تأثیر بلندمدت بایدن بر صنعت خودرو ایران

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و صنعت خودروی ایران

سرانجام نتیجه قطعی انتخابات آمریکا اعلام شد و «جو بایدن» یک دموکرات، جانشین «ترامپِ» جمهوری خواه در کاخ سفید شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

هر چند در حال حاضر نمی توان به طور قطع درباره رفتار مستأجر تازه کاخ سفید صحبت کرد، اما در هر صورت، تفاوت دیدگاه این دو می تواند در امور مختلف در سطح جهان مؤثر باشد. حال پرسش این است که پیروزی «جو بایدن» در انتخابات آمریکا چه تأثیری در کوتاه مدت و بلندمدت بر صنعت و بازار خودرو ایران خواهد داشت؟

در همین زمینه، یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این که در ابتدا باید بین خودروهای تولیدی و وارداتی تفکیک قائل شویم به «اسب بخار» می گوید: «درخصوص خودروهای وارداتی، قیمت وابستگی مستقیم به قیمت ارز و ممنوعیت واردات خودرو دارد. با پیروزی آقای بایدن قطعاً با کاهش قیمت دلار، در کوتاه مدت شاهد افت قیمت محسوس این خودروها خواهیم بود اما اگر بخواهیم به قیمت واقعی این خودروها برسیم، ناچار به رفع محدودیت واردات هستیم، در غیر این صورت، قیمت با شیب ملایم مجدداً افزایشی خواهد شد.»

«شروین پدرام» ادامه می دهد: «در خصوص خودروهای تولید داخل اعم از خودروهای پرتیراژ و مونتاژی، اساساً کاهش قیمت وابسته به افزایش تیراژ تولید و عرضه خودروست که آن نیز مستلزم رفع تمام موانع تولید اعم از بهبود ارتباط با شرکای خارجی، تخصیص مناسب ارز، رفع مشکلات حمل و نقل قطعات، تسهیل در قوانین و بوروکراسی گمرکات و از همه مهم تر تقویت توان مالی شرکت های تولیدی است. بنابراین کاهش قیمت این دست از خودروها در کوتاه مدت صرفاً به علت کاهش قیمت ارز، به صورت محدود و مقطعی است و در بلندمدت در صورت رفع موانع ذکرشده می توان به تعادل قیمت خودرو در بازار امیدوار بود.»

به گفته وی در کنار موارد ذکرشده بحث رفتار جامعه در قبال رخدادها  نیز مطرح است. این موضوع پیچیدگی های خاص خود را دارد و صرفاً یک بحث تکنیکال نیست، چه در بُعد مصرف کننده و چه در بعد دلال های بازار بیش تر بحث جامعه شناسی است. دلال ها طبیعتاً تعدادی خودرو برای فعالیت های خودشان خریداری کرده اند تا کسب سود کنند و این که آن ها چگونه رفتار کنند یک بحث است. بحث جامعه و مصرف کننده چه برای مصرف باشد و چه برای حفظ سرمایه باشد موضوع دیگری است که تأثیرگذار است. به بیان دیگر، تمام موارد تکنیکال دیده می شود اما باید دید که جامعه چشم انداز را چگونه تحلیل می کند، چراکه رفتار جامعه می تواند بر قیمت تأثیرگذار باشد. یعنی حتی اگر از یک سو، شرایط تولید به آن حد ایده آل نرسد و از سوی دیگر، جامعه و قشر مصرف کننده به این نتیجه برسند که خودرو دیگر ظرفیتی برای سرمایه گذاری ندارد و تقاضا از این بازار برداشته شود، طبیعتاً در قیمت تأثیرگذار خواهد بود عکس این قضیه نیز صادق است.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.