تست و بررسی هایما S7 توربو

هایما S7 توربو

محبوبیت شاسی بلندها و کراس اوورها در بازار ایران بر هیچ کس پوشیده نیست. همین امر باعث شده در سال های گذشته شاهد رشد چشمگیر این بخش از بازار باشیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بر این اساس بسیاری از واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو با اضافه کردن این دسته از خودروها به سبد محصولات شان توانستند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که دو خودروساز بزرگ کشور، «ایران خودرو» و «سایپا»، از اوایل دهه ۸۰ اقدام به طراحی و توسعه کراس اوورهای ملی خواهند کرد تا بتوانند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند. اما متأسفانه این طور نشد و این دو خودروساز به تولید و مونتاژ خودروهای قدیمی و نه چندان ایمن خود ادامه دادند تا رفته رفته با باز شدن پای چینی ها به صنعت خودروی کشور، شاهد ورود نمونه های جدید به خط تولید این دو خودروساز نیز باشیم. اما این بار هم به مونتاژ بسنده کردند.

هایما S7 توربو

گروه صنعتی ایران خودرو نیز که از سال ها پیش فعالیت خود را با شریک چینی آغاز کرده است، از سال ۱۳۹۴ اقدام به معرفی نخستین کراس اوور مونتاژی چینی خود با نام «هایما S7» کرد. در آن زمان به دلیل وجود گزینه های پرفروش دیگری در بازار، کار برای ایران خودرو کمی دشوار به نظر می رسید، زیرا هایما S7 با وجود طراحی نسبتاً گیرا، از مشخصات فنی چندان مناسبی برخوردار نبود که همین موضوع باعث شد ایران خودرو کمی بعد اقدام به عرضه نسخه توربوشارژ این محصول کند. درحال حاضر نیز هایما S7 توربو در بازار وضعیت نسبتاً پایداری دارد و بخشی از نیاز بازار کراس اوورهای چینی را پوشش داده است.

تاریخچه

هایما S7 توربو

کمپانی «هایما»، مانند بسیاری از خودروسازان چینی، از قدمت چندان زیادی برخوردار نیست و سابقه فعالیتش برمی گردد به سال ۱۹۹۷٫ در واقع این شرکت از آن سال با همکاری «مزدا»، به منظور پیشبرد اهداف تولید این خودروساز ژاپنی، کار خود را آغاز کرد. همچنین از سال ۲۰۰۶ سهام مزدا به “FAW” واگذار شد و هایما به عنوان یکی از زیرمجموعه های این گروه چینی شناخته شد. اما نظارت های مزدا به واسطه همکاری نزدیکش با FAW همچنان ادامه داشت که باعث شد محصولات هایما نیز پیشرفت قابل توجهی در سال های گذشته داشته باشند. متأسفانه با وجود برخی شواهد، هرگز شاهد توسعه سبد محصولات هایما در ایران نبودیم و تنها دو کراس اوور S7 و S5 توانستند به بازار ایران راه پیدا کنند، هرچند برخی نمونه های سدان این برند تجاری نیز برای انجام تست های فنی پا به خیایان های کشور گذاشتند و به مرحله تولید آزمایشی نیز راه پیدا کردند. به همین دلیل احتمال می رود با بهبود اوضاع بین الملل و بازگشت همه جانبه شرکای خارجی خودروسازان داخلی، شاهد توسعه این نشان تجاری در بازار کشور باشیم.

طراحی ظاهری هایما S7 توربو

هایما S7 توربو

یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت هایما در بازار کشور را می توان طراحی ظاهری آن برشمرد، زیرا ابعاد بزرگ تر نسبت به رقبا باعث شده بود حس یک خودروی شاسی بلند را به خریداران القا کند. از سویی بهره گیری از المان های طراحی شناخته شده در این خودرو نیز کمک شایانی به زیباتر شدن آن کرده بود.

هایما S7 توربو

باید به این نکته اشاره کرد که تفاوت چندانی میان نسخه توربوشارژ و تنفس طبیعی این خودرو وجود ندارد. در نمای جلو چراغ های کشیده و بزرگی در دو طرف جلوپنجره، که کپی شده از تویوتا پرادوست، نقش بسته اند که تأثیر به سزایی در ایجاد طرحی عامه پسند دارند. همچنین استفاده از قطعات کرومی در جلوپنجره و بخش هایی از نوار دور مه شکن ها باعث شده چهره ای به مراتب گیراتر در این خودرو ایجاد شود. به جرئت می توان گفت نمای جلوی این خودرو، به جز همان جلوپنجره که پیش تر از آن یاد کردیم، دارای طرحی مستقل است.

