نحوه کار آپشن وکیوم درب خودرو

وکیوم درب خودرو

نحوه بسته شدن درِ خودروها دوپله ای است. به این صورت که، اگر به آرامی درِ خودرو را ببندید می بینید که درِ خودرو در حالتی قرار می گیرد که نه باز است و نه بسته، یعنی اگر در را به سمت بیرون بکشیم در باز نمی شود اما از سویی دیگر، در کاملاً بسته نیست و فاصله میان در و بدنه خودرو محسوس است (حدود ۶ میلی متر).

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
وکیوم درب خودرو

بسته نبودن کامل درِ خودروها از داخل کابین نیز قابل تشخیص است، نشانگر خطای پشت آمپر، چشمک زن بودنِ لامپ داخل کابین (چراغ سقف) و عمل نکردن قفل اتوماتیک درها (قفل شدن درها و بلافاصله باز شدن آن ها)، از نشانه های باز بودن در و یا صندوق خودروست.

مدیران 777 مدیران 777
وکیوم درب خودرو

در حالتی دیگر، اگر درِ خودرو نیم بسته باشد و قصد ترک کردن خودرو و قفل کردن آن از طریق ریموت را داشته باشیم، پس از زدن دکمه قفل می بینیم که ابتدا درها قفل می شوند و سپس باز می شوند تا شخص متوجه شود که حتماً یک یا چند درِ خودرو باز و یا نیمه بسته است و نسبت به بستن کامل آن ها اقدام کند. برخی از سیستم های امنیتی خودرو، که به صورت افتر مارکت نصب می شوند، عملکرد متفاوتی دارند. این سیستم ها پس از قفل شدن درها توسط ریموت تشخیص می دهند که کدام یک از درها باز و یا نیمه بسته است. پس از تشخیص مشکل در بسته بودن درها، این سیستم ها شروع به آژیر کشیدن می کنند و شخص را آگاه می سازند.

امروز در برخی از خودروهای لوکس دنیا شاهد سیستم یا مکانیزمی هستیم که در صورت بسته نبودن کامل درها و یا نیم بسته بودن درها طوری عمل می کند که درهای نیم بسته به صورت اتوماتیک بسته می شوند. این مکانیزم بلافاصله پس از تشخیص نیم بسته بودن درها توسط سنسور موقعیت در، عمل می کند و دارندگان این خودروها این اطمینان را دارند که هیچ گاه درِ خودرویشان در حالت نیم بسته باقی نمی ماند.

وکیوم درب خودرو

سنسور به کار برده شده درون درِ خودرو موقعیت در را با کمک یک آهنربا (Magnet) تشخیص می دهد و سپس اطلاعات به دست آمده را به یک قسمت کنترل کننده (Control Unit) ارسال می کند.

وکیوم درب خودرو

در این زمان کنترلر با توجه به اطلاعات دریافت شده تصمیم می گیرد وضعیت موتور الکتریکی را مشخص کند. اگر تصمیم بر فعال شدن موتور الکتریکی گرفته شود، این موتور یک سیم را، که به قفل در متصل می شود، می کشد. با کشیده شدن سیم، درِ خودرو، که به صورت نیمه بسته است، در جهت بسته شدن حرکت می کند و قفل در کاملاً درگیر می شود و به طور کامل بسته می شود.

وکیوم درب خودرو

موتور الکتریکی به کار برده شده درون درِ موتور این عمل را انجام می دهد و هیچ فشار منفی یا وکیومی برای بسته شدن درها در کار نیست، اما در ایران این آپشن با وکیوم درها شناخته می شود، زیرا به این سیستم Electric Suction نیز می گویند، اما نام های تجاری اصلی این سیستم، که در دنیا شناخته تر هستند، Soft Close Door و Slam Stop است.

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

۲.۷ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.