مقایسه هوندا PCX و یاماها NMAX
مقایسه هوندا PCX و یاماها NMAX

هوندا PCX و یاماها NMAX دو اسکوتر شناخته شده در بازار موتورسیکلت ایران هستند که از نظر فنی و کلاس طراحی، شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. قطعاً افراد زیادی بر سر دوراهی خرید میان این دو سردرگم مانده اند. برای همین در این محتوا به سراغ مقایسه هوندا PCX و یاماها NMAX رفته ایم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

فهرست مطالب

این دو حتا در بحث قیمت گذاری نیز نزدیک به هم هستند و تقریباً در یک بازه قیمتی مشترک قرار می گیرند. هوندا PCX پس از هوندا کلیک، دومین اسکوتر مدرن هوندا در ایران است که این روزها کم کم به تعداد آن در خیابان ها اضافه می شود. یاماها NMAX هم که پرفروش ترین اسکوتر دنیاست، به لطف حضور قدرتمند شرکت نیرو موتور در بازار و تبلیغات گسترده، با استقبال خریداران ایرانی مواجه شده است. هوندا PCX و یاماها NMAX نام برندهایی بزرگ را با خود به یدک می کشند که هر یک به تنهایی در صنعت موتورسیکلت و دیگر صنایع صاحب سبک هستند. البته هوندا به سبب سابقه حضور قوی تر در ایران شناخته شده تر است. اما یاماها هم به تدریج جایگاه خود را در دل مردم عادی و موتوربازها پیدا می کند. لازم به ذکر است که ما برای این مقایسه، نسخه فیس لیفت یاماها NMAX را در مقابل هوندا ۱۵۰ PCX قرار داده ایم. اگرچه فیس لیفت جدیدی از هوندا PCX با موتور ۱۶۰ سی سی و ظاهر جدید هم به تازگی به بازار آمده، اما هنوز آن قدر حضورش پررنگ نشده است که بتواند به رقابت با NMAX بپردازد.

حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی یاماها NMAX در اسب بخار

مقایسه طراحی هوندا PCX و یاماها NMAX

هوندا PCX و یاماها NMAX در دسته کروزر اسکوترها جای می گیرند؛ کلاسی نو در دنیای موتورسیکلت که این روزها تقاضای زیادی برای آن در بازار وجود دارد. این کلاس از اسکوترها نسبت به اسکوترهای عادی توانایی های بیش تری دارند و برای پیمودن مسافت های طولانی تر ساخته شده اند. شاید هرگز نتوان آن ها را با کروزرهای حرفه ای مقایسه کرد، اما اگر روزی هوس مسافرت رفتن با یک اسکوتر به سرتان زد، امثال PCX و NMAX به مراتب از اسکوترهای شهری معمولی، کاربردی تر ظاهر می شوند. با نگاهی به سبک طراحی هر دو موتورسیکلت نام‌برده و بررسی ساختار بدنه آن ها می توان به شباهت بسیار زیادشان پی برد. هر دو اسکوتر از جلو یک سر بزرگ دارند که پیشانی بلند و چراغ های دوقلو را در بر می گیرد. چراغ های جلو PCX به سبک دیگر تولیدات هوندا هستند و چهره ای اخمو و خشن به این اسکوتر می دهند. فلاپ پیشانی PCX هم یک قطعه مشکی رنگ براق است که زیبایی ظاهری آن را کامل می کند. در آن طرف، NMAX به سبب چراغ های کوچک تر، جمع و جورتر از PCX به نظر می آید.