هایما S7 توربو

اما نمای کناری خودرو، که کاملاً ساده و بدون آلایش طراحی شده است، با استفاده از خطوط نرم و سیال توانسته گلگیرهای حجیم و بزرگی را به نمایش درآورد که همین موضوع باعث می شود در ذهن مخاطب خودرویی بزرگ و عضلانی تداعی شود. در این قسمت نمی توان به طور خاص به المان برجسته ای اشاره کرد، زیرا طراحان هایما تلاشی برای خلق اثری زیبا نکرده و تنها به پانل های حجیم بدنه بسنده کرده اند. اما جنجالی ترین قسمت طراحی S7 را می توان قسمت عقب آن برشمرد که با بهره گیری از چراغ های کپی شده از محصولات شاسی بلند ب ام و، ظاهری نه چندان موردپسند را پدید آورده است. حتا گرافیک داخلی چراغ ها نیز به تبعیت از ب ام و ایکس ۳ بوده و هنگام روشن شدن در شب، ظاهری بسیار آشنا پیدا می کند. در واقع این موضوع از دید بسیاری از مصرف کنندگان مثبت ارزیابی می شود، اما به عقیده کارشناسان و اهل فن، این پدیده کپی کاری محسوب می شود و از ارزش چندانی برخوردار نیست.

هایما S7 توربو

زه کرومی، دیفیوزر مشکی رنگ و دو خروجی اگزوز که روی سپر عقب خودنمایی می کنند، از قسمت های قابل توجه در این بخش هستند که ظاهری به روز و مدرن از هایما را به نمایش درآورده اند. با این وجود نمی توان طراحی کلی هایما S7 توربو را جذاب و مدرن دانست، اما به دلیل ابعاد نسبتاً بزرگ و همچنین الهام  از خودروهای محبوب، توانسته نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند.

طراحی فضای داخل کابین

هایما S7 توربو

با ورود به کابین هایما S7 توربو نخستین چیزی که جلب توجه می کند، کیفیت نه چندان مطلوب متریال و قطعات مصرفی است که می تواند از نکات منفی آن به شمار رود. در واقع این موضوع در بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار نیز دیده می شود، اما در مقام مقایسه باید گفت که هایما نسبت به رقبایی نظیر جک S5 و چری تیگو ۵ نیز در رده های بعدی جا می گیرد. در فرایند طراحی فضای کابین و داشبورد در این خودرو تا حدودی از برندهای کره ای، مانند هیوندای، الهام گرفته شده است. به همین دلیل فضای کلی کابین برای سرنشینان آشنا بوده و حس بهتری را به آن ها القا می کند.

هایما S7 توربو

استفاده از تودوزی چرم مصنوعی نیز باعث افزایش رضایتمندی مشتریان شده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که پس از گذشت چند سال و استفاده مکرر، روکش صندلی ها مستهلک شده و در قسمت هایی دچار ترک خوردگی و پارگی می شوند.

هایما S7 توربو

صندلی ها در این خودرو از ارگونومی خوبی برخوردارند و راحتی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می کنند. یکی دیگر از مزایای این خودرو فضای بزرگ و جاداری است که در قسمت جلو و عقب کابین مشاهده می شود، اما در قسمت عقب ارتفاع سقف برای افراد بلند قامت ممکن است کمی آزاردهنده باشد و در تکان های ناشی از ناهمواری مسیر دچار برخورد سر با نمدی سقف شود.

امکانات رفاهی و آپشن ها

هایما S7 توربو

در بخش امکانات رفاهی و آپشن ها، هایما S7 توربو نیز، مانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی، از فهرست نسبتاً کاملی از آپشن ها برخوردار است. به عنوان مثال می توان به ۴ عدد ایربگ شامل راننده، سرنشین و کناری، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل کشش TCS، فرمان کمکی برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی برقی راننده، گرم کن صندلی های جلو، صفحه نمایش ۷ اینچی چندمنظوره لمسی به همراه ره یاب ماهواره ای، بلوتوث، دی لایت، آینه های کناری برقی تاشونده، آینه وسط الکتروکرومیک مجهز به نمایش فاصله عقب تا مانع، نشانگر فشار باد تایرها TPMS، دوربین دنده عقب، کیلس و استارتر دکمه ای، کروزکنترل، سانروف برقی و سنسورهای نور و باران و… اشاره کرد.

ویژگی های فنی نیروی محرکه

هایما S7 توربو

همان طور که از نام این خودرو مشخص است، سیستم پرخوران توربوشارژ توانسته عملکرد و راندمان موتور را به صورت چشمگیری ارتقا بخشد. هایما S7 توربو از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی توربوشارژ با حجم دقیق ۱۷۹۵ سی سی بهره می گیرد که قادر است نیرویی معادل ۱۷۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک وظیفه انتقال این نیرو به چرخ های جلو را برعهده دارد.

هایما S7 توربو

بد نیست در این جا اشاره ای به ویژگی های فنی نسخه تنفس طبیعی نیز داشته باشیم تا تأثیر وجود توربوشارژ در موتور نیز بیش تر نمود پیدا کند. نسخه تنفس طبیعی هایما S7 از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری بهره می گیرد که با ۱۶ سوپاپ و سیستم زمان بندی متغیر آن ها (VVT) قادر است ۱۴۸ اسب بخار نیرو در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۴۵۰۰ تولید کند. همچنین جعبه دنده اتوماتیک به کاررفته در این خودرو از نوع ۵ سرعته اتوماتیک است.

