آیا خرید لیفان ۸۲۰ کارکرده منطقی است؟

آیا خرید لیفان 820 کارکرده منطقی است؟
سرنوشت برندهای خودروسازی چین در بازار ایران، چندگانگی و اختلاف بسیار دارد. چه بسیار چینی هایی که زودتر از بقیه آمدند و به دلیل عملکرد ضعیف عرضه کننده های ایرانی، به زوال رفتند. و چه پر شمار آن هایی که یک شبه آمدند و ماندنی شدند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این میان برخی برندها بودند و هستند که همواره حضوری سینوسی را در بازار خودرو تجربه می کنند. لیفان را می توان در این دسته قرار داد. امروز به منظور بررسی خرید یک خودروی کارکرده در محدوده کم تر از ۲۰۰ میلیون تومان، مدل ۸۲۰ از لیفان را برگزیدیم تا کم و کیف خرید آن را برای مخاطبان ” اسب بخار ” شرح دهیم.

لیفان در ایران
آیا خرید لیفان 820 کارکرده منطقی است؟
لیفان که روزی به منظور جایگزینی با برند محبوب دوو، توسط ” کرمان موتور ” وارد کشورمان شد، امروز چندان حال و روز خوشی در ایران ندارد. لیفان پس از چری (ام وی ام)، جزو اولین چینی های بازار بود که در گام نخست با سدان ۵۲۰، شکست نسبی را متحمل شد. اما عرضه ۶۲۰ و در ادامه شاسی بلند X60، به منزله جانی دوباره برای لیفان در ایران تلقی شدند. با این حال، افزایش همکاری کرمان موتور با برند JAC و وقفه های گاه و بی گاه در تولید محصولات لیفان، چوب لای چرخ حرکت لیفان در ایران گذاشتند. اگرچه لیفان هیچ گاه برند درجه یکی در خودروسازی چین نبود و مشکلات کیفی گوناگونی که از مالکان این خودروها در جامعه بازتاب می یافت، دید عموم به نشان لیفان و محصولات اش را خدشه دار کرد. حال آن که درست در نقطه مقابل، برند جک روز به روز اعتبار بیش تری نزد مردم پیدا کرد.
آیا خرید لیفان 820 کارکرده منطقی است؟
آخرین حضور موفق لیفان را می توان به عرضه مینی کراس اوور X50 نسبت داد که فروش به نسبت بالایی را تجربه کرد. هر چند مدتی بعد ” مدیران خودرو ” با عرضه ام وی ام X22، نسخه مرگ این فرزند لیفان را هم صادر کرد. اما ۸۲۰ آخرین محصول عرضه شده با نشان لیفان در ایران است. خودرویی که در تیراژی محدود توسط کرمان موتور به بازار عرضه شده است. با توجه به
برنامه های جدید لیفان در ایران، که به تازگی رسانه ای شد، از این پس عرضه محصولات این برند بر عهده شرکت ” بم خودرو ” از زیر مجموعه های کرمان موتور است. بم خودرو قصد دارد کراس اوورهای جدیدی از لیفان را به ایران بیاورد تا بار دیگر سهم این کمپانی چینی از بازار کشورمان را پس بگیرد. اما در برنامه های جدید بم خودرو برای لیفان، تولید دوباره ۸۲۰ در اولویت قرار دارد. این بار ۸۲۰ نه از سوی کرمان موتور، بلکه توسط بم خودرو و قدرتمندتر از قبل عرضه خواهد شد.

