آشنایی با بخشی از صنعت قطعه سازی که همگام با دانش روز جهان است

اورند پیشرو
همیشه یکی از انتقادهای خودروسازان و کارشناسان صنعت خودرو، عقب بودن قطعه سازان داخلی از دانش روز جهان است و بسیاری معتقدند هرگونه پیشرفت در صنعت خودروی کشور باید ابتدا با ارتقای شرکت های قطعه ساز صورت پذیرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با وجود این که بخش قابل توجه ای از انتقادها به بدنه قطعه سازی کشور وارد است، اما از سویی دیگر چند سالی است که بخش خصوصی گام های خوبی را برای ارتقای این صنعت برداشته است. در اصل می توان گفت هنگامی که قطعه سازان فعالیت خصوصی را در پیش می گیرند، خود به خود برای حفظ جایگاه شان باید به سمت ارتقا و یا معرفی دست آوردهای جدید بروند. همین مسئله در سال های اخیر باعث شده فعالان در صنعت قطعه سازی هر کدام به نوعی در پیِ به روزرسانی دانش و ادامه فعالیت در این مسیر باشند.
یکی از بخش های صنعت قطعه سازی که امروز همگام با دانش نوین جهانی پیش می رود، در بخش سامانه سوخت رسان و کنترل آلایندگی است. چندی پیش در بازدید از سایت های مختلف تولیدی گروه «رایزکو» و شرکت «اورند پلاستیک»، مشخص شد در کنار تولید قطعات به سفارش خودروسازان، در دوران برجام افزون بر ورود قطعه های جدید، دانش فنی نیز به این مجموعه آمده و اکنون سبک های نوینی در تولید باک و سیستم های سوخت رسان خودروهای داخلی استفاده می شود.
در حال حاضر شرکت اورند پلاستیک به عنوان تولید کننده باک اکثر خودروهای داخلی شناخته می شود و در فهرست فعالیتش به عنوان یکی از تأمین کنندگان باک های پژو ۲۰۰۸ و ۳۰۱ شناخته شده است. به گفته مهندسان این شرکت، در زمان عقد قرارداد در راستای همکاری با گروه PSA فرانسه دانش فنی تولید قطعات سوخت رسان محصولات پژو و سیتروئن با همکاری دو طرف قرارداد به واحد مهندسی اورند پلاستیک انتقال داده شد. وجود این دانش فنی نیز باعث شده شرکتی چون اورند پلاستیک به عنوان یکی از تأمین کنندگان پژو و سیتروئن شناخته شود و بتواند استانداردهای روز اروپا را اخذ نماید. بنابراین وجود این دانش فنی باعث شده تولید سامانه سوخت رسان پژو ۳۰۱ در دوره تحریم امکان پذیر باشد و بتوان با دانش فنی روز، این قطعه را مطابق به استانداردهای کمپانی مادر تولید کرد. جالب است بدانید که به دلیل پلتفرم مشترک میان پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و سیتروئن C3 بسیاری از بخش های سیستم سوخت رسانی این سه محصول مشابه به هم هستند و به همین دلیل پیش از آغاز تحریم ها، قرارداد تولید باک سیتروئن C3 نیز برای نمونه های داخلی با اورند پلاستیک بسته شده بود.
اورند پیشرو
یکی دیگر از بخش های نمایان پیشرفت در صنعت قطعه سازی، امکان تولید کاتالیست ها و سامانه های کنترل آلایندگی با استانداردهای روز جهان در کشور است. در حال حاضر شرکت های مختلف قطعه ساز تولید کاتالیست را در دستور کار خود قرار داده اند و با توجه به نیاز خودروسازان، کاتالیست ها را با استاندارد یورو ۴ تولید می کنند. از سویی دیگر برخی خودروسازان به سراغ تولید و مونتاژ خودروهای یورو ۵ رفته اند و شاهد هستیم که صنعت قطعه سازی کشور آمادگی تولید کاتالیست های یورو ۵ را از مدت ها قبل دارد. در کنار امکان تولید این قطعه با استاندارد جدیدتر در ایران، گروه رایزکو به عنوان یکی از فعالان بزرگ صنعت قطعه سازی، دانش و الزامات تولید کاتلیست های یورو ۶ را در کشور فراهم کرده و در حال حاضر استانداردهای جهانی برای ساخت این قطعه را دارد.
با نگاهی به این دو بخش ارتقایافته صنعت قطعه سازی ایران می توان انتظار داشت که خودروسازان کشور حتا در شرایط تحریم، حداقل در بحث استانداردهای آلایندگی و سامانه های سوخت رسان محصولات داخلی را ارتقا دهند. زیرا بدون وابستگی صد در صدی به شرکای خارجی، این امکان وجود دارد تا محصولات داخلی هر چه سریع تر در بحث آلایندگی انطباق بیش تری با استانداردهای روز جهان داشته باشند. البته برای این حرکت باید فرآیند تولید سوخت در ایران با پیشرفت همراه شود و بنزین و گازوییل های یورو ۵ و یورو ۶ نیز در جایگاه های سوخت رسانی کشور توزیع گردند.


پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.