تغییر و ارزان سازی گیربکس های اتوماتیک ایران خودرو

گیربکس اتوماتیک ایران خودرو
گیربکس های اتوماتیک ایران خودرو

به تازگی، تصاویری از یکی از مخاطبان اسب بخار برای ما ارسال شده است که نشان می دهد یکی از پژو ۲۰۷های مولتی کالر تازه تولید ایران خودرو، به جای گیربکس DAE، به گیربکس LANDAI مجهز شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ایران خودرو که روی پژو ۲۰۷ مولتی کالر و تارا اتوماتیک نصب می شد از برند DAE چین بود. نشان DAE اگرچه چینی بود اما بدلیل ارتباط فنی با کمپانی هیوندای پاورتک و تولید بسیار بالا، از جمله گیربکس های خوب چین محسوب می شد. همین عملکرد خوب باعث شد تا ایران خودرو این جعبه دنده را برای محصولاتش انتخاب کند و عملکرد گیربکس ها در محصولات تولیدی هم از نظر مشتریان نسبتا خوب ارزیابی می شد.

نام DAE برای بازار ایران آشناست

گیربکس های اتوماتیک DAE از جمله محصولات خوب چینی محسوب می شود و همین باعث شده تا این گیربکس ها را با برنامه های مختلف روی خودروهای نظیر هایما S5 اتوماتیک، هایما ۸S و FMC T5 هم ببینیم. این گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در محصولات مختلف با دو کد F5 و F7 بکار می رود و این گیربکس توانسته تا به عنوان یکی از جعبه دنده های منتخب سال در ۶ سرعته های AT شناخته شود. بنظر می رسید با روندی که در خودروسازی ایران می بینیم، نشان DAE به مرور در ایران بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد اما حالا ایران خودرو در محصولات تازه تولید خود از گیربکس ۶ سرعته AT ای استفاده کرده که نشان LANDAI را دارد!

گیربکس های ناشناخته لَندای

گیربکس لندای ایران خودرو
گیربکس لندای ایران خودرو

اگرچه هر دو جعبه دنده DAE و LANDAI چینی هستند اما با جست و جویی در سایت های چینی می توان فهمید که نشان لندای اصلا در حد و اندازه های DAE نیست. در سایت چینی نشان لندای، این کمپانی خود را تولید کننده گیربکس های محصولات دانگ فنگ، چانگان، جیلی و… معرفی کرده اما بنظر می رسد منظور این شرکت تامین قطعات جزئی باشد تا تولید گیربکس کامل. جالب اینجاست حتی قیمت این گیربکس از نمونه DAE پایین تر است و این در حالی است که ایران خودرو کوچک ترین معرفی ای برای آن نداشته و هیچ قیمتی تغییر نکرده است. بنظر می رسد از این پس گیربکس های LANDAI را روی باقی اتوماتیک های ایران خودرو هم ببینیم.

گیربکس لندای ایران خودرو
گیربکس لندای ایران خودرو

نکته جالب این است که لندای در سایت خود، از همکاری با سایپا گفته و این احتمال می رود با بکارگیری پیشرانه های ME16 در محصولات این خودروساز، جعبه دنده های ۶ سرعته اتوماتیک لندای برای این خودرو ها در نظر گرفته شده باشد. و این یعنی یک تامین کننده ناشناخته چینی، گیربکس های دو خودروساز بزرگ کشور را خواهد ساخت!

قیمت متفاوت گیربکس های DAE و لندای

گیربکس لندای ایران خودرو
گیربکس لندای ایران خودرو

اگرچه ایران خودرو حالا مشخصات گیربکس ۶ سرعته لندای را از سایت ایساکو حذف کرده است، اما مخاطب اسب بخار از صفحه وبسایت ایساکو تصویری به ما داده است که نشان می دهد گیربکس های ۶ سرعته DAE و LANDAI اختلاف قیمتی فاحشی دارند. همانطور که در تصویر می بینید گیربکس ۶AT از کمپانی DAE در سایت ایساکو قیمت ۱۳۴,۲۸۵,۸۷۷ تومانی دارد و قیمت نمونه لندای ۷۸,۱۳۱,۰۷۷ تومان است. این یعنی قیمت گیربکس بکار رفته در برخی خودروهای جدید حدود ۴۲ درصد ارزان تر است. این در حالی است که قیمت تمام شده برای مشتری هیچ تفاوتی ندارد!

مشخصات گیربکس های ۶ سرعته لندای

گیربکس لندای ایران خودرو
گیربکس لندای ایران خودرو

با مراجعه به وبسایت لندای می بینیم که این کمپانی تنها یک گیربکس اتوماتیک تولید می کند که آن هم همین گیربکس ۶ سرعته AT است. این جعبه دنده تاب آوری حداکثر قدرت ۱۸۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را دارد. وزن این گیربکس در حالت خشک ۷۹ کیلوگرم است و همه مشخصات مشابه گیربکس DAE است. البته این را در نظر بگیرید که اگرچه این دو گیربکس روی کاغذ بسیار شبیه به هم هستند اما قطعا گیربکس DAE هم عملکرد بهتری دارد و هم نامی شناخته شده تر است. دلیل اختلاف قیمت این دو جعبه دنده هم همین دو نکته است.

۴.۷ امتیاز از ۲۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.