۸۲۰ چه ویژگی هایی دارد؟
آیا خرید لیفان 820 کارکرده منطقی است؟
۸۲۰ را می توان لوکس ترین سدان چینی بازار کشور دانست. البته اگر از بایک سنوا با حضور انگشت شمار و ام جی ۶ با اصالت انگلیسی، صرف نظر کنیم. ۸۲۰ بر مبنای پلت فرم مشترک با تویوتا کمری XV50 ساخته شده است. اشتراک با کمری را به سادگی از ابعاد بدنه و فرم کلی اتاق می توان فهمید. حال آن که لیفان برای ساخت پیشرانه ۸۲۰ نیز مجوزهای لازم از تویوتا را کسب کرده است. لازم به توضیح نیست که پیشرانه ۲٫۴ لیتری ۸۲۰ با ۱۵۸ اسب بخار قدرت، حتا روی کاغذ هم به تمامی با پیشرانه کمری برابری می کند. البته خالی از لطف نیست که بدانید لیفان برای انتخاب پیشرانه خلاف طراحی بدنه، به سراغ کمری XV40 رفته است، زیرا در واقع تویوتا روی کمری های XV50، پیشرانه ۲٫۵ لیتری مشترک با لکسوس ES را جایگزین ۲٫۴ لیتری سابق کرد.
لیفان در طراحی ۸۲۰ خلاف محصولات قبلی، وسواس فراوان به خرج داده است. در طراحی بیرونی این خودرو می توان مجموعه ای از کپی برداری ها و شباهت ها را پیدا کرد. اگرچه پیش از این هم لیفان نشان داده بود که به ترکیب طرح های موفق جهانی و خلق محصولی جدید علاقه فراوانی دارد. چنان که در مدل ۶۲۰، پوزه ب ام و سری ۳ را با اتاق تویوتا کرولا ادغام نمود! اما در ۸۲۰ این معجون، شکل حرفه ای تری به خود گرفته است!

از نگاه طراحان صنعتی
آیا خرید لیفان 820 کارکرده منطقی است؟
پیشانی این خودرو به خصوص در بخش چراغ ها و جلو پنجره، یک برداشت زیبا از فورد موندئو به شمار می رود. در حالی که طراحی سپر و فرم چراغ های روزتاب، شباهت زیادی به هیوندای سوناتا LF دارد! در نمای کناری به نظر می رسد طراحان لیفان بیش تر از دیگر قسمت ها وقت گذاشته اند و با ایجاد تغییر در طرح اتاق کمری، شخصیتی منحصر به فرد برای ۸۲۰ پدید آورده اند. اما در نمای عقب بار، چینی ها دیگر نتوانسته اند روحیه الگو بردار خود را کنترل کنند! اخم زیبای چراغ ها و طراحی در صندوق، شباهت انکار ناپذیری با لکسوس GS دارند. در هر صورت باید گفت ۸۲۰ از نظر بسیاری از ایرانی ها، خودرویی زیبا و به اصطلاح ” خوش رخ” است که طراحی زیبای آن می تواند برچسب چینی سوار بودن را تا حد زیادی از مالک دور نگه دارد. تنها نکته آزار دهنده در ظاهر ۸۲۰، رینگ های آلومینیومی کوچک خودرو است که به هیچ وجه با ابعاد بزرگ و طراحی لوکس آن، هماهنگی ندارد.
با ورود به کابین، با یک تویوتا کمری XV50 چینی ساز طرف هستیم! طرح کلی داشبورد کمری بدون تغییر باقی مانده است. غربیلک فرمان طراحی زیبایی دارد، اما دیده شده است ۸۲۰ های تولید کرمان موتور، بدون روکش چرمی فرمان، تحویل مشتری داده
می شوند! آپشنی که البته با هزینه ۵۰ هزار تومانی در بسیاری از فروشگاه های لوازم لوکس و اسپرت خودرو در سطح شهر قابل تهیه است!
نشان گرهای پشت آمپر هم از طرحی ساده برخوردارند که به نظر از محصولات جدید هیوندای الگو برداری شده است. تزیینات کرومی و برچسب های چوبی تیره در جای جای کابین دیده می شوند که حس سوار شدن بر خودرویی گران قیمت را به سرنشینان منتقل می کنند. نمایش گر لمسی در موقعیتی مناسب قرار دارد، هر چند جانمایی و طراحی قاب آن، بهتر از این هم می توانست باشد! ۸۲۰ در نخستین نسخه های تحویلی از روکش های چرمی معمولی برای صندلی ها برخوردار بود که در نمونه های بعدی، روکش های با طرح لوزی (که به طرح بوگاتی مشهور است!) جایگزین آن ها شد.

