نکاتی جالب در مورد لامبورگینی که شاید ندانید

نکاتی لامبورگینی

خودرویی که هر کسی آرزو دارد یک روز مالک آن باشد. گاو خشمگین ایتالیایی، بله این مقاله به یکی از جذاب ترین های صنعت خودرو می پردازد: «لامبورگینی»!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اگر از مردم بپرسیم در صورتی که برنده لاتاری شوی چه خودرویی را می خری، قطعاً بسیاری از آن ها لامبورگینی را انتخاب می کنند. خودرویی ایتالیایی که شهرتش را از سرعت، قدرت و زیبایی خود دارد و وقتی شما مالک یک دستگاه لامبورگینی باشید در کنار این مشخصات یک خودروی گران قیمت دارید که تمام چشم ها را در خیابان به سمت شما می چرخاند. برخی علاقه مندان به این برند آرزو دارند تنها یک بار هم که شده پشت فرمان یکی از مدل های لامبورگینی بنشینند و از صدای موتور خشن آن لذت ببرند. اما آیا نکات دیگری در مورد این خودرو وجود ندارد؟ در این مقاله سعی می کنیم نکاتی را در مورد لامبورگینی بیان کنیم که کم تر مورد توجه بوده و برای شناخت کامل این نشان اصیل بهتر است این نکات را بدانید.

تراکتورسازی که سوپر اسپرت می سازد

نکاتی لامبورگینی

«فروچیو لامبورگینی» در تاریخ ۲۸ آوریل ۱۹۱۶ در شهر فرارای ایتالیا متولد شد. خانواده او از طبقه متوسط جامعه و مزرعه دار و کشاورز بودند. در همان سال های کودکی علاقه او به ماشین آلات صنعتی، به خصوص در بخش کشاورزی، شکل گرفت و بعدها این علاقه باعث شد او به دبیرستان فنی برود. فروچیو لامبورگینی در ۲۴ سالگی و در جریان جنگ جهانی به نیروی هوایی ایتالیا پیوست و در آن سال ها به تعمیر ماشین آلات نظامی پرداخت که این کار او را بیش از پیش خبره تر کرد. پس از جنگ جهانی او تصمیم گرفت کارخانه ای برای تولید تراکتور تأسیس کند. با شروع تولید، لامبورگینی کم کم به یک نشان قوی و مهندسی بی نقص در بحث تولید تراکتور تبدیل شد و حتا حالا بهترین تراکتورهای دنیا با این نشان شناخته می شوند.

نکاتی لامبورگینی

در طول این سال ها که فروچیو لامبورگینی در صنعت ساخت تراکتور به موفقیت می رسید همیشه به خودروهای اسپرت علاقه داشت و در گاراژ او همیشه چند سوپر اسپرت مختلف دیده می شد. یکی از خودروهایی که در گاراژ او دیده می شد فراری ۲۵۰ GT بود. این مدل پس از مدتی نقص فنی پیدا کرد و در آن زمان رسیدگی و خدمات پس از فروش سوپر اسپرت ها به خوبی امروز نبود و هنگامی که آقای لامبورگینی با فراری خود به مشکل برخورد، مجبور شد در نامه ای این مشکل را به «انزو فراری» (مالک فراری) انتقال دهد.

نکاتی لامبورگینی

انزو فراری در پاسخی تحقیرکننده به او گفت که هیچ وقت یک تراکتورساز نمی تواند در مورد سوپر اسپرتی مثل فراری نظر دهد و همین امر باعث شد چالشی جدید برای فروچیو لامبورگینی شکل بگیرد و به ساختن سوپر اسپرت هایی برای مقابله با فراری فکر کند. البته هنوز در مورد صحت این داستان ابهام های زیادی وجود دارد، اما بسیاری بر این باورند که دلیل اصلی لابورگینی برای ساخت خودروهای اسپرت همین بوده است. این تعبیر آن قدرها هم نادرست نیست چراکه لامبورگینی در آن سال پادشاه تولید تراکتور در ایتالیا و دنیا بود و از این طریق سود هنگفتی را به دست می آورد، بنابراین نیازی به ورود به کلاسی تا این حد متفاوت در خودرو را نداشت.

الهام از طراحی هواپیماهای جنگنده و همکاری با طراحان برتر دنیا

نکاتی لامبورگینی

بی شک یکی از مهم ترین ویژگی ها در موفقیت و شناخته شدن نشان لامبورگینی، طراحی های زیبا و منحصر به فرد این نشان در طول تاریخ بوده است. با نگاهی به تاریخچه مدل ها و طراحی های لامبورگینی متوجه می شویم این برند با طراحان خبره و برجسته ای همکاری کرده تا در نهایت، تاریخی این چنین را در صنعت خودروسازی رقم بزند. نکته دیگر این است که در طول تاریخ همیشه الهامی برای طراحی مدل های لامبورگینی وجود داشت تا طراحی آن ها متمایز و خاص باشد. بسیاری از مدل های لامبورگینی از نظر ظاهری و آیرودینامیک الگوهایی از هواپیماهای جنگنده را دنبال می کنند و همین باعث شده چهره این خودروها متفاوت و عملکردشان بی نظیر باشد.

