گیربکس IVT هیوندای چه ویژگی هایی دارند؟

گیربکس IVT هیوندای
گیربکس IVT هیوندای

گیربکس IVT را می توان پیشرفته ترین و جدیدترین نسخه گیربکس های CVT کمپانی هیوندای دانست که می توانند هنگام رانندگی حس گیربکس های AT را برای راننده و آرامش گیربکس های CVT را برای سرنشینان فراهم کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با پیشرفته تر شدن و بهبود عملکرد گیربکس های اتوماتیک، حتا CVTها هم با تغییرات خوبی همراه شدند و دیگر مانند گذشته، کسل کننده و عذاب آور نیستند.

مدیران 777 مدیران 777

در میان گیربکس های اتوماتیکی که بر روی خودروها نصب می شود، گیربکس CVT نسبت به بقیه مصرف سوخت پایین تری را برای خودرو فراهم می آورد، اما از طرفی، لذت و هیجان رانندگی را فدای کاهش مصرف سوخت می کرد و این قضیه موجب شده بود بسیاری از کسانی که خودروهایی با گیربکس های CVT خریده بودند از خودروی خود ناراضی باشند و از رانندگی با آن لذتی نبرند.

اما پس از گذشت سال ها، کمپانی نیسان که اولین CVTها را تجاری سازی کرد و بر روی محصولات خود قرار داد، نسل سوم گیربکس های CVT را با نام Xtronic طراحی کرد و از آن برای خودروهای جدیدش بهره گرفت.

بیشتر بخوانید: نسل سوم گیربکس های پیوسته (CVT)

به این ترتیب، گیربکس های پیوسته یا CVT نسل جدید نه تنها دیگر مانند قبلی ها کسل کنند نیستند بلکه می توانند حس رانندگی بسیار خوبی را مانند گیربکس های AT به راننده القا کنند و همچنان کاهش میزان مصرف سوخت را هم برای خودرو به همراه داشته باشند.

گیربکس IVT هیوندای چه ساختاری دارد؟

گیربکس IVT هیوندای
گیربکس IVT هیوندای

به طور کلی می توان گفت، گیربکس IVT هیوندای همان ساختار گیربکس های CVT را دارد، از این رو، در گیربکس IVT، که مخفف Intelligent Variable Transmission است، هم از تسمه فلزی، پولی و دیگر مکانیزم های گیربکس های CVT استفاده می شود.

تفاوت گیربکس IVT با دیگر CVTها در چیست؟

مهم ترین تفاوت گیربکس IVT با گیربکس های CVT قدیمی در نوع برنامه ریزی کامپیوتر گیربکس (Transmission Control Unit) و همچنین الگوی تعویض دنده است، به این صورت که تعویض دنده در IVTها مانند گیربکس های Xtronic است و راننده حس می کند در حال رانندگی با خودرویی است که گیربکس AT دارد.

یکی دیگر از تفاوت های میان CVT و IVT در این است که گیربکس های CVT، دور موتور (Engine Rev) را در یک مقدار مشخص که موتور دارای بهترین عملکرد است، نگه می دارند و این ویژگی موجب می شود رانندگی با آن خودرو کسل کننده شود، اما برای گیربکس IVT تعدادی دنده مصنوعی تعریف می شود که هنگام رانندگی، دور موتور ثابت نماند و عملکرد IVT مانند خودروهایی شود که گیربکس دستی، AT و یا دوکلاچه دارند. به این صورت که مکانیزم CVT موجود را در یک موقعیت مشخص ثابت می کند تا دور موتور به اندازه کافی بالا رود و سپس دنده را سبک تر می کند تا دور افت کند. طی این برنامه ریزی دیگر راننده از ثابت ماندن دور موتور و بی هیجان بودن رانندگی، کلافه نمی شود و لذت بیش تری را تجربه می کند.

تفاوت گیربکس IVT با AT در چیست؟

مهم ترین تفاوت میان IVTها و ATها در این است که هنگام تعویض دنده، جریان توان منتقل شده از موتور به گیربکس، مانند گیربکس های AT قطع نمی شود و به همین دلیل در تعویض دنده ها، توان موتور هدر نمی رود. از این رو، هم توان تلف شده موتور در حین تعویض دنده صفر می شود و هم از طرفی دیگر، برخلاف گیربکس های AT، هنگام تعویض دنده، تقه و یا شوکی به کابین خودرو وارد نمی شود و به همین دلیل، راننده و سرنشینان آرامش بیش تری را در طول رانندگی تجربه می کنند.