شاید چراغ های جلو NMAX به اندازه PCX دلربا نباشند، اما در نوع خودشان زیبا طراحی شده اند. فلاپ پیشانی NMAX نیز دقیقاً ظاهری شبیه به قطعه مشابه در PCX دارد. در NMAX چراغ های راهنما به شکل مستقل از چراغ های اصلی و در کناره ها قرار گرفته اند. فرم طراحی هوندا PCX و یاماها NMAX به گونه ای است که نشیمن راکب به راحت ترین شکل ممکن باشد و برای قرارگیری پاها هم فضای بیش تری ارائه می دهند. در هر دو اسکوتر فضای خالی میان دو ساق پای راکب پر شده است و خلاف اسکوترهای طرح وسپا نمی توان از این فضا برای قرار دادن وسایل مختلف استفاده کرد. خطوط کناری NMAX ظاهر پیچیده تری از PCX دارند و به طور کلی، طراحی بدنه NMAX را شلوغ تر از رقیب باید دانست. در بخش عقب، هر دو کمپانی هوندا و یاماها موفق به ارائه طرحی جذاب و متفاوت شده اند. چراغ عقب PCX واقعاً گرافیک زیبا و متمایزی دارد. چراغ عقب NMAX هم به صورت دو قسمتی طراحی شده است و هنگام روشن بودن در شب زیبا جلوه می کند.

فرمان هوندا PCX تا حدودی به سبک موتورهای کروزر و به صورت دسته بلند طراحی شده است. صفحه پشت آمپر PCX از نوع تمام دیجیتالی است، اما یاماها NMAX فرمان کوچک و مدرن تری دارد. NMAX نیز از پشت آمپر دیجیتال بهره می برد. طراحی ترک بند هر دو موتور تقریباً شبیه به یکدیگر است و بیش تر جنبه تزیینی دارد. طراحی رینگ های PCX اندکی اسپرت تر NMAX به نظر می رسد. در یک کلام، اگر بخواهیم گزینه زیباتر را از بین این دو موتورسیکلت انتخاب کنیم، باید بگوییم با انتخابی کاملاً سلیقه ای روبه‌رو هستیم که هرگز نمی توان آن را به حوزه قضاوت کشاند. PCX سبک همیشگی طراحی های هوندا را دارد و به سلیقه اکثر ایرانی ها خوش می آید، اما NMAX چهره ای مدرن و تکنولوژیک دارد که  افراد خاص را به سمت خود جذب می کند. بنابراین خریداران هوندا PCX و یاماها NMAX خلق و خوی متفاوتی با یکدیگر دارند.

مقایسه مشخصات فنی هوندا PCX و یاماها NMAX

هوندا PCX در دو نسخه بنزینی و هیبریدی وارد بازار ایران شده است. طبیعتاً برای این مقایسه، مدل بنزینی بیش تر با رقیبی همچون NMAX 155 تناسب دارد. البته تنوع پیشرانه های بنزینی طراحی شده برای هوندا PCX و یاماها NMAX بالاست؛ به گونه ای که، این اسکوترها با چندین نوع پیشرانه ۱۲۵ و ۱۵۰ سی سی روانه بازارهای جهانی شده اند. در کشور ما فعلاً خبری از PCX 125 و NMAX 125 نیست. PCX 150 از پیشرانه تک سیلندر چهارزمانه آب خنک بهره می برد که در حجم های ۱۴۹ تا ۱۵۳ سی سی به تولید رسیده است. این پیشرانه با برخورداری از ۲ سوپاپ در مدل های مختلف از ۱۳.۳ تا ۱۴.۴ اسب بخار قدرت دارد. بازه گشتاور پیشرانه PCX 150 نیز از ۱۳.۶ تا بیش از ۱۴ نیوتن متر متغیر است. یاماها NMAX 155 از پیشرانه ای تک سیلندر و چهارزمانه به حجم تقریبی ۱۵۵ سی سی استفاده می کند. پیشرانه NMAX 155 از سری موتورهای Blue Core یاماهاست که از تکنولوژی تنظیم متغیر سوپاپ ها (VVA) نیز سود می برد. سیستم تحریک سوپاپ (SOHC) هم از دیگر فناوری های به کاررفته در این پیشرانه ۴ سوپاپ به حساب می آید.

