برنامه ها و محصولات جدید سایپا در سال 1400 از زبان قائم مقام این شرکت

محصولات جدید سایپا در سال 1400 از زبان مجید باقری قائم مقام این شرکت
محصولات جدید سایپا در سال ۱۴۰۰ از زبان مجید باقری قائم مقام این شرکت

روز گذشته در حاشیه تحویل سایپا شاهین دنده ای تیپ G به مشتریان، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حوزه فروش و خدمات پس از فروش گفت و گویی را با خبرنگار اسب بخار داشت و توضیحاتی را در مورد برنامه ها و محصولات جدید سایپا در سال ۱۴۰۰ ارائه کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گفته دکتر مجید باقری سایپا بعد از تعطیلات نوروز اولین فروش فوق العاده این شرکت در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. ضمن اینکه قرار است از اطلس رونمایی و خط تولید آریا به صورت رسمی افتتاح شود.

مدیران 777 مدیران 777

وی در مورد عمده ترین مسائلی که سایپا در سال ۱۳۹۹ با آن دست و پنجه نرم کرده است، گفت: « اول مساله ای که سایپا همانند سایر بخش های اقتصادی کشور با آن دست به گریبان بود، شیوع گسترده ویروس کرونا بود. این مساله در ابتدای سال ۱۳۹۹ باعث شد که تولید با تاخیر آغاز شود. اما کمی بعد با اتخاذ پروتکل هایی که ضامن سلامت اصلی ترین سرمایه سایپا، یعنی منابع انسانی بود توانستیم این موضوع را کنترل کنیم. این مساله موجب شد که در روزهای ابتدایی امسال با افت تولید همراه شویم. ولی به سرعت توانستیم آن را جبران کنیم. مساله بعدی تحریم بود. البته تحریم سال هاست که با اقتصاد ایران همراه شده است و نمی توان آن را نادیده گرفت. اما خوشبختانه هوش خوبی متخصصان ایرانی دارند که تولد شاهین یک تبلور از آن است. در واقع این مساله باعث شد که تحریم ها بی اثر شود. این اتفاق در حالی رخ داد که تحریم کنندگان در انتظار عدم امکان تولید خودروهای قدیمی در کشور بودند. نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه خودرویی مانند پراید را بعد از ۲۷ سال از خط تولید خارج کرده ایم و خودروها جدید را به خط تولید آوردیم ».

محصولات جدید سایپا در سال 1400 از زبان مجید باقری قائم مقام این شرکت
محصولات جدید سایپا در سال ۱۴۰۰ از زبان مجید باقری قائم مقام این شرکت

باقری در ادامه افزود: « مساله دیگر بحث ارز بود که تلاطم های آن باعث به وجود آمدن مسائلی برای تامین کنندگان خطوط تولید شد. چالش خیلی جدی دیگر هم بحث قیمت گذاری مسئولان بود که طبیعی است تولید را تحت تاثیر قرارمی دهد. حال نیز منتظر تصمیم مسئولان و متولیان قیمت گذاری هستیم و هر تصمیمی اتخاذ شود، بدیهی است که تبعیت می کنیم ».

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مورد برنامه های سایپا در سال ۱۴۰۰ گفت: « برای ۱۴۰۰ افق خوبی داریم. چرا که در حال حاضر پروژه شاهین به بهره برداری رسیده و با جدیت تولید شاهین را ادامه خواهیم داد. در ابتدای سال جدید هم از محصول اطلس رونمایی و خط تولید آریا را افتتاح خواهیم کرد. بدیهی است که پس از جاری شدن این پروژه ها، عرضه اطلس و آریا را در سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت. همچنین شاهین با ویژگی های فعلی تولید خواهد شد و در کنار آن نسخه های متفاوتی از این خودرو به بازار خواهند آمد که این سیاست می تواند امکان انتخاب ویژگی های مختلف را برای مشتریان شاهین فراهم سازد. تیپ های مختلف و جدید کوییک فیس لیفت و ساینا فیس لیفت هم در برنامه تولید سایپا برای سال ۱۴۰۰ قرار دارند. در این بین پروژه ای رو به اتمامی در مرکز تحقیقات سایپا مطرح شده که به احتمال زیاد بخشی از این خودروهای جدید در سال ۱۴۰۰ و در کلاس های فنی مختلف، رونمایی خواهند شد. بنابراین از نظر سبد محصول آن فقری که داشتیم را تا حدی جبران خواهیم کرد »

باقری در ادامه این بحث گفت: « از نظر تولید با توجه به تجربیات که سال ۹۹ نسبت به کرونا به دست آورده ایم، وضعیت خوبی خواهیم داشت. چرا که زیرساخت های سایپا آماده تر از قبل خواهد بود. در مورد مساله ارزی نیز امیدواریم مجلس، دولت و بانک مرکزی از صنعت خودرو حمایت کنند. امسال نیز پای کار بودن سایپا را نشان دادیم و توانستیم جهش تولید را محقق کنیم. این اتفاق در حالی رخ داده است که باید توجه داشت، سایپا با کنار گذاشتن پراید توانست به رکورد تولید سال گذشته اش برسد ».


مجید باقری در پاسخ به سوال خبرنگار اسب بخار مبنی بر اینکه ” در سال ۹۹ برخی نقدها به مجموعه سایپا وجود داشت. به عنوان مثال سایپا در بحث قوای محرکه مانند طراحی محصول آنچنان پیشتاز نیست. سال ۱۴۰۰ در بحث فنی خودرو مانند گیربکس و موتور دستاوردهای جدید خواهید داشت؟” بیان کرد: « البته این پرسش پاسخ بسیار مفصلی دارد. اما به طور خلاصه باید بگویم که در جلسات داخلی گروه این موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که هم زمان با رونمایی از اطلس در مورد گیربکس ها و زمان اتوماتیک شدن خودروهایمان حتما توضیحات لازم را ارائه خواهیم داد. اما در کنار اینکه در حال فیس لیفت کردن محصولاتمان هستیم، هم زمان پروژه های مشترک با ایران خودرو برای پلتفرم مشترک را داریم. از سویی یکی از اجزای اصلی پلتفرم پیشرانه و موتور آن است که در سال ۱۴۰۰ خبرهای خوبی در مورد نسل جدید پیشرانه های محصولات سایپا خواهیم داشت ».

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: حسین دلاور

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.