر زیبایی بی حدش، در زمان خود بسیار سریع بود. اولین موتور وسط لامبورگینی در زمان عرضه سریع ترین خودروی تولیدی جهان بود و تمام موارد گفته شده باعث می شود میورا جذاب ترین محصول برند لامبورگینی باشد. در نسخه P400 میورا پیشرانه ۳٫۹ لیتری V12 خروجی ۳۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور را داشت. قدرت این موتور توسط جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل و باعث می شد این خودرو در ۶٫۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت را داشته باشد.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

۲.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.