گزارش ویدیویی غرفه ایران خودرو و ایران خودرو دیزل

غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران
غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران، بزرگ‌ترین رویداد صنعت خودروی ایران در سال ۱۴۰۲، از ۱۰ تا ۱۵ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در شهر آفتاب برگزار می‌شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با توجه به اهمیت پوشش این رویداد بزرگ در صنعت خودرو، نمایشگاه اتو اکسپو از ساعت ۱۳ تا ۱۸ در حال برگزاری است. این نمایشگاه با حضور گسترده خودروسازان داخلی و شرکت‌های واردکننده خودروهای خارجی، فضایی بسیار بزرگ‌تر از دوره‌های گذشته را به خود اختصاص داده است. براساس آمارهای ارائه‌شده، مساحت غرفه‌سازی نسبت به سال‌های قبل حدود سه برابر شده و علاوه بر پنج سالن اصلی نمایشگاه، سه سالن پیش‌ساخته نیز برای نمایش محصولات شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

تقریباً ۹۰ درصد شرکت‌های خودروسازی و واردکنندگان خودرو حضور خود را در این رویداد تأیید کرده‌اند، که نشان از استقبال گسترده فعالان صنعت خودرو از این نمایشگاه دارد. در این مقاله قصد داریم محصولاتی را که در غرفه ایران خودرو و ایران خودرو دیزل حضور دارند معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

گزارش ودیویی غرفه ایران خودرو

غرفه ایران خودرو در اتو اکسپو تهران

تاکسی برقی لونا EV

غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران
غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران

تاکسی برقی لونا EV یکی از تاکسی‌های برقی ایران خودروست که اخیراً در نمایشگاه شهر ایران رونمایی شده بود. این سدان برقی از نتیجه همکاری بین شرکت رنو و جیانگ لینگ چین است و برای ناوگان تاکسی‌رانی ایران انتخاب شده است. لونا برقی همراه با گارانتی شش ساله باتری به بازار عرضه می‌شود.

این خودرو دارای ابعادی به طول ۴۶۷۵ میلی‌متر، عرض ۱۸۳۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۴۸۰ میلی‌متر است و فاصله محوری آن ۲۷۵۰ میلی‌متر است. ظرفیت باتری این خودرو ۴۳.۹ کیلووات است و برد آن ۴۰۰ کیلومتر است. پیشرانه این خودرو قادر به تولید حداکثر توان ۱۱۰ کیلووات و گشتاور ۲۲۵ نیوتن‌متر دارد و حداکثر سرعت آن ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین، شتاب صفر تا ۱۰۰ آن نیز در نیم ثانیه انجام می‌شود.

تاکسی برقی بستیون نات

غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران
غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران

فاو بستیون NAT نیز یک خودرو برقی مناسب برای ناوگان تاکسی‌رانی است، با این حال، در کلاس بدنه سدان قرار ندارد. این محصول امکانات رفاهی مناسبی را برای رانندگان و مسافران فراهم می‌کند و دارای یک کابین بزرگ است. پیمایش آن نیز با هر بار شارژ به ۴۲۵ کیلومتر می‌رسد. این خودرو برقی در مدت زمان ۳۰ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ می‌رسد.

فاو بستیون NAT با یک موتور برقی ۱۶۱ اسب بخاری و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر تجهیز شده است. ابعاد این خودرو به طول ۴۴۵۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۴۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۸۰ میلی‌متر و فاصله محوری به ۲۸۵۰ میلی‌متر می‌رسد. به همین دلیل، فضای بسیار مناسبی برای سرنشینان و بار در این خودرو وجود دارد و مسافران هنگام سوار و پیاده شدن راحتی بیش تری را تجربه می‌کنند.

ری‌را

غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران
غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران

ری را براساس پلتفرم IKP1 طراحی شده است که نسخه بومی پلتفرم PF1 گروه PSA است. این پلتفرم در حال حاضر برای خودروی تارا استفاده شده و ری‌را اولین کراس‌اوور محصول ایران خودرو بر اساس این پلتفرم است. ابعاد و اندازه ری‌را در دسته کراس‌اوورهای B پلاس بازار جهانی قرار می‌گیرد و می‌توان آن را با پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3-XR، نیسان جوک و خودروهای مشابه نزدیک دانست.