تجربه رانندگی

هایما S7 توربو

با نشستن پشت فرمان هایما S7، ممکن است، به دلیل ابعاد بزرگ خودرو، احساس کنید تسلط کافی نسبت به محیط اطراف ندارید. اما به دلیل استفاده از شیشه های کناری بزرگ و همچنین ارتفاع مناسب از سطح زمین، کمبود میدان دید در این خودرو چندان مشهود نیست. از سویی، با وجود سنسور و دوربین دنده  عقب و دوربین ۳۶۰ درجه، راننده می تواند به خوبی از موانع اطراف خودرو مطلع شود.

هایما S7 توربو

راحتی و ارگونومی صندلی ها یکی دیگر از مواردی است که، با توجه به سگمنت خودرو و کشور سازنده، قابل قبول به نظر می رسد، اما کیفیت قطعات به کاررفته درون کابین از مواردی است که ممکن است چندان خوشایند به نظر نرسد. با این وجود با روشن کردن پیشرانه ۱٫۸ لیتری توربو، صدایی به درون نفوذ کرده که از عایق بندی نه چندان مناسب اتاق خبر می دهد.

هایما S7 توربو

با قرار دادن دنده در حالت درایو شروع به حرکت کرده و با فشردن پدال گاز تا انتها، شتاب مناسبی در شروع حرکت احساس می شود. اما در ادامه این شتاب تداوم نداشته و با افزایش دنده ها شاهد افت توان در پیشرانه خودرو هستیم. در واقع استفاده از توربوشارژ و رسیدن به حداکثر گشتاور خروجی در دورهای پایین موتور باعث می شود شروع خوبی را تجربه کنیم. لازم به ذکر است که عملکرد جعبه دنده در این خودرو نیز نسبتاً خوب ارزیابی می شود و ساخت HPT بودن آن در کیفیتش مشخص است. اما باید به این نکته اشاره کرد که در مواقع ضروری چندان گوش به فرمان نبوده و با تأخیر اقدام به تعویض سریع دنده ها می کند. به عبارت ساده تر همچنان شاهد هستیم که TCU خودروهای چینی آنچنان با ۲۵ فرهنگ رانندگی جهانی هماهنگ نیستند و همیشه در بالاترین شرایط حفظ ضریب اطمینان به سر می برند. این موضوع در شتاب گیری های ناگهانی بسیار مشهود است. از سویی با تعویض ناگهانی دنده ها (معکوس های پیاپی) جعبه دنده دچار سردگمی شده و با کوبش اقدام به تعویض دنده ها می کند. البته که این کوبش ها در سطح کلاس فنی خودرو طبیعی به نظر می رسد و تنها می توان کوبش های سیستم انتقال قدرت HPT و یا DAE را به نسبت سازه های مشابه آیسین و ZF اعلام کرد.

هایما S7 توربو

سیستم تعلیق و فنربندی در این خودرو برای رانندگی شهری مناسب ارزیابی شده و تا حدودی ضربه های ناشی از ناهمواری مسیر را جذب می کند، اما به محض آن که وارد مسیرهای خاکی و ناهموار شوید، تکان های شدید عرضی آغاز شده و مانند بسیاری دیگر از چینی ها، سواری خشک و کوبنده ای را ارائه می کند.

هایما S7 توربو

در کل می توان گفت هایما S7 توربو خودرویی است که برای کاربری شهری قابل قبول بوده، اما با وجود سیستم توربوشارژ نیز مصرف سوخت بهینه ای از خود نشان نمی دهد. سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو حدود ۱۱ لیتر است که تفاوت بسیاری با عدد اعلامی از سوی ایران خودرو دارد. این شرکت در وب سایت رسمی خود عدد ۹٫۶ لیتر را ثبت کرده است.

نتیجه گیری

هایما S7 توربو

هایما S7 توربو در زمان عرضه قیمتی کم تر از ۱۰۰ میلیون تومان داشت که با توجه به رقبای هم رده و همچنین کراس اوورهای کره ای، گزینه ای معقول برای خرید به شمار می رفت. اما اکنون که قیمت این خودرو در بازار فراتر از ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است، نمی توان گفت که یکی از گزینه های معقول برای خرید خواهد بود، زیرا با پرداخت این مبلغ می توان صاحب خودروهای دیگری که از ارزش بالاتری برخودار هستند نیز شد. باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل گستردگی شبکه نمایندگی های ایران خودرو در سطح کشور، دارندگان هایما نیز دغدغه کم تری برای انجام سرویس ها و خدمات پس از فروش دارند. به هر حال در شرایط کنونی، به دلیل وجود تحریم ها و مشکلات متعدد بر سر راه تأمین قطعات یدکی، این نشان تجاری نیز با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می کند.

هایما S7 توربو

پایگاه خبری اسب بخار

آرمین محسنی

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.