از نگاه مهندس مکانیک
آیا خرید لیفان 820 کارکرده منطقی است؟
لیفان مدعی است که در طراحی شاسی ۸۲۰ از متخصصان شرکت MIRA انگلستان کمک گرفته است. از سویی مالکان این خودرو نیز به سواری نرم آن اشاره می کنند که برای سدانی خانوادگی بسیار مناسب است. هر چند رینگ های ۱۶ اینچی نیز در کاهش خشکی سواری، تأثیر به سزایی دارند. ۸۲۰ در بازار چین با دو نوع موتور ۱٫۸ و ۲٫۴ لیتری و به ترتیب با جعبه دنده های ۵ دنده دستی و ۶ دنده اتوماتیک عرضه می شود که خوش بختانه کرمان موتور برای بازار ایران، به سراغ نسخه قدرتمندتر رفت. موتور ۸۲۰ های حاضر در ایران، ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۱ نیوتن متر گشتاور دارد.
آیا خرید لیفان 820 کارکرده منطقی است؟
با در نظر گرفتن این که پیشرانه ۸۲۰ به تمامی از تویوتا قرض گرفته شده و جعبه دنده ۶ دنده آن نیز ساخت کمپانی معتبر DSI استرالیا است، می توان دریافت که این محصول لیفان حداقل در زیر کاپوت، خودرویی قابل اعتماد است. در زمینه کیفیت ساخت هم باید به تست های بلند مدت لیفان روی این خودرو در مناطق سردسیر روسیه و بیابان های ایران اشاره کرد. در حقیقت لیفان با ساخت ۸۲۰ تلاش کرد برای نخستین بار به غیر از ساخت یک خودرو، محصولی نزدیک به استانداردهای جهانی را روانه بازار کند. با این حال بسیاری معتقدند پیشرانه ۸۲۰ نسبت به حجم بالایی که دارد، توان زیادی تولید نمی کند و حجم زیاد موتور از جنبه مصرف سوخت، در نهایت به ضرر مالکان تمام می شود.

از نگاه مشتری
آیا خرید لیفان 820 کارکرده منطقی است؟
۸۲۰ امکانات رفاهی خوبی دارد. از میان آن ها می توان به کروز کنترل، سیستم پایداری الکترونیکی، سانروف برقی، استارت دکمه ای و سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، نمایش گر لمسی، نگه دارنده صندلی کودک، تنظیم فرمان در چهار جهت، چراغ هالوژن جلو و شش کیسه ایمنی هوا اشاره کرد. اما برخی کمبودها در تجهیزات ۸۲۰ دیده می شوند که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. به عنوان مثال صندلی راننده از تنظیم برقی شش جهت برخوردار است، در حالی که صندلی سرنشین کناری به صورت دستی و تنها در چهار جهت تنظیم می شود! از آن بدتر، گرم کن صندلی فقط برای راننده در نظر گرفته شده است! این آپشن با هزینه ۵۰۰ هزار تومانی به صورت افتر مارکت، قابل نصب روی خودرو است. گویی لیفان آنچنان در بخش فنی ۸۲۰ هزینه کرده است که حال در نصب تجهیزات رفاهی صرفه جویی می کند!
از سویی ترمز پارک خودرو نیز به صورت پایی است و اثری از اهرم ترمز پارک الکترونیکی دیده نمی شود. آپشنی که در بسیاری از رقیب های همکلاس ۸۲۰ وجود دارد. از آن سو برای سرنشینان ردیف عقب، دریچه مستقل تهویه مطبوع در نظر گرفته نشده است. در حالی که این مورد، حتا در نسل های قدیمی تر کمری نیز دیده می شود. در رابطه با کیفیت مواد ساخت کابین، ۸۲۰ چندان جای دفاعی از خود باقی نمی گذارد. پلاستیک ها و مواد به کار رفته در داشبورد و روردی ها، فقط اندکی بهتر از محصولات سابق لیفان هستند و هنوز با بسیاری از برندهای چینی تراز اول، فاصله دارند. ناگفته نماند که بنا به خبرهای رسیده به گروه مستند” اسب بخار “، گویا ۸۲۰ های تولید بم خودرو در تریم داخلی تفاوت های جزیی با نمونه های کنونی دارند که این تفاوت ها بیش تر به طراحی کنسول مرکزی و دسته دنده باز می گردد.