این محصول یک موتور EF7P TC دارد که حجم آن ۱.۷ لیتری توربوشارژ است و جدیدترین موتور ایران خودرو و قدرتمندترین موتور تولید داخل به شمار می رود؛ در ضمن، این محصول مجهز به نسل جدید گیربکس اتوماتیک شش سرعته (۶AT) با اهرم تعویض دنده الکترونیکی خواهد بود.

ری‌را برقی

ری‌را یک خودروی بومی است که نسخه برقی آن برای اولین بار در آبان ۱۴۰۲ معرفی شد. در مقابل نسخه بنزینی، جلوپنجره ری‌را برقی به طور کامل بسته و از پیشرانه برقی برخوردار است. این محصول دارای قدرت خروجی ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر است و یک باتری با ظرفیت ۵۲ کیلووات‌ساعت دارد. طبق اعلام شرکت ایران خودرو، برد حرکتی ری‌را برقی در حدود ۴۲۰ کیلومتر است.

تارا برقی

تارا برقی را قبلاً در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده بودیم. ایران خودرو برای تارا، موتور برقی با توان ۱۶۰ اسب‌بخار و باتری با ظرفیت ۴۵ کیلووات‌ساعت را در نظر گرفته است. برد حرکتی این خودرو حدود ۳۰۰ کیلومتر است. همچنین، به گفته ایران خودرو، نسخه جدید تارا برقی با باتری‌هایی به ظرفیت ۴۵ کیلووات‌ساعت مجهز شده است که موتور الکتریکی این خودرو را با توان ۱۶۰ اسب‌بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر تأمین می‌کند. شتاب صفر تا صد نیز در حدود ۹.۸ ثانیه اعلام شده است.

هایما ۷X برقی

هایما 7X برقی
غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران

این محصول نیز قبلاً در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو حضور داشته است. این خودرو در دسته‌بندی مینی‌ون قرار می‌گیرد و از طریق یک موتور برقی ۲۰۱ اسب بخار به نیروی مورد نیاز خود می‌رسد. زمان شارژ سریع آن تقریباً ۲۷ دقیقه است و برد حرکتی آن حدوداً ۵۱۰ کیلومتر است.

هایما ۷X

هایما ۷X اولین خودروی هفت‌نفره تولیدشده توسط گروه صنعتی ایران خودروست که در کارخانه خراسان این شرکت به روش CKD مونتاژ می‌شود. این خودرو به نام هایما Family نیز شناخته می‌شود و در برخی بازارهای صادراتی تحت همین نام به فروش می‌رسد، که به معنای خودروی خانوادگی است.

هایما ۷X از همان پیشرانه هایما ۸S استفاده می‌کند. این خودرو به یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژر TGDi مجهز شده است که قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر تولید می‌کند. حداکثر گشتاور هایما ۷X از سرعت ۱۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد و با استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE، قدرت را به چرخ‌های جلوی این خودروی هفت‌نفره منتقل می‌کند.

اتوبوس شهری ایران خودرو ( سریر)

اتوبوس بین شهری سریر، قوی‌ترین اتوبوس بین شهری موجود در بازار ایران است که از موتور کامینز استفاده می‌کند. این پیشرانه قدرت تولید ۴۹۰ اسب‌بخار را دارد و با گیربکس ZF هماهنگ شده است. جعبه فرمان این اتوبوس از برند بوش تولید شده و دارای یک باک ۸۰۰ لیتری است.

ویژگی‌ها و امکانات این اتوبوس شامل سیستم اخطار برخورد از جلو، سیستم اخطار برخورد با عابران پیاده، هشدار نقاط کور، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، رادار دنده عقب، تابلوی اعلام مسیر با قابلیت تغییر متن توسط تلفن همراه هوشمند، سنسور نور و باران، ترمز موتور، سیستم اطفای حریق سه نقطه‌ای اتوماتیک و غیره است.

اتوبوس برقی درون شهری آتروس

غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران
غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران

اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل براساس پلتفرم اتوبوس آتروس توسعه و تولید شده است. این اتوبوس به راحتی قادر است شیب های با درصد ۲۰ و بالاتر را پیمایش کند. سرعت حداکثر این خودرو ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است، اما محدود به ۹۰ کیلومتر بر ساعت شده است.

