بدترین فیس لیفت های ایرانی – قسمت چهارم

سمند SE
فاصله به نسبت زیاد صنعت خودروسازی ایران با استانداردهای جهانی، مفهوم فیس لیفت را نیز به روایت دیگری از سوی خودروسازان وطنی جا انداخته است.
فیس لیفت های ایرانی به طور معمول، تنها محدود به تغییرات ظاهری می شوند و اثری از بهبودهای فنی در آن ها نیست. همچنین از عجیب ترین اتفاقات پیرامون این موضوع این است که پس از معرفی نسخه جدید یک خودروی ایرانی، عرضه نسخه قدیمی نیز همچنان به قوت خود ادامه می یابد! درواقع فیس لیفت های ایرانی نه به عنوان محصول جایگزین بلکه در قالب نسخه ای گران تر از مدل های سابق، به طور موازی با آن ها به فروش می رسند.
سمند SE
در میان فیس لیفت های ایرانی، گاه برخی از آن ها موفق از آب درآمدند و گاه برخی دیگر شکست خوردند. البته مفهومی به نام شکست خوردن برای خودروهای داخلی تعریف نشده است! چرا که در بازار انحصاری کشورمان برای هر چیزی که از سوی خودروسازان وطنی عرضه شود، خریداری وجود دارد. اما در مجموع برخی از فیس لیفت های ایرانی را در دسته پروژه های ناموفق قرار می دهیم که این موضوع می تواند به دلیل فروش پایین یا ضعف طراحی آن ها باشد. با درنظر گرفتن هریک از این دو حالت، فهرستی از بدترین فیس لیفت های تاریخ خودروسازی ایران را پیش روی شما قرار می دهیم.
سمند SE
سمند SE
«سمند» نخستین خودروی ملی ایرانیان است و در سال های اخیر تغییرات زیادی به خود دیده است. از همان روز اول رونمایی سمند، «ایران خودرو» وعده عرضه نسل دوم آن را می داد. هرچند این اتفاق هرگز نیافتاد، اما سمند به مرور تکامل یافت و اکنون دیگر سمند نه یک محصول، بلکه نام خانواده ای از محصولات ایران خودرو است که مشتقات زیادی دارد. سمند LX دو سال پس از ورود سمند معمولی به بازار، در سال ۱۳۸۳ به عنوان نخستین فیس لیفت جزئی این خودرو به بازار آمد. عرضه زودهنگام سمند LX این امیدواری را ایجاد کرد که ایران خودرو به وعده خود برای بهبود سمند عمل می کند.
سمند SE
مهم ترین تفاوت های ظاهری LX با سمند عادی، چراغ های جدید در قسمت عقب بود. چراغ هایی باریک جایگزین نمونه های درشت قبلی شد. رینگ ها از نوع فولادی به آلومینیومی تبدیل شدند. صندلی های برقی، ترمز ضدقفل، سنسور هشداردهنده عقب و دکمه صندوق پران هم اولین بار در LX به عنوان آپشن های جدید سمند نصب شدند. LX تا امروز هم موفق ترین نسخه سمند است و به درستی توانست جای مدل های اولیه را پر کند. اما پس از عرضه LX، مرکز تحقیقات ایران خودرو به فکر تولید نسل دوم سمند افتاد. مذاکرات با خودروسازان مختلف برای طراحی پلت فرم به نتیجه نرسید و درنهایت پس از طراحی چندین کانسپت و پرتوتایپ از سمند جدید، این پروژه به یک فیس لیفت ظاهری از سمند محدود شد. این مدل جدید با نام «سورن» به بازار آمد. فیس لیفتی که تنها در نمای جلو تغییرات زیادی به خود دیده بود و در نمای عقب و کابین، چندان تفاوتی با سمند نداشت. البته این خودرو قرار بود با الهام از محصولات آئودی طراحی شود و نسل دوم سمند به شمار رود، اما درنهایت به عضوی دیگر از خانواده خودروی ملی بدل شد.