از آن جایی که در تعویض دنده ها قطع جریانی از موتور به گیربکس وجود ندارد، بنابراین فرآیند تعویض دنده در گیربکس IVT نسبت به AT سریع تر صورت می گیرد. به این ترتیب، پاسخ‌گویی خودرو (responsive drive) به پدال گاز بیش تر می شود و راننده تأخیر کم تری را حس می کند.

گیربکس IVT چه مزایایی دارد؟

۱. کاهش میزان مصرف سوخت

از آن جایی که گیربکس های IVT دور موتور را در بازه بهینه ای نگه می دارند، میزان مصرف سوخت کلی خودرو حدوداً ۴ درصد کاهش می یابد.

۲. کاهش هدر رفت توان موتور

یکی از نکات مثبت IVT این است که قطع جریان توان از موتور به گیربکس همیشه وجود دارد و به همین دلیل، همان میزان افت توان ۵ تا ۸ درصدی ای که در ATها وجود دارد نیز از بین می رود و به صفر می رسد.

۳. فراهم کردن یک رانندگی لذت بخش و هیجانی

الگوی تعویض دنده در گیربکس های IVT از جعبه دنده دستی و اتوماتیک AT الهام گرفته شده است، به همین دلیل نسبت به گیربکس های CVT، لذت و هیجان بیش تری برای راننده فراهم می شود. در کنار افزایش لذت رانندگی، اکثر خودروهایی که به این گیربکس ها مجهزند، دارای حالت اسپرت هم هستند که با فعال شدنش، فرمان سفت تر می شود، پدال گاز حساس تر می شود و کامپیوتر گیربکس نیز دنده را در دورهای بالاتری عوض می کند.

به طور کلی می توان گفت، IVTها همان گیربکس های نسل سوم CVT هستند که توسط کمپانی هیوندای طراحی و ساخته شده است. بنابراین اساس عملکردی آن مانند CVT است و تغییرات عمده موجود، در برنامه ریزی کامپیوتر گیربکس و بهینه کردن مکانیزم تسمه و پولی است.

آیا در ایران هم خودروهایی با گیربکس IVT وجود دارد؟

فعلاً نه، اما پس از شروع واردات، برخی از خودروهای کمپانی های کیا و هیوندای به این گیربکس مجهز خواهند بود. برای مثال، الانترا ۲۰۲۳ و همچنین کیا سونت ۲۰۲۳ دو مدل از خودروهایی هستند که به احتمال زیاد با گیربکس های IVT به بازار ایران می آیند.

گیربکس IVT هیوندای چه ساختاری دارد؟

گیربکس IVT هیوندای همان ساختار گیربکس های CVT را دارد، از این رو، در گیربکس IVT، که مخفف شده Intelligent Variable Transmission است، هم از تسمه فلزی، پولی و دیگر مکانیزم های گیربکس های CVT استفاده می شود.

تفاوت گیربکس IVT با دیگر CVTها در چیست؟

۱. مهم ترین تفاوت گیربکس IVT با گیربکس های CVT قدیمی در نوع برنامه ریزی کامپیوتر گیربکس (Transmission Control Unit) و همچنین الگوی تعویض دنده است.
۲. یکی دیگر از تفاوت ها در این است که گیربکس های CVT، دور موتور را ثابت نگه می دارند و این ویژگی موجب می شود رانندگی با آن خودرو کسل کننده شود، اما برای گیربکس IVT تعدادی دنده مصنوعی تعریف می شود که هنگام رانندگی، دور موتور ثابت نماند و عملکرد IVT مانند خودروهایی شود که گیربکس دستی، AT و یا دوکلاچه دارند.

تفاوت گیربکس IVT با AT در چیست؟

هنگام تعویض دنده، جریان توان منتقل شده از موتور به گیربکس، مانند ATها قطع نمی شود و به همین دلیل در تعویض دنده ها، توان موتور هدر نمی رود. از این رو، دیگر برخلاف گیربکس های AT، هنگام تعویض دنده، تقه و یا شوکی به کابین خودرو وارد نمی شود. از آن جایی که در تعویض دنده ها قطع جریانی از موتور به گیربکس وجود ندارد، بنابراین فرآیند تعویض دنده در گیربکس IVT نسبت به AT سریع تر صورت می گیرد.

گیربکس IVT چه مزایایی دارد؟

۱- کاهش میزان مصرف سوخت ۲- کاهش هدر رفت توان موتور ۳- فراهم کردن یک رانندگی لذت بخش و هیجانی.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.