دولت در حوزه خودرو به فکر مردم است، اما تنها در حد شعار

واردات خودرو دولت
واردات خودرو دولت

واردات خودرو این روزها به مهم ترین خبر حوزه خودرو بدل شده است و بسیاری بر این باورند که ورود خودروهای جدید می تواند خلأ موجود در بازار خودرو را پر کند، اما سود اصلی در این بازار آشفته نصیب چه کسی می شود؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حالی که، همه باور داشتند واردات خودرو می تواند بخشی از کمبود موجود را در بازار برطرف سازد، فرآیندهای اجرایی نشان از آن دارد که جریان اصلی بازار همچنان به ضرر مردم و مصرف کنندگان نهایی است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

بازار خودروی کشور طی سال ها انحصار به یک بازار نامتعادل تبدیل شده است و در آن برای زنده ماندن بخش تولید، همیشه باید تقاضا از عرضه بیش تر باشد، چراکه عرضه به صورت گسترده و متنوع صورت نمی گیرد و نیاز متقاضیان به صورت صحیح مرتفع نمی شود. این وضعیت در شرایطی ایجاد شده است که تولیدکنندگان خودرو با تکیه بر انحصار و بازار غیر رقابتی و بهره مندی از شعار داخلی سازی، هر محصولی را روانه بازار کرده اند و مردم نیز به دلیل کمبود کالا و نبود گزینه های متنوع، به ناچار اقدام به خرید کرده اند. در چنین شرایطی، تعدادی کارشناس‌نما هم از طرف خودروسازان ساز جلوگیری از قیمت گذاری دستوری را کوک می کنند و از اقتصاد آزاد تنها قیمت های آزاد را می خواهند و به اصل رقابت اعتقادی ندارند. طرز فکری که به معضلی به نام رانت دسترسی به خودروهای بازار آزاد منجر شده است و هنوز هم مشخص نیست که عرضه های موجود در بازار آزاد از کجا نشئت می گیرد، چراکه جریان موجود حاشیه سود قابل توجهی را برای بانیان جریان انحصاری بازار خودرو به همراه دارد.

اما ماجرا به این‌جا ختم نمی شود و برای بهره برداری از منابع عمومی و تقاضای سرکوب شده در بازار خودرو، هرازچندگاهی ایده جدیدی از این بازار برمی خیزد و اخیراً نیز موضوع واردات خودرو اخبار صنعت بی جان خودروی کشور را به دوش می کشد. واردات با پیگیری های مجلس و دولت پس از سال ها خاک خوردن در ماز عجیب بوروکراتیک کشور به تصویب رسید و اکنون شاهد آن هستیم شرکت هایی که برخی بی نام و نشانند و برخی هم از تولیدکنندگان خودرو، واردات را در دستور کار قرار داده اند و با این حال، آن چه واضح است، واردات قطره چکانی و اندک خودروست که هیچ دردی از بازار دوا نمی کند و تنها خوراک خبری برای رسانه هاست و البته سود برای دلالان و دولت.

اگر به یاد داشته باشید، واردات با شعار برطرف کردن ناترازی بازار خودرو روی کار آمد و قرار بود خودروهایی که قیمت معقولی دارند به کشور وارد شوند و از این رو، سقف قیمتی برای وارداتی ها تعیین شد که همه بتوانند خودروهای وارداتی را خریداری کنند. بماند که نرخ ارز و حداقل دستمزد و درآمد مردم، قیمت های زیر ۲۰ هزار دلاری خودروهای وارداتی را به غولی بی شاخ و دم در برابر قدرت خرید تبدیل کرده است و تنها قشر مرفه‌اند که می توانند از این خودروهای وارداتی خرید کنند. جالب تر این که، همین قشر نیز پس از خرید و تحویل خودروهای وارداتی، به چند برابر قیمت آن ها را در سایت های خرید و فروش خودرو و کالاهای دیگر آگهی کرده اند که شاید بتوانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند، اما ماهی اصلی نصیب کسی شد که بازار خودرو را در سال های گذشته به این روز انداخته و در هیچ یک از اقدامات خود نفع مردم را در نظر نگرفته و تنها شعار داده است که می خواهد بازار خودرو را برای مردم آباد کند.

همان طور که پیش تر مطرح شد، شعار واردات خودرو، تعادل در بازار بود و با وجود این که مردم عادی توان خرید خودروهای وارداتی میلیاردی را ندارند، دولت نیز از واردات هر یک از این خودروها به طور متوسط هم‌قیمت آن ها عوارض گمرکی دریافت می کند. در همین قدم ابتدایی، قیمت خودروهای وارداتی دو برابر می شود و مردم را چند قدمی از امکان خرید این خودروها دور می کند. در این بین، آمارها حکایت از آن دارد که حقوق و عوارض واردات خودرو در ۹ ماهه سال جاری حدود ۱۱۰۰ درصد رشد کرده است. در این بین، واردات خودرو با سقف قیمت موجب شده است که کم آپشن ترین خودروهای موجود در بازار جهانی وارد کشور شوند و برای مثال، خودرویی وارد شده است که مولتی مدیا ندارد و اگر کسی بخواهد شرکت واردکننده با یک هزینه گزاف، کالای مدنظر را به مشتری تحویل می دهد. تمام این ماجرا طوری برنامه ریزی شده است که هم خودروهای داخلی به بهانه قیمت کم تر از وارداتی ها بتوانند فروش خود را ادامه دهند و هم مونتاژکاران به بهانه آپشن های رنگارنگ با کمبود فروش مواجه نشوند. دولت نیز اعلام می دارد که واردات را به انجام رسانده و به وعده خود عمل کرده است؛ حالا از طرفی هم توانسته و صلاح کار این بوده است که از هر خودرو صددرصد قیمت عوارض گمرکی بگیرد و بخشی از کمبود درآمدهای خود را جبران کند.

اکنون می بینیم تعادل بازار و نفع مصرف کننده، در ساختاری که برای بازار خودرو ایجاد شده، یک خیال خام است و این بازار روز به روز گل آلودتر می شود و تا دست ماهیگیران اصلی هیچ گاه رو نشود و مردم هم در صف های انتظار و جنگ زرگریِ خودروهای چینی بهتر است یا اروپایی و تاراسواران و شاهین سواران باقی بمانند و هر بار با ماجرایی جدید چشم خود را از سیاست های کلان بازار ببندند.

۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.