طراحی و تولید شاسی بلند چند دهه قبل تر از اوروس

نکاتی لامبورگینی

امروز اکثر علاقه مندان به خودرو بر این باور هستند که «اوروس» تنها شاسی بلند کمپانی لامبورگینی است و پیش از این شاسی بلندی توسط این کمپانی تولید نشده است. اما این باور اشتباه است چراکه بین سال های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۳ این کمپانی مدل LM002 را تولید می کرد. یک شاسی بلند واقعی با عملکرد بالا و نیز کاملاً دست ساز! در آن سال ها از نظر عملکرد تنها رقیب جدی لامبورگینی در این کلاس لندروور بود، اما کمپانی لامبورگینی نتوانست تولید این خودرو را به صورت عمده انجام دهد و خیلی زود این مدل با سبد محصولات لامبورگینی خداحافظی کرد. با این که در همان سال سفارش قابل توجهی از ارتش های عربستان صعودی و لیبی برای این خودرو ثبت شد، در نهایت تنها ۳۰۱ دستگاه از این مدل تولید و عرضه گردید.

نام گذاری مدل ها از اسامی گاوهای خشن

نکاتی لامبورگینی

هر کمپانی در نام گذاری محصولاتش روش خود را دارد و گاه این اسامی مرتبط و در بسیاری از موارد نامرتبط با خودروست. از آن جایی که فروچیو لامبورگینی علاقه بسیاری به گاوبازی اسپانیایی داشت تصمیم گرفت نام گاوهای قدرتمند را بر مدل هایش بگذارد. اولین مدل که این سبک نام گذاری را داشت «میورا» بود و پس از آن بارها این اتفاق برای مدل های لامبورگینی تکرار شد. برای مثال، اونتادور، گالاردو، اوروس (صورت فلکی گاو) و حتا مورسیه لگو، که در زبان اسپانیایی به معنی خفاش است، از این موارد هستند.

چند نکته جالب دیگر

نکاتی لامبورگینی

در طول سال ها تمام مدل های لامبورگینی با تایرهای پیرلی عرضه شدند و لامبورگینی هیچ وقت تولیدکننده تایرهایش را تغییر نداد و سال هاست بین این دو نشان ارتباط خوبی بر قرار است. نکته دیگر این که اولین بار موتور دوج وایپر را لامبورگینی طراحی کرد. در آن زمان «دوج» توانایی ساخت موتوری با آن عملکرد را نداشت و تصمیم گرفت این کار را به یک متخصص، لامبورگینی، واگذار کند. همیشه نام لامبورگینی در کنار پول و ثروت می آید، اما این نشان فعالیت های بشردوستانه ای نیز دارد. برای مثال، خودروهایی از این نشان در بخش اهدای خون و اهدای عضو ایتالیا قرار دارند که در مواقع ضروری انتقال خون و اعضا با سرعت انجام شود. لامبورگینی در لباس پلیس هم جذابیت خودش را دارد و در ناوگان پلیس امارات، قطر و همچنین ایتالیا چند دستگاه لامبورگینی دیده می شود که البته گفته می شود لامبورگینی های ناوگان پلیس ایتالیا از مافیای این کشور مصادره شده و به این ناوگان اضافه شده است.

نکاتی لامبورگینی

در این مقاله سعی کردیم نکاتی را از لامبورگینی بگوییم که کم تر کسی به آن پرداخته بود. پس از پاسخ تحقیرآمیز انزو فراری کم تر کسی فکر می کرد یک چالش در ذهن فروچیو لامبورگینی این تاریخ طلایی را به ارمغان بیاورد، اما این تازه شروع تاریخ گاو همیشه خشمگین ایتالیا بود. در سال های مختلف و با تجربه انواع بحران های اقتصادی مالکیت این نشان بارها دست به دست شد و حتا چند سال لامبورگینی محصولی تولید نمی کرد و تصور می شد که این کمپانی پایان خود را تجربه می کند. اما سال ها گذشت و حالا مالکیت این نشان در دستان قدرتمند «فولکس واگن» است؛ کمپانی بزرگ آلمانی که می داند چه طور نشانی مثل لامبورگینی را مدیریت کند و در نتیجه این مدیریت می بینیم که بار دیگر عصر طلایی جدیدی برای این نشان در حال رقم خوردن است.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.