دنا پلاس توربو اتوماتیک + ویدیو تست و بررسی

دنا پلاس توربو اتوماتیک + ویدیو تست و بررسی

«دنا پلاس توربو اتوماتیک» یکی از جدیدترین و پرحاشیه ترین محصولات گروه صنعتی «ایران خودرو» است که چندی پیش برای تست ویدیویی و متنی به فصل ششم «اسب بخار» آمد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

دنا پلاس توربو اتوماتیک در قسمت اول فصل ششم اسب بخار به مورد تست و بررسی قرار گرفت . این خودرو برای تست درایو در اختیارمان قرار گرفت و این شرایط ایجاد شده تا طی ۳ روز، تست و بررسی از دنا پلاس توربو اتوماتیک به عمل بیاید. برای تماشای ویدیوی تست و بررسی این خودرو و تست شتاب این خودرو، به بازه زمانی ۲۴:۲۰ تا ۵۰:۰۰ مراجعه کنید.

ویدیو تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار بود که در سال ۱۳۹۸ پا به بازار بگذارد. اما مشکلات تحریم باعث شد تا فرایند تامین جعبه دنده آن با مشکلاتی مواجه شود. برنامه های تحقیق و توسعه دنا پلاس اتوماتیک از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در ابتدا کمپانی «پانچ بلژیک» نسخه هایی از دنا و سورن را به جعبه دنده اتوماتیک مجهز کرد.

جعبه دنده دنا پلاس توربو

گیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیک

با توجه به اینکه پانج برنامه احداث خط تولید جعبه دنده اتوماتیک را در ایران داشت، به صرفه بود که ایران خودرو هم از جعبه دنده ای این قطعه ساز بلژیکی-فرانسوی در دنا پلاس اتوماتیک بهره ببرد. اما مشکلات تحریم باعث شد تا پروژه احداث کارخانه پانچ در اراک متوقف شود و برای همین، مهندسی جعبه دنده دنا پلاس اتوماتیک به صورت واسطه ای به کمپانی «هیوندای پاورتک» و یا همان HPT سپرده شد.

پس از انجام ماه ها تست و تطبیق جعبه دنده AT با پیشرانه توربو دنا پلاس، بالاخره نصب یک سیستم انتقال قدرت ۶ سرعته با مبدل گشتاوری و سیستم خنک کاری تقویت شده بر روی این سدان ایرانی قطعی شد. اما دوباره مشکلات تحریم این اجازه را نمی داد تا ایران خودرو سفارش گذاری جعبه دنده اتوماتیک این خودرو را به صورت مستقیم در HPT ثبت کند. برای همین دوباره ثبت سفارش این قطعه به صورت واسطه ای و به کارخانه تولیدکننده جعبه دنده های هیوندای پاورتک داده شد. «دانگ اتومبیل» که به DAE معروف است، یک قطعه ساز بزرگ چینی به حساب می آید و تولید پیشرانه ها (مخصوصا میتسوبیشی)، رام، سیستم تعلیق و جعبه دنده های هیوندای پاورتک را انجام می دهد.

یکی از نکات جالب این است که DAE بیش از ۴۰ درصد جعبه دنده های HPT را برای محصولات مختلف تولید می کند و پیش از دنا پلاس توربو اتوماتیک هم سابقه حضور در بازار ایران را داشته است.

