سال 97؛ سال رونق خودروهای کار و تجاری

سال 97؛ سال رونق خودروهای کار و تجاری
با توجه به سیاست های دولت مبنی بر نوسازی ناوگان خودروهای کار و تجاری در کشور، سال ۱۳۹۷ می تواند بازگشت بسیاری از خودروسازان سنگین را به بازار کشور فراهم کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سال گذشته شاهد آن بودیم که آنچنان وضعیت خودروسازان سنگین در کشور مساعد نبود و حداقل با کاهش تولید رو به رو بودند. اما در سال جاری تا حدی روند رو به رشد پیش روی شرکت های سازنده خودروهای کار و تجاری است و با توجه به تمرکز دولت جهت نوسازی ناوگان این دسته از خودروها، می توان از همین حالا پیش بینی کرد که در سال آینده، خودروسازان کار و تجاری رشد خوبی را به خود می بینند.
آمار تولید نشان می دهد که در بحث خودروهای کار و تجاری باری و کشنده، شرکت های زیر مجموعه گروه بهمن و گروه ماموت حرف اول را در بازار کشور می زنند و قطعا در سال آینده می توانند روند رو به رشد خود را ادامه دهند. همچنین فعالیت این دو گروه خودروساز سنگین در کشور نشان می دهد که با توجه به رونمایی های انجام شده و پروژه های در دست بررسی، در سال ۹۷ با دستان پر به بازار خودروهای کار و تجاری می آیند و با تنوع محصول در بازه های مختلف قیمتی می توانند سهم خوبی از بازار را داشته باشند.
در حال حاضر با اینکه شرکت های تابعه گروه بهمن سهم خوبی را از بازار خودروهای کار تجاری ۹۶ داشته اند، اما بیشترین پیشرفت در تولید ابتدا به ماموت دیزل و سپس به سایپا دیزل می رسد. اما در این میان شرکت ایران خودرو دیزل به عنوان یکی از نقش آفرینان اصلی بازار خودروهای سنگین، در سال جاری روند نزولی را تجربه کرده است و پیش بینی ها نشان می دهد که در سال ۹۷، حداقل وضعیت بهتری پیش روی این شرکت خواهد بود.
حال در کنار اینکه بازار خودروهای کار و تجاری در سال ۹۷ رونق قطعی را به خود می بیند و مالکان این خودروها قرار است در این سال بتوانند با شرایطی که گفته می شود مناسب حال آن ها است، محصولات به روز را تهیه کنند؛ شرایطی فراهم شده تا عموم افراد و اهالی بازار سرمایه نیز بتوانند داشته های خود را افزایش دهند. قاعده بازار نشان می دهد که سال ۱۳۹۷، قطعا تمام خودروسازان سنگین با توجه به رویکرد جدی و گزارش های رو به روز دولت، رشد مناسبی را به خود می بینند و می توانند به خاطر افزایش تقاضا، تولید و فروش بیشتری را داشته باشند. این یعنی سوددهی این شرکت ها در سال ۹۷ به مراتب بهتر از شرایط فعلی خواهد بود. این سوددهی بیشتر خبر از این دارد که ارزش سهام شرکت های خودروساز محصولات کار و تجاری نیز در سال آینده نمودار رشد مشابه با برنامه های افزایش تولید و فروش را به خود می بینند و احتمالا از خرداد سال جاری، ارزش سهام آن ها در بورس افزایش پیدا می کند. این تنها یک بخش از اطمینان کافی به بازار سهام این دسته از شرکت ها است. اما آن طرف ماجرا احتمالاتی وجود دارد که آغاز نوسازی ناوگان خودروهای سنگین، با تامین اعتبار برای شرکت های سازنده این دسته از محصولات باشد و یا اینکه تسهیلات مقرر به خودروسازان واگذار شود و به صورت واسطه ای در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. در صورت رخ دادن این صورت مسئله، برای همه روشن است که بیشترین تسهیلات به سمت های شرکت های سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل می رود و حمایت از این طرح برای گروه بهمن شاید به شکل های دیگری محقق شود. اما ورود نقدینگی به سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل باعث خواهد شد تا در چند ماه آینده، شاهد رشد بیشتر ارزش سهام این شرکت ها در بورس باشیم و در نتیجه سهام داران خرد و کلان این شرکت، بتوانند سود چند برابری را نسبت به سایر شرکت های بورسی و خودرویی تجربه کنند.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.