سمند SE
سال ها بعد، طراحی داشبوردی جدید تحت عنوان فاز دوم پروژه سورن تعریف شد. و سورن ELX به عنوان تکامل یافته ترین گونه سمند متولد شد. از دیگر اقدامات مهم ایران خودرو در این سال ها، نصب و راه اندازی موتور ملی بر روی سمند بود. درواقع پس از کالیبره کردن موتور EF7 بر روی سمند بود که تازه می شد لقب خودروی ملی را برازنده آن دانست. پروژه «دنا» نیز آخرین تقلای آبی های جاده مخصوص برای زنده نگه داشتن پلت فرم سمند است و لوکس ترین و جدیدترین نسخه از این خودرو به شمار می رود. هرچند ایران خودرویی ها به شدت معتقدند که دنا، محصولی متمایز از سمند و با هویت مستقل است!
سمند SE
با نگاهی به پیشینه سمند در دو دهه گذشته می توان دریافت که ایران خودرو در این سال ها همواره در راستای بهبود ظاهری و فنی سمند تلاش کرده است. این به آن معناست که تمام فیس لیفت های تعریف شده برای سمند، در جایگاه قیمتی بالاتری نسبت به نسخه اولیه قرار می گرفتند. با این حساب، سمند به طور دائم درحال گران شدن است و به تدریج از بازار خودروهای ارزان قیمت خارج می شود. ایران خودرویی ها پس از عرضه سورن خیلی زود به این موضوع پی بردند. در آخرین سال های حیات سمند معمولی، این خودرو با تغییراتی در ظاهر و تجهیزات همراه شد و با نام «سمند EL» به تولید می رسید. مشخصات سمند EL درست چیزی شبیه به سمندهای تاکسی بود که تنها کاربری شخصی داشت.
سمند SE
ایران خودرو با این تصور که مردم از طراحی سمند معمولی خسته شده اند، برای حفظ بازار سمند EL، به ایجاد تغییراتی جدید در نمای عقب آن روی آورد و این بار کد “SE” را بر روی آن چسباند! سمند SE همان سمند EL بود که در نمای عقب، از چراغ هایی جدید با درِ صندوق متفاوت بهره می برد. مهم ترین تفاوت های SE با LX، حذف مواردی چون رینگ های آلیاژی، مه شکن های جلو، سنسورهای پارک عقب، سیستم سخن گوی هوشمند، آینه های کناری با تنظیم برقی و شیشه بالابرهای برقی عقب بود.
ایران خودرو می خواست با عرضه SE، بازار سمند پایه را با ظاهری جدید حفظ کند. سمند SE در نگاه اول، پروژه ای هوشمندانه بود. حذف امکانات قیمت آن را پایین تر از LX نگه می داشت. طراحی جدید چراغ های عقب SE هم می توانست تا مدتی، بازاری کاذب برای این خودرو به وجود آورد. اما درنهایت خلاف تصور، تیر ایران خودرویی ها به سنگ خورد! سمند همواره در میان محصولات ایران خودرو، محبوبیت کم تری نسبت به خودروهایی چون تندر ۹۰، پژو پارس و پژو ۲۰۶ SD داشته است. اگر هم کسی علاقه مند به خرید سمند بود، به دلیل اختلاف قیمت ناچیز، به سراغ مدل های مجهزتر همچون LX و سورن با امکاناتی کامل تر می رفت.
سمند SE
اما اغلب کسانی که بودجه کم تری داشتند هم خرید پژو ۴۰۵ را به سمند SE ترجیح می دادند. البته ۴۰۵ خودروی کم استهلاک تر، خوش فروش تر و شناخته شده تری از SE بود. بنابراین ایران خودرو در پروژه SE شکست خورد و اکنون مدت هاست که این مدل از سبد محصولات سازنده کنار گذاشته شده است. به سبب همین شکست، SE در دسته ناموفق ترین فیس لیفت های ایرانی جای گرفته است. در سال های بعد، ایران خودرو با افزایش تیراژ سمند LX، فاصله قیمتی آن با ۴۰۵ را کاهش داد و این مدل به تدریج، به همان مقام جانشینی سمند معمولی رسید.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
۳.۲ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.