همچنین تولید جعبه دنده های محصولات سری جدید «جنسیس» هم بر عهده DAE است. در اصل می توان گفت که DAE یک قطعه ساز است و هیوندای پاورتک ساخت و مونتاژ برخی از جعبه دنده هایش را به این کارخانه چینی سپرده است. برای همین بر روی جعبه دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک هم نشان هیوندای پاور تک در کنار DAE دیده می شود. اما به خاطر مسائل مربوط به تحریم، جعبه دنده دنا پلاس توربو اتوماتیک به نام کارخانه سازنده آن ثبت شد و در اوایل سعی گردید تا نامی از هیوندای پاورتک در ایران برده نشود.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک:

دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی توربوشارژر مجهز است و ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه یورو ۵ توان خود را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی خودرو می رساند. در دنا پلاس توربو اتوماتیک ساختار رام، خروجی دود، برخی اجزای فنی دیگر تغییر کرده است. ایران خودرو می گوید که نسخه توربو اتوماتیک این خودرو، تفاوت ۶۳ قطعه ای را نسبت به نسخه دنده ای و تنفس طبیعی دارد.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک

ترمزهای جلو و عقب دیسکی، فرمان کمکی برقی، رینگ های ۱۶ اینچی و… از جمله ویژگی های فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک به حساب می آید. این خودرو نسبت به نمونه دنده ای حدود ۵۰ کیلوگرم جرم بیشتری را تجربه می کند و نزدیک به ۱۳۰۵ کیلوگرم جرم خالص دارد. مصرف سوخت ترکیبی نمونه اتوماتیک دنا پلاس توربو توسط ایران خودرو ۶.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و مصرف سوخت شهری آن کمی بیشتر از ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در شرایط استاندارد است. فضای بار ۵۰۰ لیتری و ظرفیت باک ۶۰ لیتری از دیگر ویژگی های این خودروی ارتقا یافته به حساب می آید.

امکانات دنا پلاس توربو:

در حال حاضر دنا پلاس توربو اتوماتیک با کد کلاس ۷۰۷۰۲ تولید و به دست مشتریان می رسد. این نسخه دارای رینگ آلومینیومی است و ۴ کیسه هوا در آن دیده می شود. صندلی های جلوی برقی، سانروف، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی، پخش DVD، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه های تاشو برقی، راهنمای تعویض لاین، کروز کنترل، بلوتوث، حالت رانندگی اسپرت و برفی جعبه دنده، قابلیت تیپ ترونیک جعبه دنده، غربیلک فرمان چرمی و… از جمله ویژگی ها و امکانات دنا پلاس توربو اتوماتیک با کد کلاس ۷۰۷۰۲ است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک

ایران خودرو اعلام کرده است که در آینده نزدیک نسخه های کم آپشن و فول آپشن این خودرو به بازار عرضه خواهند شد. نسخه فول آپشن دنا پلاس توربو اتوماتیک که تیپ L3 نام دارد، به رینگ های جدید دو رنگ، بال روی درِ صندوق و دیفیوزر جدید عقب، غربیلک فرمان جدید، سنسور نور، شیشه های عقب دودی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سامانه شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرم و پارچه و… مجهز است.

تجربه رانندگی با دنا پلاس :

اولین نکته در بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک بعد از راننگی چند روزه با این خودرو، عدم تفاوت میان سطح امکانات و ویژگی های کابین آن با دنا پلاس توربو دنده ای است. با وجود اینکه طراحی داخلی دنا پلاس نسبت به دنای معمولی بهتر شده است، اما همچنان شاهد هستیم که دسترسی به بخش تنظیمات صندلی های برقی جلو آنچنان ایده آل مناسب نیست و به راحتی نمی توان در هنگام بسته بودن درهای جلو، صندلی ها را تنظیم کرد. همچنین تنظیم صندلی های برقی دنا پلاس در تمام نسخه ها، در حالت خاموش بودن خودرو امکان پذیر نیست که نوعی ایراد ساختاری به حساب می آید. زیرا بر اساس قواعد مهندسی خودرو، تنظیم صندلی خودرو پیش از روشن شدن خودرو باید امکان پذیر باشد.