لیفان ۸۲۰ ارزش خرید دارد؟

۸۲۰ در مدل های مختلف، این روزها از ۱۴۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. مدل های کارکرده قیمتی کم تر از ۱۷۰ میلیون دارند و با افزایش کارکرد تا ۵۰٫۰۰۰ کیلومتر، قیمت ها به زیر ۱۵۰ میلیون افت می کنند. البته قیمت های گفته شده برای مدل های بدون رنگ یا با رنگ شدگی جزیی هستند.

اگر اندکی حساب دو دوتا چهارتا دست تان باشد و از شرایط امروز بازار باخبر باشید، در می یابید که اکنون لیفان ۸۲۰ با قیمتی بسیار پایین تر از ارزش واقعی اش، دست به دست می شود. بدنامی برند لیفان و توقف تولید این خودرو از مهم ترین عوامل این اتفاق هستند. این در حالی است که کارشناسان، همیشه خرید مدل های کارکرده از خودروهای چینی را به مشتری ها توصیه می کنند. چرا که افت قیمت بالای این خودروها، خرید آن ها را در نسخه های کم کارکرد و در حد صفر، منطقی تر جلوه می دهد.
این موضوع درباره لیفان ۸۲۰، شدت می یابد، زیرا با خرید آن، یک کمری با نقاب چینی سوار می شوید که شاید هیچ گاه به پای کیفیت تویوتا نرسد، اما در عمل دوام و استهلاک کم این برند ژاپنی را به ارث برده است و از سویی طراحی زیبای آن می تواند پرستیژ و کلاس کاری شما را تا مدت ها حفظ کند. در نهایت این را در نظر بگیرید که شما برای سوار شدن بر این خودرو، پول خرید یک کراس اوور اقتصادی همچون جک S3 را پرداخت کرده اید! در پایان جدولی از قیمت قطعه های مصرفی و یدکی لیفان ۸۲۰ را تهیه کرده ایم که خریدار این خودرو را در راه تصمیم درست، بهتر راهنمایی می کند.

لنت ترمز جلو (بسته ۴ عددی)۵۳۵٫۰۰۰
لنت ترمز عقب (بسته ۴ عددی)۵۲۰٫۰۰۰
مه شکن جلو (یک عدد)۱٫۲۰۰٫۰۰۰
مه شکن عقب (یک عدد)۳۹۰٫۰۰۰
چراغ جلو (یک عدد)۳٫۲۰۰٫۰۰۰
چراغ عقب روی صندوق (یک عدد)۱٫۵۰۰٫۰۰۰
پوسته سپر عقب (بدون رنگ)۲٫۳۵۰٫۰۰۰
پوسته سپر جلو (بدون رنگ)۲٫۳۵۰٫۰۰۰
جلو پنجره۱٫۵۵۰٫۰۰۰
آینه بغل (کامل)۹۳۰٫۰۰۰
پنل سیستم صوتی۱٫۳۵۹٫۰۰۰
کوئل۳۱۵٫۰۰۰
صفحه کلاچ۹۸۰٫۰۰۰
پمپ بنزین۸۹۰٫۰۰۰
دسته موتور۱٫۲۵۰٫۰۰۰
کمپرسور کولر۱٫۱۷۸٫۰۰۰
واتر پمپ۷۵۰٫۰۰۰

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.