مقایسه لاماری هیبرید با جیلی آزکارا، تقابل هیبریدهای جدید بازار

مقایسه لاماری هیبرید با جیلی آزکارا
مقایسه لاماری هیبرید با جیلی آزکارا

لاماری ایما هیبرید جدیدترین عضو خانواده لاماری ایما محبوب در ایران بوده که خودرویی هیبریدی است. جیلی آزکارا هم کراس اوور وارداتی جدید فردا موتور بوده که آن هم از یک سیستم هیبرید خفیف بهره مند شده است. در این محتوا به بررسی و مقایسه این دو کراس اوور خانوادگی خواهیم پرداخت. 

مدیران 777 مدیران 777

خودروهای کراس اوور طی سال‌ های اخیر بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته و این موضوع نه تنها در ایران بلکه در بیشتر نقاط دنیا رخ داده است. از طرفی با توجه به آلودگی کره زمین اهمیت ساخت خودروهای برقی و هیبریدی بیش از هر زمان دیگری در این سال ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و بیشتر برندهای خودروساز در دنیا به سراغ ساخت خودروهای برقی و هیبریدی روی آورده‌اند. خودروهای هیبریدی در اصل میان خودروهای بنزینی و خودروهای تمام برقی قرار گرفته که درون آنها هم پیشرانه بنزینی وجود داشته و هم موتور برقی که این مورد سبب می شود تا مصرف سوخت این خودروها کاهش چشمگیری نسبت به خودروهای بنزینی پیدا کند. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

لاماری ایما هیبرید سومین عضو خانواده لاماری ایما بوده که در سال ۱۴۰۲ توسط آرین موتور رونمایی شد. ایما یک خودروی کراس اوور سایز متوسط است که توسط شرکت آرین موتور به بازار ایران عرضه شده و در اصل محصولی از شرکت دانگ فنگ چین با نام اصلی T5 EVO بوده که نسخه هیبرید آن Forthing T5 HEV نام دارد. لاماری ایما خودرویی است که از همان ابتدای کار به علت طراحی چشم نواز و متفاوت نسبت به سایر رقبایش در راس نگاه اقشار مختلف جامعه قرار گرفت و طرفداران بسیاری را پیدا کرده و حالا نسبت به خودروی رقیب در این مقاله، دور از انتظار نیست که نسخه هیبرید آن نیز در بازار با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شود.

جیلی آزکارا نیز محصولی است که توسط فرداموتورز وارد ایران شده و‌ فروش آن از طریق سامانه یکپارچه صورت گرفته و در میان لیست وارداتی ها تنها کراس اوور دو دیفرانسیل هیبریدی بود. جیلی آزکارا از جمله محصولات موفق و خوش فروش جیلی چین در دیگر بازارهای هدف این برند بوده که اکنون پایش به بازار ایران هم باز شد. محصولات جیلی در ایران  در سال های قبل نیز عرضه شده که توانستند به واسطه استهلاک پایین و کیفیت بالا به شهرت خوبی دست پیدا کنند. البته به غیر از این، جیلی بخاطر همکاری با برند ولوو توانسته در سراسر دنیا به محبوبیت بالایی رسیده و برخی محصولاتش از نظر کیفی با خودروهای اروپایی برابری می کند. 

مقایسه جیلی آزکارا و لاماری ایما هیبرید در بخش ظاهری

لاماری ایما هیبرید از نظر ظاهری تفاوت های جزئی زیادی با نسخه های پیشین خود داشته و ظاهر به مراتب اسپرت تری را به خود گرفته است. در نمای جلوی این کراس اوور هیبرید همان چراغ های مخصوص روز باریک و کشیده را در بالاترین قسمت می بینیم که حالا با یک خط شکسته تا انتهای سپر کشیده شده و چراغ دیلایت را به چراغ های اصلی که روی سپر طراحی شده متصل می کند. جلوپنجره نیز که به سبک خودروهای امروزی به روی سپر منتقل شده نسبت به قبل ابعاد بزرگ تری پیدا کرده و با خطوط تند و تیز تری طراحی شده است. 

در نمای جانبی ظاهر کلی خودرو نسبت به دیگر نسخه ها حفظ شده اما برخی جزئیات مانند رکاب و طراحی رینگ ها تغییر پیدا کرده و ظاهر بهتری از قبل را پیدا کرده اند. در نمای عقب لاماری ایما هیبرید نیز مانند دیگر قسمت ها تغییرات منتهی به اضافه شدن برخی جزئیات ظاهری بوده که سبب شده تا ظاهر خودرو اسپرت تر شود. زیر چراغ های اصلی دو طرح ورودی در این نسخه قرار گرفته و همچنین سپر عقب نیز همچنان میزبان دو خروجی دوگانه اگزوز وجود داشته اما دیفیوزر سپر بزرگتر شده و ظاهر جذاب تر و پویاتری نسبت به قبل پیدا کرده است. 