حضور دسته دنده اتوماتیک در کنسول میانی هم باعث شده تا جاسیگاری موجود در نسخه های دنده ای حذف شود و یک لیوان جا سیگاری در داخل زیرآرنجی وسط گذاشته شود. البته که هنگام استفاده از این لیوان، جایگاه مشخصی برای زیرسیگاری جدید تعریف نشده است. همچنین آفتاب گیر سرنشینان جلو که بخش افزونه برای پوشش شیشه های جانبی مجهز شده است، آنچنان کاربردی نیست و عملا مفید واقع نمی شود. در خودروهایی که افزونه آفتاب گیر بر روی آن ها نصب می شود، حداقل ۸۰ درصد بالای شیشه جانبی با پوشش یک دست از بازتاب نور بیرون جلوگیری می کند.

اما در کنار این ایرادها و نقدهای همیشگی، شاهد هستیم که دنا پلاس در جایگاه یک سدان متوسط خانوادگی ابعاد مناسب و کافی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. تغییر اجزای بخش جانبی بدنه دنا پلاس نسبت به دنای معمولی در کنار ایجاد زیبایی، نمای مناسبی را هم به داخل کابین بخشیده و تا حدی آسایش را هم برای سرنشینان فراهم نموده است. دید راننده به بیرون مناسب است و آینه های جانبی هم اندازه مناسبی دارند.

نصب فرمان کمکی برقی بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک باعث شده تا راحتی بیشتر برای راننده فراهم شود و از سویی نیروی استهلاکی و سربار پمپ هیدرولیک فرمان روی پیشرانه نباشد. فرمان کمکی برقی دنا پلاس توربو اتوماتیک مانند تمام فرمان های EPS، در سرعت های مختلف میزان سفتی متغییری دارد. اما خوب بود که برای این سیستم فرمان، ساختار تنظیم حالت رانندگی تعریف می شد.

تغییرات ایجاد شده در بخش رام و تعلیق جلو تا حدی سواری و پایداری دنا پلاس توربو اتوماتیک را نسبت به نسخه های دنده ای بهتر کرده و همچنین تاثیر حضور رینگ های ۱۶ اینچی با لاستیک های با فاق نه چندان بلند، در کابین احساس نمی شود. با این حال که سیستم تعلیق دنا پلاس توربو اتوماتیک، کیفیت سواری به نسبت قابل قبولی را اعطا می کند، اما نبود سیستم کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی در خودرویی با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر احساس می شود.

سیستم تهویه نسخه اتوماتیک دنا پلاس عملکرد خوبی را دارد و کولر آن می تواند خنکای مناسبی را به سرنشینان جلو و عقب بدهد. همچنین بخاری این خودرو هم به نسبت خوب کار می کند. در بحث ترمزها باید گفت که در هنگام شتاب گیری و فشار حداکثری به پیشرانه، پمپ خلاء ترمز آنچنان خوب کار نمی کند و ترمز زیر پای راننده سفت می شود.

حضور جعبه دنده اتوماتیک در کنار ساختار توربو در این خودرو، باعث شده تا در شتاب گیری ها عملکرد ترمز به صورت محسوسی افت داشته باشد. اما در حالت رانندگی معمولی و فشار تا ۷۰ درصد به پیشرانه، عملکرد ترمز مناسب و قابل قبول است. با این حال توقع می رود که مهندسان ایران خودرو، امکان ترمزگیری قوی را در هنگام فشار حداکثری به پیشرانه دنا پلاس توربو اتوماتیک فراهم سازند.

در بحث عملکرد جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو باید گفت که با یک سیستم انتقال قدرت خوب طرف هستیم. در هنگام تخت گاز هم جعبه دنده خنگی و کُندی محسوسی ندارد و بدون ضربه معکوس و یا دنده مثبت را اعمال می کند. همچنین هنگام شروع به حرکت و قرار دادن دسته دنده در حالت D و یا R تقه ای احساس نمی شود و جعبه دنده هرگونه تغییری را با کمترین ضربه انجام می دهد. اما باید بدانید که برنامه نویسی TCU و رایانه جعبه دنده به صورتی انجام شده تا کمترین فشار به پیشرانه وارد شود. برای همین در حالت تیپ ترونیک هم نمی توانید آنچنان با دور بالا حرکت کنید و از سویی معکوسی کشیدن به دنده یک در سرعت کمتر از ۴۰ کیلومتر عملا کاری غیر ممکن است.

