بازار شعار زده خودرو راهکار می خواهد

بازار خودرو
بازار خودرو

در حالی که دلایل و مشکلاتی که منجر به وضعیت امروز صنعت خودروسازی کشور شده است،متولیان و مسئولان همچنان با تکرار واضحات همچنان از واژه های باید و نباید استفاده می کند. این در شرایطی است که بازار شعار زده خودرو راهکار می خواهد و با عقب نشینی ها از مسئولیت اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه “تعداد خودروهای وارداتی با آنچه مدنظر مجلس بوده متفاوت است، گفت: واردات قطره چکانی خودرو نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد در واقع در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اصغرسلیمی با بیان اینکه دولت اهتمام جدی برای اجرای قانون مجلس در حوزه واردات ندارد، افزود: دولت برای اینکه مسئولیت را از خود سلب کند به صورت موردی خودرو وارد کرده است و در بحث خودرو جدیتی برای واردات ندارد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با بیان اینکه تعرفه‌ واردات را نباید به گونه‌ای در نظر گرفت که خودروهای وارداتی به صرفه نباشد، بیان کرد: در حال حاضر تعرفه واردات بالا است و خودرو با قیمت‌های بالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی اضافه کرد: مجلس در مصوبه‌های مختلف خود مانند قانون ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودروهای نو و کارکرده را تسهیل کرد اما دولت اهتمامی برای اجرای این موضوع ندارد.

این نماینده مردم مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی بیش از ۱.۵ میلیارد تومان است در حالیکه بهای این خودروها در خارج از کشور یک سوم این قیمت است، اضافه کرد: قیمت این خودروها در شرایطی که به دنبال ساماندهی بازار و کاهش قیمت این کالا هستیم، منطقی نیست چراکه حتی خودروهای وارداتی برای قشر متوسط جامعه از نظر درآمدی نیز مفید نیست.

سلیمی همچنین درباره تولید خودروی اقتصادی، گفت: در وهله نخست باید تعریف دقیق و درستی از خودروی اقتصادی ارائه شود از سوی دیگر در فرآیند تولید خودروی اقتصادی باید به موضوع کیفیت، مسائل زیست محیطی و… نیز علاوه بر قیمت توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی تولید خودروی اقتصادی بهتر از پراید که قیمت این خودرو نیز در حال حاضر به ۳۰۰ میلیون رسیده بعید به نظر می‌رسد، ادامه داد: خودرویی باکیفیت پراید نیز مورد تائید نیست.”

سخنانی که بوی کهنگی می دهد

این سخنان در حالی مطرح می شود که از فرط تکرار و استفاده افراد مختلف دیگر بوی کهنگی می دهد. طی ماه های اخیر به طور مرتب و مداوم در خصوص میزان تعرفه ، نگاه دولت به واردات و نقش تعیین کننده در آینده قیمت های بازار صبحت شده است.

مشکلات و چرایی عرضه قطره چکانی هم به همین منوال بارها مطرح و عنوان شده است.تغییر تعریف خودروی اقتصادی همین طور است.

اما نمایندگان مجلس و سایر نهادها و ارگان ها تاثیر گذار و دخیل به رغم فرصت زیادی که در اختیار داشتند،نه تنها هیچ اقدامی برای بازگشت به مسیر اصلی انجام نداده اند بلکه با سکوت خود، به اجرایی شدن این تصمیم ها سرعت بخشیده اند.

آیا نماینده ای که امروز از وضعیت تعرفه ها و تاثیر در دو یا سه برابر شدن قیمت آن اعتراض می کند، می توان بگوید در زمان ابلاغ این مصوبه از سوی دولت کجا بوده است؟ آیا از خردادماه تا به امروز متوجه نتیجه اعمال این میزان از تعرفه ها نبوده اند ؟ آیا نمی دانستند حقوق ورودی و سایر عوارض و مالیات های مختلف چه اندازه باعث افزایش قیمت تمام شده خودروهای وارداتی می شده است ؟ آیا میزان تعرفه های ۱۰۰ درصد افزایش یافته در هیاهوی تصویب جزئیات و کلیات واردات خودروهای دست دوم به چشم نیامد؟ یا اینکه نمی خواستند ببینند و بشنوند؟ آیا نمی دانند که مشکل عرضه های قطره چکانی به طور مستقیم به کمبود عرض مرتبط است ؟ آیا به جای تکرار موضوعی که همه می دانند می توانند راهکاری اصولی و اجرایی ارائه بدهند ؟ آیا می توانند مشکلات ارزی کشور را برطرف کنند ؟ آیا صرفا با تدوین قانون و بدون توجه به زمینه های اجرای آن مشکل حل خواهد شد یا فقط رفع مسئولیت صورت می گیرد؟

به بیان ساده در حال حاضر باب انتقاد از صنعت خودروسازی و از زوایای مختلف باز است.اما هنوز یک نفر که بتواند راه حل جامع ، کامل و قابل اجرا ارائه بدهد،پیدا نشده است. زمان به همین منوال با سرعت می گذرد و با همین سرعت مردم از آرزوی خودرو دار شدن به رویا باقی خواهند رسید.

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.