آینده بازار خودرو در صورت ممنوعیت کره ای ها

آینده بازار خودرو در صورت ممنوعیت کره ای ها
آینده بازار خودرو در صورت ممنوعیت کره ای ها

آینده بازار خودرو در صورت ممنوعیت کره ای ها٬پرسشی است که ذهن مردم و فعالان این بخش از واردات را به خود مشغول کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

بیش از یک دهه از قیمت گذاری خودرو توسط نهادی فرا قوه ای می گذرد.طی این مدت نه تنها گره ای از صنعت خودروسازی باز نشده است بلکه مقاومت شورای رقابت برای فهم بازار خودرو بیشتر نیز شده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار٬ بازار خودرو به خودی خود حال و روز خوبی ندارد. نه صمتش وزیر دارد و نه قیمت هایش ثبات. شاید در شرایط چاینیزاسیون این سال ها تنها دلخوشی ٬ورود جسته گریخته خودروهای غیر چینی بود.

با محدودیت هایی هم که در آئین نامه واردات در نظر گرفته شده بود٬ بازار چشم امید خود را به ورود محصولات پریمیوم و البته سوپر لوکس در ایران بست. با این حال دلخوشی هایش هم کم نبود. در هر صورت  ورود برخی محصولات به روز کره ای ٬ژاپنی٬ایتالیایی ٬ آلمانی و فرانسوی در حد و حدود سقف یورویی تعیین شده٬ برای بازاری که ۵ سال در عطش خودروهای جدید می سوخت٬ خوشایند بود. با این حال ابتدا به دلیل موضع گیری های ضدایرانی و بد عهدی های قدیم ورود فرانسوی ها به کشور تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

در این شرایط سرانجام قفل واردات با آغاز درخواست ثبت سفارش شکست و رفته رفته خبر ورود اولین محموله های وارداتی منتشر شد. کیا و هیوندا در این فرایند نامشان به عنوان اولین ها ثبت شد. البته تا امروز خبری از زمان عرضه آنها منتشر نشده است.ولی در عین حال آنها در حال طی  پروسه اخذ مجوزهای محیط زیست٬استاندارد و تخصیص ارز بودند. 

واردات خودروهای کره ای ممنوع شد؟

در این میان اما انتشار خبر ممنوعیت واردات خودروهای کره ای پیر درخواست وزارت امور خارجه و همچنین تغییر قوانین واردات هم کام بازرا را تلخ و هم فعالان این بخش را نسبت به آینده در هاله ای نگرانی فرو برد.

بنابر شنیده ها٬وزارت امورخارجه با ارسال نامه ای به شواری عالی امنیت ملی (شعام) درخواست ممنوع کردن واردان خودرو از کره را مطرح می کند.شعام نیز برای بررسی نامه را به وزارت صمت ارجاع می دهد.وزارت صمت هم ممنوعیت را تائید می کند.البته این ممنوعیت در کنار تغییر سقف ارزش یورو یی  ۲۰ به ۳۵ هزار و افزایش تعرفه ها جزء تغییرات جدید آئین نامه واردات محسوب می شود.

البته هنوز وزارت صمت در این خصوص موضع خود را اعلام نکرده است و تنها طی اطلاعیه ای نسبت به ممنوعیت واردان خودروهای کره ای واکنش نشان داده است. 

اطلاعیه وزارت صمت

وزارت صمت در واکنش به ممنوعیت واردات خودروهای کره ای در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب اخبار منتشرشده در فضای مجازی اعلام کرد فرآیند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است و محدودیتی وجود ندارد.

در اطلاعیه وزارت صمت آمده است: «بدین وسیله به اطلاع می رساند که شرکت های واردکننده خودروهای کره ای در حال حاضر در حال دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک بوده و موارد اعلام شده در رسانه ها دقیق و قابل استناد نیست.»

هوشمندی در پاسخ؟

البته در این اطلاعیه تکلیف ثبت سفارش های جدید مشخص نشده است.این بلاتکلیفی دقیقا مشکلی است که واردکنندگان خودروهای کره ای با آن دست به گریبان هستند. یعنی مشخص نیست که فردای کسب وکار آنان و سرمایه گذاری های صورت گرفته به چه شکلی درخواهد آمد.یعنی احتمال دارد در صورت قطعی بودن این تغییرات٬ تنها خودروهایی که تا کنون ثبت سفارش شده اند٫مجال ورود به بازار را پیدا کنند و باقی کار این شرکت ها احتمالا به ارائه خدمات پس از فروش طبق قانون خواهد بود.

سمت و سوی بازار

اما تحت تاثیر قرار گرفتن  کسب و کار این بخش از فعالان بازار خودرو یک رویه سکه است و روی دیگر  سمت و سوی قیمت این خودروها در صورت تائید این تغییرات است. در واقع بلایی که تحریم و ممنوعیت ورادات سر بازار نازل کرد باز هم نازل خواهد شد.چرا که بازهم ورود این خودروها محدود می شود. این محدودیت به بازار حالت کلکسیونی خواهد داد. یعنی نه تنها قیمت های خودروهای قدیمی تر کاهش نخواهند یافت. بلکه با توجه به محدود بودن، با افزایش قیمت نیز مواجه خواهند شد. به نظر می رسد که متولیان و مسئولان مرتبط به هر تقدیر به این قضایا فکر کرده و می کنند. آیا آنها (وزارت صمت٬ وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی ) واقعا قصد برهم زدن و آشفتگی بیشتر بازار را دارند؟

۴.۴ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.