دنا پلاس توربو دنده ای نسبت به سورن توربو عملکرد بهتری دارد و به خاطر بهبود سیستم خنک کاری هوای سامانه توربو شارژ، این اتفاق افتاده است. اما وقتی پشت فرمان دنا پلاس توربو اتوماتیک می نشینید، عملا نباید توقع تفاوت بسیار محسوس در ساختار فنی پیشرانه این خودرو باشید. در دنا پلاس توربو اتوماتیک هم بعد از دو یا سه بار فشار حداکثری به پیشرانه، امکان خنک کاری مطلوب هوا برای ورود به توربو شارژ وجود ندارد و به خاطر ورود هوای کارم به این سازه فنی، افت توان به نسبت محسوسی در حین حرکت احساس می شود.

شتاب دنا پلاس توربو

با این وجود می توان در حالت ایده آل شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه کمتر از ۱۱ ثانیه را در این خودرو تجربه کرد. اما در شرایطی مانند وضعیت جوی و ارتفاعی تهران، شتاب این خودرو با دستگاه شتاب سنج در محدوده ۱۱ تا ۱۱.۵ ثانیه است. در نظر داشته باشد که حالت اسپرت جعبه دنده تفاوتی در فعالیت پیشرانه ایجاد نمی کند و تنها باعث می شود تا حساسیت پدال گاز تا ۵۱ درصد افزایش پیدا کند. لذا در هنگام شتاب گیری از حالت ایستاده، عملاً تغییری در فرایند شتاب گیری دیده نمی شود.

حتما ببینید

شتاب دنا پلاس توربو اتوماتیک

در پایان نتایج تست نفوذ صدا در شرایط واقعی به کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک به شرح زیر است:

نام خودروحالت سکون (دسی بل)دور موتور ۲۰۰۰RPM (دسی بل)تخت گاز(دسی بل)
دنا پلاس توربو اتوماتیک۵۷.۴۷۷.۸۹۳.۲

گالری تصاویر دنا پلاس

سوالات متداول

دنا پلاس توربو اتوماتیک چه مشخصات فنی دارد؟

دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه ۱۶۴۵ سی سی توربوشارژر مجهز است و ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می

دنا پلاس توربو اتوماتیک چه امکانات ایمنی دارد؟

کیسه هوای راننده و سرنشین – کیسه هوای جانبی جلو (در تیپ های L2 و L3) – ترمز ABS – EBD و BA – ترمزهای دیسکی جلو و عقب – سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی ESC (در تیپ L3)

آپشن ها دنا پلاس اتوماتیک چیست؟

یه اتوماتیک – نمایشگر لمسی – بلوتوث – تریم داخلی پارچه – سنسور پارک عقب – چراغ روشنایی روز – کامپیوتر سفر – فرمان کمکی برقی – حالت برفی و اسپرت و تیپ ترونیک جعبه دنده – رینگ آلومینیومی (تیپ L2 و L3) – رینگ آلومینیومی دو رنگ (تیپ L3) – سانروف (تیپ L2 و L3) – صندلی های برقی جلو (در تیپ L2 و L3 به حالت های برقی بیشتر) – دوربین عقب (تیپ L2 و L3) – کروز کنترل (تیپ L2 و L3) – تریم داخلی چرم و پارچه (تیپ L3) – آینه های تاشو برقی (تیپ L2 و L3) – شیشه های دودی (تیپ L2 و L3) – سنسور نور و باران (تیپ L3) – استارت دکمه ای (تیپ L3) – اسپویلر عقب (تیپ L3) – نمایشگر ۱۰ اینچی (تیپ L3)

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: علیرضا پاداش

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.