یاماها NMAX 155 در حدود ۱۰.۷ اسب بخار قدرت تولید می کند، در حالی که، بیشینه گشتاور آن هم به ۱۳.۸ نیوتن متر می رسد. البته یاماها مدل NMAX 155 را در برخی کشورها با توان ۱۴.۴ اسب بخار و گشتاور بیش تر هم عرضه کرده است. پیشرانه یاماها نیز همچون هوندا از نوع آب خنک است. با مرور مشخصات فوق می توان دریافت که هوندا PCX و یاماها NMAX از نظر عملکرد فنی تا حد زیادی شبیه به یکدیگر هستند. حداکثر سرعت هوندا PCX 150، طبق اعلام برخی منابع، ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت است. یاماها NMAX 155 نیز، به گفته وب سایت های مرجع، فراتر از ۱۱۰ و گاه تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می گیرد. البته ناگفته نماند که برای بیشینه سرعت این اسکوترها اعداد مختلفی اعلام می شود که بسته به مشخصات فنی و بازار هدف کمپانی سازنده متفاوت اند. ترمزهای NMAX 155 در جلو و عقب از نوع دیسکی است، در حالی که، PCX 150 فقط در محور جلو از ترمز دیسکی بهره می برد. در عوض، محصول هوندا از سیستم ترمزگیری ترکیبی (CBS) کمک می گیرد. هوندا PCX به ترمز ضد قفل (ABS) نیز مجهز شده است، حال آن که، متأسفانه یاماها NMAXهای موجود در ایران فاقد ABS هستند.

هوندا PCX و یاماها NMAX به شکل یکسان از گیربکس CVT بهره می برند. در این اسکوترهای اتوماتیک خبری از کلاچ دستی نیست. هوندا برای سیستم تعلیق جلو PCX از کمک فنر تلسکوپی هیدرولیکی استفاده کرده است. در بخش عقب PCX نیز کمک های دوبل تلسکوپی به چشم می خورند. سیستم تعلیق یاماها NMAX نیز در جلو از نوع تلسکوپی هیدرولیکی و در عقب، دو کمک فنر گازی است. وزن خالص هوندا PCX 150 به ۱۳۱ کیلوگرم می رسد، اما یاماها NMAX 155 تا حدودی سبک تر از رقیب هم‌وطنش است و ۱۲۳.۸ کیلوگرم جرم دارد. باک بنزین هوندا PCX 150 تا ۸ لیتر ظرفیت سوخت‌گیری دارد. مخزن سوخت یاماها NMAX 155 اندکی کوچک تر است و ۷ لیتر بنزین می گیرد. مصرف سوخت هوندا PCX 150، به طور تقریبی، ۲.۳ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر است. یاماها NMAX 155 هم در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۴ لیتر بنزین می سوزاند.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

مشخصات فنی هوندا PCX 150 چیست؟

PCX 150 از پیشرانه تک سیلندر چهارزمانه آب خنک بهره می برد که در حجم های ۱۴۹ تا ۱۵۳ سی سی به تولید رسیده است. این پیشرانه با برخورداری از ۲ سوپاپ در مدل های مختلف از ۱۳.۳ تا ۱۴.۴ اسب بخار قدرت دارد. بازه گشتاور پیشرانه PCX 150 نیز از ۱۳.۶ تا بیش از ۱۴ نیوتن متر متغیر است.

مشخصات فنی یاماها NMAX 155 چیست؟

یاماها NMAX 155 از پیشرانه ای تک سیلندر و چهارزمانه به حجم تقریبی ۱۵۵ سی سی استفاده می کند. پیشرانه NMAX 155 از سری موتورهای Blue Core یاماهاست که از تکنولوژی تنظیم متغیر سوپاپ ها (VVA) نیز سود می برد. سیستم تحریک سوپاپ (SOHC) هم از دیگر فناوری های به کاررفته در این پیشرانه ۲ سوپاپ به حساب می آید. یاماها NMAX 155 در حدود ۱۰.۷ اسب بخار قدرت تولید می کند، در حالی که، بیشینه گشتاور آن هم به ۱۳.۸ نیوتن متر می رسد.

مصرف سوخت هوندا PCX و یاماها NMAX چه‌قدر است؟

باک بنزین هوندا PCX 150 تا ۸ لیتر ظرفیت سوخت گیری دارد. مخزن سوخت یاماها NMAX 155 اندکی کوچک تر است و ۷ لیتر بنزین می گیرد. مصرف سوخت هوندا PCX 150، به طور تقریبی، ۲.۳ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر است. یاماها NMAX 155 هم در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۴ لیتر بنزین می سوزاند.  

۲ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.