ظرفیت مسافر این اتوبوس ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است و مجوز آن براساس استانداردهای تعریف شده به دست آمده است. این محصول طبق استانداردهای ایران‌خودرو دیزل تولید شده است و با استانداردهای بین‌المللی همخوانی دارد. این اتوبوس در سه سطح و بیش از ۱۰ هزار کیلومتر آزمایش و تست شده است و بر این اساس، می‌تواند حداقل ۲۵۰ کیلومتر با کولر روشن در شهر پیمایش کند.

این محصول از بهترین تکنولوژی‌های موجود در قوای محرکه استفاده کرده و دارای گارانتی باتری به مدت هشت سال و گارانتی موتور به مدت پنج سال است. آتروس E دارای باتری با ظرفیت ۳۵۰ کیلووات ساعت و موتور الکتریکی با قدرت ۳۵۰ کیلووات و گشتاور ۳۵۰۰ نیوتن متر است.

کشنده آتامان

غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران
غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران

کامیون کشنده آتامان با پیشرانه مرسدس بنز با کد OM457 LA تجهیز شده است که در کارخانه ایدم تولید می‌شود. این پیشرانه دارای ۱۲ لیتر حجم و مجهز به توربوشارژر برای بهبود عملکرد است. دارای پیشرانه ۶ سیلندر خطی و توان تولیدی آن بالغ بر ۴۳۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور در دقیقه و گشتاور حداکثر ۲۱۰۰ نیوتن متر در ۱۱۰۰ دور در دقیقه است. قدرت این پیشرانه توسط گیربکس ZF با ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب به چرخ‌ها منتقل می‌شود و کلاچ استفاده شده در گیربکس از نوع تک صفحه خشک هیدروپنوماتیکی است.

کشنده فوتون H5

فوتون H5 مجهز به موتوری با کد CUMMINS ISGE-460 است که دارای قدرت تولید معادل ۴۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰۰ نیوتن متر است. این موتور، یکی از ساخته های شرکت معروف کامینز است که شریک تجاری فوتون نیز است. حجم این موتور ۱۱.۸ لیتر است، که در رده موتورهای ۱۲ لیتری فوتون قرار می‌گیرد. موتور فوتون H5 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است و با استفاده از فیلتر دوده، می‌تواند با استانداردهای کشورمان برای دریافت پلاک انتظامی هماهنگ شود. این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک ساخت ZF آلمان با ۲+۱۲ دنده است که از تکنولوژی AMT بهره می‌برد.

هایما ۸S

هایما ۸S مجهز به پیشرانه‌ای با حجم ۱.۶ لیتر و توربوشارژر TGDi است. این پیشرانه قدرت تولید ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر را ارائه می‌دهد. حداکثر گشتاور این پیشرانه در محدوده ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌شود و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌های جلوی هایما ۸S منتقل می‌شود. جعبه دنده هایما ۸S تولیدشده توسط کمپانی DAE چین است و از فناوری HPT یا هیوندای پاورتک استفاده می‌کند.

فوتون تونلند G7

غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران
غرفه ایران خودرو اتو اکسپو تهران

پیکاپ ایران خودرو با نام پیشرانه بورگوارد و کد G01-4G20TI5 به استاندارد یورو ۶ مجهز شده است. این پیشرانه از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژر با فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDI) استفاده می‌کند. قدرت تولیدی این پیشرانه برابر با ۲۳۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر است. قدرت این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک ZF به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. سیستم انتقال قدرت این پیکاپ قابلیت کمک سنگین و سبک را دارد و همچنین در حالت ۴H  کنترل پایداری فعال است. در این پیکاپ اتوماتیک ایران خودرو دیزل، تنظیم سیستم انتقال قدرت به چرخ‌ها به صورت برقی و اتوماتیک انجام می‌شود.

دنا پلاس جوانان

خودروی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان مجهز به یک موتور EF7 پلاس توربوشارژ با حجم ۱۶۴۵ سی سی است که توان ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون متر را ارائه می‌دهد.

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.