جیلی آزکارا اما برخلاف خودروی رقیب طراحی چندان اسپرتی نداشته و طراحان جیلی تلاش کرده تا آزکارا را در ساده ترین حالت ممکن طراحی کنند، که البته باید گفت اصلا با خودروی زشتی روبرو نیستیم. در نمای جلوی این کراس اوور چینی اولین موردی که به چشم می خورد جلوپنجره معروف جیلی است که شبیه به لوگوی این برند بوده و داخل آن هم با اندازه های مختلف تکرار شده است. چراغ های اصلی طراحی باریک و نسبتا کشیده‌ای داشته که گرافیک داخلی جذابی نیز دارند. سپر جلو میز از بخش های مختلفی تشکیل شده که با خطوط کرومی از یکدیگر جدا شده اند. 

نکته جالب در طراحی این خودرو استفاده از برخی حجم پردازی های مختلف خصوصا در نمای جلوست که سبب شده تا این خودرو جلوه عضلانی داشته باشد. در نمای عقب جیلی آزکارا خبری از چراغ های بهم متصل نبوده و فرم چراغ های اصلی به صورت بیضی شکل بوده و ابعاد نسبتا بزرگی دارند که داخل خود گرافیکی جذاب را دارند. چراغ ها به وسیله یک نوار کرومی که عبارت جیلی بر روی آن نقش بسته بهم وصل شده و زیر آنها هم محل نصب پلاک قرار گرفته است. بر روی پر نیز سک خطو کرومی سرتاسری به همراه دو خروجی فیک اگزوز تعبیه شده است. 

مقایسه جیلی آزکارا و لاماری ایما هیبرید در بخش کابین

با ورود به کابین لاماری ایما هیبرید همچنان مانند نمای بیرونی شاهد همان طراحی قبلی هستیم که تنها برخی جزئیات آن نسبت به نسخه های قبلی متفاوت شده است. داشبورد میانی بر اساس ترند روز دنیا طراحی شده که در آن صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا و صفحه کیلومتر شمار خودرو به صورت یکپارچه در آمده اند. موردی که به در کابین این نسخه دیده می شود استفاده از قطعات دکوراتیو فسفری بوده که جذابیت بصری کابین را بیشتر از قبل کرده اند. همچنین روبروی شاگرد نیز بر روی داشبورد یک طرح خاص نقش بسته که نور آن نیز قابل تغییر است. 

صندلی های نیز تغییر ظاهر پیدا کرده و مشابه قطعات دکوراتیو فسفری رنگ بر روی آنها نیز نیز دوخت هایی با همان رنگ قرار گرفته است. فرمان خودرو از نوع D کات بوده و در دل خود یک غربیلک سه شاخه به همراه کلیدهای کنترلی را جای داده است. همچنین کمربندهای ایمنی نیز در هر دو ردیف به رنگ فسفری معروف ایما هیبرید در آمده است. 

فضای کابین نسبت به نسخه قبلی تغییری نداشته و در هر دو ردیف برای سرنشینان فضای قابل قبول و راحتی وجود دارد. همچنین حجم و فضای صندوق عقب نیز کاملا پاسخگوی نیاز یک خانواده خواهد بود. نکته دیگر کابین لاماری ایما متریال به کار رفته در داشبورد و رودری های آن است که کیفیت مطلوبی داشته و در بلند مدت دچار افت کیفیتی نخواهد شد. 

در این سوی میدان داخل کابین جیلی آزکارا شاهد یک داشبورد نسبتا کلاسیک البته با طراحی قابل قبول روبرو هستیم. داشبورد میانی ابتدا میزبان دریچه های تهویه مطبوع بوده و پس از آن ها یک صفحه نمایش بسیار بزرگ و عریض قرار گرفته که از طریق آن علاوه بر کنترل سیستم مالتی مدیای خودرو بخش های دیگری نیز قابل دسترسی و کنترل هستند. در انتها نیز یکسری کلید با استایل پیانویی قرار گرفته که در واقع پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع خودروست. 

کنسول میانی به لطف الکتریکی شدن لیور دنده با زاویه زیادی تعبیه شده تا ارگونومی کابین را افزایش دهد و همچنین زیر آن نیز یک فضای جادار جهت قرار دادن اشیا مختلف قرار داده شده است. مقابل راننده نیز یک فرمان خوشدست D کات قرار گرفته که در دل خود یک غربیلک بزرگ سه شاخه به همراه کلید های کنترلی مختلف قرار گرفته است. پشت فرمان نیز یک صفحه کیلومتر شمار به صورت تمام دیجیتال قرار گرفته که گرافیک خوبی نیز دارد. 

