واردکنندگان خودرو از وزیر صمت چه می خواهند؟/ نیاز واردات خودرو فقط 350 میلیون دلار

واردات خودرو

هفته گذشته انجمن واردکنندگان خودرو از یک سو، با توجه به شرایط کنونی بازار و صنعت خودروی کشور و از سوی دیگر، برای احقاق حق خود مبتنی بر از سرگیری واردات اقدام به انتشار پیشنهادهای ۹گانه برای واردات بدون انتقال ارز کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، این پیشنهاد در حالی مطرح شد که بیش از ۳ سال از ممنوعیت یک باره واردات خودرو می گذرد و در این میان علاوه بر از بین رفتن فرصت های شغلی بسیار، سرمایه های عظیمی نیز یا از بین رفته اند و یا در گمرکات کشور آرام آرام در حال از بین رفتن هستند. این در حالی است که همان خودروهای وارداتی با توجه به شرایط تحریمی کشور و همچنین افزایش نرخ ارز قیمت های چندبرابری پیدا کرده اند. در این میان، پس از سال ها کشمکش، اخیراً انجمن واردکنندگان خودرو برای بهبود اوضاع، اقدام به تدوین راهکار ۹گانه واردات خودرو کرده و آن را نیز به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

مدیران 777 مدیران 777

توقع واردکنندگان از دولت

در همین رابطه، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره چرایی این مسئله به «اسب بخار» می گوید: «صنعت و بازار خودرو در بخش های مختلف موافقان و مخالفان خود را دارد. بخشی که دست اندرکار تولید هستند با استدلال هایی که دارند مخالف واردات هستند؛ عکس این قضیه نیز صادق است. در این میان، نگاه و توقع واردکنندگان خودرو این است که هر کسی در یک جامعه زنده و پویا که امید به آینده و امید به اصلاح در آن زیاد است باید نظرات و پیشنهادهای خود را برای بهبود اوضاع و پیشرفت و بهتر شدن اقتصاد کشور مطرح کند. در مقابل، مسئولان ذی ربط نیز باید آن را بشنوند. مسئولان امر که در حال حاضر وزارت محترم صمت و وزیر محترم هستند نیز باید با صاحب نظران و متفکران این صنعت مشورت و همفکری کنند و تصمیم نهایی را اتخاذ کنند و مشخص کنند که می خواهند این صنعت به کدام سمت حرکت کند.

۱۳هزارنفر؛ ۳ سال بیکاری 

«مهدی دادفر» درباره تأثیری که ممنوعیت واردات بر کسب و کار فعالان این حوزه وارد کرده است می گوید: «در حال حاضر، ۳ سال است که ۱۳ هزار نفر بیکار شده اند. بالغ بر ۶۸۰ نفر شخصیت حقیقی و حقوقی کسب و کارشان با اضمحلال مواجه شده است. سرمایه گذاری ها از بین رفته است. نیروهای متخصص و آموزش دیده کار خود را از دست داده و خانه نشین شده اند و بخش عظیمی از سرمایه انسانی در این بخش به شدت دچار مشکل شده است و همچنان با آن دست به گریبان هستند. در واقع، این بخش عظیم از سرمایه انسانی، به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های صنعت، از دست رفته است. بنابراین این حق قانونی و طبیعی واردکنندگان است که پیگیر مطالبات و برطرف شدن مشکلات خودشان باشند و به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که حکومت و یا دولت صدای ما را نشنود. چون یکی از اصلی ترین وظایف آن ها شنیدن صدای آحاد مردم و همچنین حفظ و صیانت کسب و کار تمام آن هاست. به هر حال امیدواریم که دولت تدبیر و امید و اصلاح طلب بهترین یادگار را برای ما به جا بگذارد.

پیشنهادهای ۹گانه عملیاتی یا تئوریک

وی در ادامه در پاسخ به این که آیا پیشنهادهای ۹گانه قابلیت اجرا دارند؟ می افزاید: «پیشنهادهای ۹گانه محصول حداقل ده‌ها جلسه اعضای هیئت مدیره و فعالان این حوزه اعم از شرکت های نمایندگی و غیرنمایندگی است. این پیشنهادها با اخذ نظرات آن ها تدوین شده است. اگر قرار باشد پیشنهادی ارائه شود که قابلیت اجرایی نداشته باشد یک کار عبث و بیهوده ای خواهد بود. به یقین، تمام این ها قابلیت اجرایی دارد. تمام فرایندهای آن تبیین شده است. حتا در برخی از بندها همکاران ما با مراجع ذی صلاح وارد مذاکره شده اند. این یعنی زمینه عملیاتی کردن کار فراهم است. حتا برخی از همکاران به وزیر محترم صمت نامه نوشته و اعلام کرده اند برای واردات از طرق ۹گانه آمادگی دارند. نامه با سربرگ برند خودشان نوشته شده است. یعنی نه تنها این موارد از طریق انجمن اعلام شده است بلکه با نام و نشان تجاری خودشان نیز آمادگی خود را برای انجام این کار اعلام کرده اند. بنابراین پیشنهادهای ارائه شده عملیاتی هستند، نه بحث هایی تئوریک و عمدتاً در محافل آکادمیک مطرح می شود و فرضی است. باید تأکید کنم که این پیشنهادها عملیاتی هستند.

