تفاوت گشتاور و اسب بخار در چیست؟ + ویدیو

تفاوت گشتاور و اسب بخار در چیست؟
در صنعت خودروسازی، بارها با واژگان گشتاور و اسب بخار برخورد کرده‌ایم، اما شاید در این راه معنای این واژگان را درست درنیافته باشیم. اما نگران نباشید چون گروه Engineering Explained برای توضیح این موضوع دست به کار شده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

در این ویدئو، مجری EE آقای Jason Fenske به ساده‌ترین شکل تفاوت‌های بین اسب بخار و گشتاور را تشریح می‌کند و توضیح میدهد که چرا این باور قدیمی که “اسب بخار سرعتی ست که به دیوار برخورد می‌کنید و گشتاور میزان عقب راندن دیوار می‌باشد” اشتباه است و کمک می‌کند درک پایه‌ای از این دو مفهوم داشته باشیم.
گشتاور حاصلضرب نیرو در مسافت است و ساده ترین راه برای درک این موضوع استفاده از یک آچار است. زمانی که فردی به آچار نیرو وارد می‌کند، این نیرو فاصله‌ی دسته تا سر آچار را طی می‌کند و با ایجاد گشتاور پیچ را سفت می‌کند.
احتراق نیرو را در سیلندر تولید می‌کند تا پیستون را به سمت پایین حرکت دهد و این عمل باعث پایین رفتن میل لنگ به میزان معینی می‌شود. این همان جاییست که عبارت “واحدهای پیچشی” به میان می‌آید زیرا پیستون و میل لنگ نیروی پیچشی ایجاد می‌کنند.
تفاوت گشتاور و اسب بخار در چیست؟
در طرف مقابل، اسب بخار سرعتی ست که در آن کار انجام می‌شود. حاصلضرب گشتاور در دور موتور، اسب بخار است. اساساً، هر چقدر میل لنگ با میزان ثابتی از قدرت، سریعتر بچرخد، موتور قدرت بیشتری تولید خواهد کرد. خودرویی که اسب بخار بیشتری نسبت به گشتاورش داشته باشد، خودرویی سریع خواهد بود زیرا این موضوع به خودرو سرعت و شتاب خواهد بخشید.

آقای Jason Fenske از دو خودروی فرضی روشن شدن موضوع استفاده کرده است. هر دو از نسبت دنده‌های یکسانی بهره می‌برند. یکی از آنها از موتوری دیزلی با ۲۰۰ پوند-فیت گشتاور استفاده می‌کند و دیگری از موتوری بنزینی با ۱۰۰ پوند-فیت گشتاور استفاده می‌کند. موتور دیزلی با دو برابر گشتاور بیشتر، زودتر شتاب می‌گیرد زیرا نیروی پایدار بیشتری برای تولید قدرت دارد. با این حال فقط تا دور موتور ۲۶۲۶rpm دور می‌گیرد در حالی که موتور بنزینی تا ۵۲۵۲rpm دور می‌گیرد. این موتور به سرعت موتور اول سرعت نمی‌گیرد اما مجبور نیست زود دنده را تعویض کند در حالیکه موتور دیزلی مجبور است. هر دو سرعت یکسانی عرضه خواهند کرد درحالیکه موتور دیزلی زودتر شتاب می‌گیرد. برای همین است که گشتاور در دور پایین برای شتاب گیری بهتر مهم است.
تفاوت گشتاور و اسب بخار در چیست؟
البته، گشتاور بیشتر بدان معنی نیست که خودرویی از خودروی دیگر سریعتر است. برای مثال خودروی F250 گشتاوری ۹۲۵ پوند-فیتی دارد در حالی که خودروی هوندا S2000 تنها ۱۶۲ پوند-فیت گشتاور دارد با این حال S2000 سریعتر است با اینکه اسب بخار کمتری هم دارد. دلیل این امر نسبت قدرت به وزن آن است که مهمترین فاکتور محسوب می‌شود. هوندای ۲۸۰۰ پوندی در ۵.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد درحالی که فورد ۸۳۰۰ پوندی در ۶.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که بیانگر این موضوع است که برای شتاب گیری نسبت قدرت به وزن مهم‌تر از نسبت وزن به گشتاور است.

سیاوش مرادی
گروه مستند اسب بخار

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.