چرا عرضه وارداتی ها به این شکل مبهم رسید؟

روش عرضه خودروهای وارداتی
روش عرضه خودروهای وارداتی

بالاخره بعد از گذشت سال های ممنوعیت، واردات خودرو از سرگرفته شده است، اما حالا با روشی از عرضه مواجه هستیم که در نوع خود بی سابقه است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در سال هایی که واردات خودرو ممنوع بود خودروسازان ایران هم به دلیل مشکلات تحریمی کسری تولید داشتند و همین باعث شد شرایط بازار خودرو به پیچیدگی امروز برسد. در کنار آن، کم شدن ارزش پول ملی باعث شد خودرو به کالایی فوق سرمایه ای تبدیل شود و همین باعث شده است مدل فعلی بازار خودروی ایران با مدل های دیگر نقاط جهان از هر نظر متفاوت باشد. در این مدت، انواع و اقسام عرضه خودرو را برای خودروهای داخلی داشتیم و مردم روش های قرعه کشی و بورس کالا را تجربه کردند، اما حالا در عرضه وارداتی ها به مدلی از فروش رسیده ایم که مشتری نه می داند خودرویی که می خرد چیست و نه می داند چه زمانی و با چه قیمتی آن را تحویل می گیرد، اما دلیل این که وارداتی ها با این روش عرضه می شوند چیست و چرا دولت از استقبال مردم مطمئن است؟

مدیران 777 مدیران 777

چرا روند واردات خودرو کند پیش رفت؟

مطمئناً وعده های وزارت صمت در مورد واردات را یادتان است. براساس این وعده ها قرار بود در اسفند ماه تعداد قابل توجهی خودروی وارداتی را کف خیابان ها داشته باشیم، اما روند واردات به اندازه ای کند پیش رفت که حالا قرار است در هفته آینده اولین عرضه این خودروها آن هم به شکلی عجیب رقم بخورد. واضح است که یکی از دلایل کندی روند واردات شرایط تحریمی است، اما از این دلیل که بگذریم باید به این نکته اشاره کنیم که بسیاری از افراد مهم و با نفوذ با واردات خودرو مخالف اند. البته از ابتدا هم پیش بینی می شد واردات خودرو مخالفان جدی داشته باشد. اعلام فهرست مخالفان واردات خودرو به صورت مستند میسر نیست، اما کافی است بدانید گروه مخالفان شامل برخی از مونتاژکاران، واردکنندگان قدیمی و برخی مسئولان فعلی بلندپایه می شود.

البته قرار نیست با ذکر این مورد بخواهیم از روند کند واردات دفاع کنیم و قطعاً وزارت صنعت نسبت به آن چه وعده داده بود مسئول است. وزارت صمت باید پیش بینی می کرد چنین چالش هایی را در پیش خواهد داشت و طبق آن برنامه ریزی می کرد. حتی حالا هم با رسانه ای کردن مخالفان واردات پیش بینی می شود که بتواند مسیر واردات را هموار کرد، اما به نظر می رسد این دولت محافظه کار تر از آن است که بخواهد چنین رویه ای را انتخاب کند.

برای واردات خودرو چند نهاد مختلف حکومتی باید با هم هماهنگ عمل کنند و انجام آن همکاری همه جانبه آن ها را می طلبد. آن چه واضح است این که تا هفته گذشته مخالفان واردات در پشت پرده سعی کرده اند این هماهنگی شکل نگیرد و اتفاقاً موفق هم عمل کرده بودند، اما وزارت صمت با انتخاب یک مسیر عرضه عجیب همه چیز را تغییر داد که در ادامه به آن می پردازیم.

وزارت صمت و یک دوراهی سخت

وضعیتی که توضیح دادیم و افزایش بی سابقه نرخ ارز از یک طرف و کنار رفتن روش عرضه بورس از طرف دیگر باعث شد واردات خودرو وضعیت معلق به خود بگیرد. در این شرایط، وزارت صمت تنها راه و عجیب ترین راه را انتخاب کرد و آن هم روش عرضه به شکلی بود که می بینیم. حتی مسئولان بلندپایه واردات وزارت صمت هم قبول دارند که این نوع از عرضه بسیار عجیب و غریب است، اما می گویند راه دیگری برای عرضه نمانده بود و اگر این روش انتخاب نمی شد ممکن بود واردات خودرو به کلی کنار رود. البته نکته دیگری هم وجود دارد که تیم اقتصادی دولت از این موضوع آگاه بود که با هر شرایطی مردم از هر شرایط فروشی استقبال می کنند و این شرایط فروش طوری تنظیم شد که جذب نقدینگی بالایی رقم بخورد و بتواند به تثبیت بازار ارز و طلا کمک کند. در هر صورت، شرایط فروش اعلام شد و انتقادهای فراوان شکل گرفت، اما آیا مردم از این طرح فروش استقبال نکرده اند؟ در ادامه پاسخ به این پرسش را بررسی می کنیم.

مردمِ همیشه خریدارِ ایران!

اطلاعات از یک منبع آگاه در وزارت صمت حاکی از آن است که مردم استقبال خوبی از این طرح فروش عجیب داشته اند و در همان ساعات ابتدایی، تعداد قابل توجهی ثبت نام برای وارداتی ها انجام شده است. دقت کنید این میزان از استقبال در شرایطی رقم خورده که کارشناسان حوزه خودرو با هر رویکردی به مردم پیشنهاد دادند در این شرایط فروش شرکت نکنند، اما گویا نظرات کارشناسی مؤثر نبوده است و پیش بینی می شود ثبت نام نهایی افراد به بالای ۲۰۰ هزار نفر برسد! این که در سال های اخیر مردم همواره سعی کرده اند ارزش سرمایه خود را با خرید خودرو حفظ کنند کاملاً قابل درک است و این که با هر شرایط فروشی کنار آمده اند را هم می توان با توجه به شرایط اقتصادی ایران درک کرد. اما این که مردم در شرایط فروش خودروهایی شرکت می کنند که نه مدل خودروها مشخص است و نه حتی قیمت و تاریخ تحویل، دیگر نمی توان فقط دولت و وزارت صمت را مقصر وضعیت فعلی دانست.

در این گزارش، سعی کردیم بخشی از پشت پرده واردات خودرو را با شما در میان بگذاریم و به این نکته اشاره کنیم که گاهی باید مقصر بخشی از مشکلات را در خودمان جست‌وجو کنیم. نظر شما در رابطه با عملکرد مشتریان یا همان مردم چیست؟ آیا خرید خودروهای وارداتی با شرایط فعلی منطقی است؟

۳.۸ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.