یکی از نکات مثبت کابین جیلی آزکارا فردا موتور تریم دو رنگ کابین و استفاده از قطعات دکوراتیو چوبی در بخش های مختلف کابین بوده که نسبت به خودرپی رقیب لوکس به نظر می رسد. فضای کابین جیلی آزکارا تقریبا مشابه خودروی رقیب بوده و بنابراین انتخاب بسیار خوبی برای خانواده ها برای مشافت های طولانی است. همچنین متریال به کار رقته در این کراس اوور کیفیت قابل قبولی داشته و اصلا حس بدی را به سرنشینان منتقل نمی کند. 

مقایسه جیلی آزکارا و لاماری ایما هیبرید در بخش فنی

در بخش فنی اما تفاوت های مهمی میان این دو‌ خودروی هموطن وجود دارد. لاماری ایما هیبرید زیر کاپوتش به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر توربو شارژ به همراه سیستم پاشش سوخت مستقیم یا همان GDi مجهز شده و همچنین یک پیشرانه برقی ۱۲۵ کیلوواتی را نیز به همراه دارد. پیشرانه برقی و بنزینی لاماری ایما هیبرید در مجموع می تواند ۱۶۸ تا ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ تا ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کنند. 

قدرت این خودروی هیبریدی از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های جلوی آن منتقل می شود. همچنین باتری های این کراس اوور هیبرید نیز در انتهای خودرو قرار دارد. لازم به ذکر است که این خودرو بر خلاف خودروهای پلاگین هیبرید قابلیت شارژ شدن مجزای باتری با برق شهری را نداشته و باتری های آن تنها از طریق پیشرانه بنزینی و بازیابی نیروی ترمز ها شارژ می شود، همچنین برد خودروهای هیبریدی در حالت تمام برقی چندان زیاد نیست. 

مصرف سوخت لاماری ایما هیبرید به صورت ترکیبی حدود ۵.۳ لیتر بوده و شتاب آن نیز ۸.۱ ثانیه توسط شرکت سازنده اعلام شده است. سیستم تعلیق این خودرو نیز مانند دیگر برادرانش در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک است که سواری قابل قبولی را برای آن به ارمغان آورده است. همچنین این خودرو مانند دیگر خودروهای هیبرید مجهز به سیستم خنک کننده باتری ها به صورت مجزاست که سبب می شود تا راندمان باتری ها و عمرشان بهبود چشمگیری پیدا کند. 

محدوده قیمت نهایی جیلی آزکارا

جیلی آزکارا هم در این سوی میدان به یک قلب تپنده ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو شارژ مجهز شده که تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم یا همان GDi را نیز دارد. اما این کراس اوور دو دیفرانسیل مانند خودروی رقیب یک ماشین تمام هیبرید نیست و به اصطلاح به آن MID HYBRID یا همان هیبرید خفیف گفته می شود. فناوری هیبرید خفیف به بیان ساده دخالت بالا و مستقیم در رانندگی نداشته و فقط در شتابگیری و از بین بردن تاخیر تعویض دنده ها به کار آمده و مصرف سوخت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.  

جیلی آزکارا یک موتور برقی ۴۸ ولتی دارد که در مجموع با پیشرانه بنزینی توانایی تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به هر چهارچرخ خودرو منتقل می شود. تعلیق جیلی آزکارا در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک بوده و همچنین به سیستم بازیافت انرژی ترمزها نیز مجهز شده است. لازم به ذکر است‌که پیشرانه بنزینی این کراس اوور به تنهایی قادر است ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. 

امکانات ایمنی و رفاهی 

لاماری ایما هیبرید در بخش امکانات نیز خودروی نسبتا دست پری بوده و به امکاناتی نظیر کروز کنترل، کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور عقب، ترمز کمکی، ترمز ضد قفل، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، اتولایت، دی لایت، کلاستر و مانیتور یکپارچه، سنسور باران، دوربین عقب، کیسه های ایمنی هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتومات، صندلی برقی راننده، تنظیم صندلی شاگرد از ردیف دوم، آینه های کناری برقی مجهز به گرمکن و سقف پانوراما با قسمت بازشو مجهز شده است. 

این سوی میدان جیلی آزکارا نیز به امکاناتی همچون ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم پایش فشار باد تایرها، نور بالای خودکار، سنسور جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کیسه هوای جلو و جانبی و پرده ای، رادار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری، سیستم تشخیص محدودیت سرعت، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، کروز کنترل تطبیقی، دی لایت، مود های رانندگی اکو و اسپرت و نرمال و آفرود، سنسور باران، مانیتور ۱۲.۳ اینچی، کلاستر دیجیتالی ۷ اینچی و شارژر وایرلس مجهز شده است. 

مزایا و معایب لاماری ایما هیبرید

طراحی اسپرت و جوان پسند

امکانات رفاهی بیشتر از نسخه پیشین

سیستم هیبرید 

حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین

برد کم در حالت برقی

پیچیدگی قطعات فنی

امکانات ایمنی و رفاهی جیلی آزکارا

طراحی کلاسیک و عامه پسند

امکانات زیاد

فضای جادار کابین

حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین

محدودیت در حالت برقی

۴.۱ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.