فقط ۳۵۰ میلیون دلار برای واردات

همچنین دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره این که در صورت اجرا تأثیر آن بر بازار و صنعت خودرو چگونه خواهد بود به اسب بخار می گوید: «تمام راهکارها براساس برآورد آمار و شرایط موجود مدون شده است. اگر آمار واردات و توان درآمدی دهک های اجتماعی و گردش خرید و فروش خودرو در بازار کشور را به عنوان مسئله تحقیق در عملیات طرح کنید و براساس آن ها محاسبات را انجام بدهید متوجه می شوید که به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار برای واردات خودرو نیاز نیست. به عنوان مثال، اگر قیمت هر خودروی وارداتی را ۲۰ هزار دلار فرض کنید و بر حسب شرایط موجود ۱۵ هزار دستگاه وارد شود، شاید حتا ۵ هزار دستگاه به دلیل عدم کشش تقاضا روی دست واردکننده بماند. چون شرایط خرید برای مصرف کنندگان با قیمت دلار کنونی فراهم نیست.»

داد فر در ادامه به این پرسش که واردات با شرایطی که عنوان شد چه مزیتی دارد، پاسخ می دهد: «وقتی این نوع خودروها وارد شود بازار با افزایش عرضه مواجه و قیمت هایی که در حال حاضر نسبت به هزینه تمام شده دوبرابر قیمت گذاری شده اند، شکسته خواهد شد. به یقین، خودروی ۳ میلیاردی به ۱ میلیارد و سیصد میلیون خواهد رسید. حتا اگر فروشنده هم مقاومت کند باز هم در برابر بازار و آغاز روند شکسته شدن قیمت ها چاره ای جز این ندارد. تمام این ها در مباحث محاسباتی جزء به جزء و ریز به ریز قابل اثبات است و شکی وجود ندارد قیمت بازار نصف خواهد شد و آثار روانی، اجتماعی و اقتصادی بسیار مثبتی را در پی خواهد داشت. به هر حال، از سرگیری واردات را حق مسلم خود می دانیم و به عنوان یک تشکل وظیفه مان دفاع از موضوع از سرگیری واردات است.

پیشنهادی که به مجلس داده شد

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، براساس اعلام دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ۹ طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو به مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو به شرح زیر است:

۱- اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور (تبدیل تهدید به فرصت) کلیه مسئولیت‌های اجرایی اعم از رایزنی، معرفی حساب و وجوه به سفارت جمهوری اسلامی در کشور مبداء و… را واردکنندگان رأساً پذیرا خواهند بود.

۲- اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌های شرکت‌های نمایندگی و مالکان کسب و کار حوزه‌ تجارت خودرو (ورود دارایی‌ها از طریق خودرو به کشور).

۳- اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از اعتبار یک تا دو ساله شرکت‌های تولیدکننده اصلی به نمایندگان‌شان بدون خروج هرگونه ارز یا ریال از کشور حداقل در شرایط کنونی.

۴- اجازه از سرگیری واردات خودرو برای خودروهای هیبرید صرفاً برای جایگزینی و به کارگیری در حمل و نقل عمومی (این مهم منجر به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و حداقل کاهش مصرف سوخت به میزان ۴۰ درصد برای این نوع از خودروها ضمن ارتقای سطح ایمنی و آسایش رانندگان خودروهای عمومی خواهد شد.)

۵- اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفاً برای واردات خودروهای کم مصرف که منجر به کاهش حداقل ۴۰ درصدی مصرف سوخت، این سرمایه جایگزین ناپذیر خواهد شد. (خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی)

۶- اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفاً برای واردات خودروهای با ارزش کم تر از ۱۰ هزار یورو.

۷- اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از بخشی از منابع ارزی بلوکه شده حاصل از فروش نفت.

۸- اجازه از سرگیری واردات خودرو با سهمیه‌بندی خودروهای وارداتی بین فعالان حوزه و تخصیص حجم معینی از واردات به هر یک از فعالان با هدف حفظ کسب و کار فعالان این حوزه از کسب و کار.

۹- اجازه از سرگیری واردات خودرو به ازای انجام صادرات کالا توسط واردکنندگان خودرو با کارت بازرگانی واردکننده خودرو.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.