افزایش قیمت خودرو؛ تصمیمی سخت اما درست

افزایش قیمت خودرو
افزایش قیمت خودرو

تصور کنید خودتان یا یکی از عزیزان‌تان دچار بیماری بسیار سختی شده است؛ این بیماری با یک جراحی سخت و دوران نقاهت نسبتاً طولانی، به طور کل، از بین رفته و فرد بیمار سلامت خود را بازیافته است و می تواند به کانون خانواده گرمی بدهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در این شرایط ترجیح می دهید که به دلیل ترس از جراحی، تن این بیمار روز به روز رنجورتر و نحیف تر و تمام هم وغم متمرکز بر تهیه دارو و سایر اقلام دارویی شود. ضمن این که، درد و ناتوانی یار غار بیمار شده و توانایی عادی خود را از دست داده است. در این شرایط، تمام ارکان خانواده از نظم و روال عادی خود خارج شده اند و هیچ یک در جایگاه خود قرار ندارند. به بیان ساده، فرد بیمار برای سرپا ماندن به شدت نیازمند حمایت دیگران است. سایر افراد خانواده نیز توان زندگی عادی خود را از دست می دهند، چراکه از یک سو، باید مراقب بیمار باشند ‌و از سوی دیگر، باید هزینه درمان را فراهم کنند. این وضعیت تا چه زمان ادامه خواهد یافت؟ تا چه زمانی منابع حاصل از دست رنج سایر افراد خانواده باید صرف هزینه های درمانی شود؟ این افراد تا چه زمانی باید هزینه ترس از جراحی را بپردازند؟ آیا سایر افراد حق زندگی عادی ندارند؟ همچنین زمانی که بخش عمده ای از زمان و انرژی باید صرف نگهداری و بیماری شود طبیعتاً فرصت کافی برای کسب درآمد و پرداخت هزینه های درمان را ندارند. آیا بیمار را به حال خود رها می کنید و یا دنبال تأمین منابع از محل های گوناگون می روید؟ مسلم است که پرستاری از بیمار اولویت اول است و راه اصلی تأمین منابع انتخاب می شود؟ اما در شرایطی که فرصت و توان کافی برای کسب و کار عادی را ندارید، می توانید از پس تعهدات ایجادشده برآیید؟ نتیجه چه خواهد شد؟ اعتبار شما خدشه دار می شود و دیگر اعتباری برای دریافت تسهیلات ندارید. در این شرایط چه چیزهایی را از دست داده اید؛ فرصت جراحی وقتی بیماری چندان عود نکرده بود، زمان، منابع و روال عادی زندگی، دور شدن از شرایط اصلی کسب و کار، از بین رفتن منابع، خدشه دار شدن اعتبار و از همه مهم‌تر توان جسمی و روحی بیمار برای پذیرش درمان. اما سرانجام چه؟ نه توان ادامه دادن دارید و نه می توانید بیمار را رها کنید؟ این راه کج دار و مریز ادامه پیدا می کند. اما نکته بسیار مهم این است، هیچ یک از طرفین توان زندگی عادی را نخواهند داشت. تمام این مسائل نیز از ترس ناشی شده است. ترسی که در تمام زندگی ریشه دوانده و راه نفس را بسته است.
این مقدمه بلند دقیقاً برای تشریح ساده وضعیت امروز صنعت خودروسازی کشور کفایت می کند؛ در شرایط فعلی، صنعت خودرو‌سازی کشور به مثابه بیماری است که سالیان سال سعی کرده اند آن را با دارو سرپا نگهدارند. در این جا جراحی همان ترس از روبه رو شدن با واقعیات اقتصادی این صنعت و مواجه با عواقب آن است. عواقبی که با هزینه کردن از بودجه های جاری و عمرانی کشور سعی کرده اند عقب ماندگی های این صنعت را پنهان کنند. در واقع، ترس از همین گونه تصمیم گیری هاست که باعث شده است همواره زبان انتقاد به این صنعت باز باشد. بسیاری از منتقدان، خودروسازی کشور را کودکی با بیش از نیم قرن عمر می دانند که تنها بر شمار سال های عمرش افزوده شده است، اما به آن اندازه رشد نکرده است. آیا واقعیت صنعت خودروی کشور همین است؟
این در حالی است که این صنعت را کشنده و یا لوکوموتیو اصلی صنعت کشور می دانند، اما چرا خلاف تمام انتظاری که وجود دارد این صنعت توقع برآورده کردن آن ها را ندارد؟
واقعیت این است که طی سال های اخیر به خصوص هنگامی که شرایط اقتصادی نامساعد بوده و چندان ثباتی ندارد، مسئولان و متولیان از اتخاذ تصمیمی شجاعانه پرهیز کرده اند. دلیل هر چه که بوده و هست حاصلی جز مصیبت های امروز صنعت خودرو ندارد. بنابراین مشخص نیست که با توجه به عمق مشکلات، که حتی ساختار وجودی خودروسازی کشور را نشانه گرفته است، باز هم مخالفت هایی برای افزایش قیمت مشاهده می شود.
با این حال، وزیر صمت دولت سیزدهم، که خلاف همتایان قبلی خود به سرعت دست به بازی تغییر مدیران نزده، در بحث مربوط به قمیت گذاری هم به رغم شرایط نامطلوب بزرگ ترجیح داده است به جای ترس و اختصاص دادن انواع و اقسام یارانه با نام های متفاوت به صنعت خودرو، دست به کاری بزند که می تواند پیکان انتقادها را به سمت او متوجه کند.
بنابراین وزیر صمت ترجیح داده است به جای برانگیختن تحسین دیگران و بستن دهان منتقدان و پروراندن یک صنعت که نقشی در اقتصاد ملی نداشته باشد، دست به اقدامی بزند که از اصول منطقی اقتصادی پیروی می کند. به نظر می رسد وزیر صمت هم به عواقب تصمیمی که گرفته آگاه است، اما این تصمیم نشان می دهد مسئولیت به جای محبوبیت برگزیده شده است. افزایش قیمت در شرایط تورمی فعلی واقعاً تصمیمی درست و سخت است. راهی که امروز برگزیده شده است مدت ها پیش باید انتخاب می شد. شاید این بیمار در اوایل این جراحی سختی های زیادی متحمل شود اما عاقبت کار بهبودی است.

مدیران 777 مدیران 777

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.