عرضه خودرو در بورس کالا ؛ بازگشت به مسیر رقابت

از سرگیری عرضه خودرو در بورس
از سرگیری عرضه خودرو در بورس

قرار است دوشنبه هفته آینده ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید در بورس کالا عرضه شود. آیا از سرگیری عرضه خودرو را از طریق این مکانیزم می توان بازگشت به مسیری درست تلقی کرد؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از مدت ها وقفه، از روز دوشنبه آینده، ۲۹ خرداد، ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید با زمان تحویل در شهریور در بورس کالا عرضه خواهد شد. این عرضه پس از مدت ها می تواند در شرایط فعلی یک گام مثبت به شمار آید. اما پرسش این است که آیا این فرآیند ادامه خواهد داشت؟ آیا مسئولان و متولیان به کارکرد درست و اصولی آن پی برده اند؟ آیا می توان امیدوار بود که سرانجام برای جلوگیری از توزیع رانت کور به جمع بندی رسیده اند؟ آیا این عرضه را می توان به مثابه یک اصل اخلاقی، پذیرش اشتباه و تلاش برای جبران آن تلقی کرد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به بیان ساده، از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا در شرایطی آغاز خواهد شد که از یک سو، بازار خودرو در رکود و بلاتکلیفی به سر می برد و از سوی دیگر، پیرو افق روشنی که در سیاست خارجی به وجود آمده است، قیمت های بازار ریزشی شده اند. اما مقاسیه قیمت این روزهای بازار (پیش از اثر پذیری از نرخ ارز) با قیمت های اوایل بهمن ماه سال گذشته نشان می دهد تا چه اندازه مخالفان بورس کالا دچار برداشت های اشتباه شده اند؛ با توقف عرضه خودرو در بورس کالا نه حرکت صعودی قیمت ها متوقف شد و نه بازار خودرو به سامان رسید. سامانه هم نتوانست اثری بر بازار بگذارد و این روزها با انصراف ۵۰ درصدی همراه شده است. این انصراف از یک سو، یعنی ابهام در آینده و از سوی دیگر، یعنی بازگشت این حجم از تقاضا به بازار.

با این حال، درست در شرایطی که قیمت برخی محصولات پس از سقف زدن در بورس کالا، در عرضه های متعدد نزولی با افت همراه شده بودند، یک‌باره علم مخالفت ها با بورس کالا بلند شد. به نظر می رسد مخالفان در درک چرایی علل گرانی خودرو و نقش بورس کالا در آن، دچار خطای تحلیلی با فهم نشانه های اشتباه شده اند. به باور مخالفان، این روش فروش، گرانی های بازار را تشدید کرده است. این در حالی بود که بورس کالا با توجه به محدودیت ها و الزامات به طور عمده از سوی خریداران واقعی یا تقاضاهای مصرفی با استقبال همراه می شد، اما اگر قیمت نهایی دادوستد نزدیک قیمت های بازار بود، خطایی متوجه خودروسازان نمی شد، بلکه شرایط اقتصادی کشور، چشم انداز آینده و حقیقت وقت اقتصاد کشور، باعث نشستن قیمت ها در جایگاهی غیر واقعی بود. ضمن این که، قیمت نهایی در بورس کالا معمولاً با توجه به تنوع عرضه بین ۵ تا ۲۰ درصد پایین تر از قیمت های بازار بود، اما مشخص نیست چرا به جای ارائه راهکاریی برای عرضه های بیش تر و کنترل بازار، درست با مکانیزمی مخالفت کردند که هم با رضایت طرفین همراه بود و هم برای دولت عایدی داشت.

این در حالی بود که با عرضه خودرو در بورس کالا، مابه التفاوت به جای توزیع در قالب رانت های کور، به چرخه تولید بازمی گشت. این بازگشت از یک سو، بخشی از نقدینگی مورد نیاز خودروسازان را تأمین می کرد و از سوی دیگر، باعث افزایش چرخ های تولید می شد. ضمن این که، بازگشت هر چه بیش تر و سریع تر نقدینگی به حساب خودروسازان، سرعت و حجم سفارش گذاری را بیش تر می کرد. نتیجه این افزایش منجر به یک سود عمومی می شد، یعنی تولید، عرضه و پوشش بیش تر تقاضاهای انباشته را به همراه داشت، اما عمر عرضه خودرو در بورس کالا کوتاه بود. برخلاف تصور عموم، خودروسازان با مسدود شدن راه های عرضه، باز هم به مسیر زیان و سردر گمی بازگشتند. اخمی که ۶ماه بر صورت دلالان و رانت خواران نقش بسته بود، به قهقهه های مستانه بدل شد. آن ها دوباره به منبع بی انتهای منابع ملی حاصل از قیمت گذاری دستوری وصل می شدند. با این حال، با آغاز عرضه مجدد خودرو در بورس کالا می توان امیدوار بود که باب رانت خواری مسدود شود و تولید در مسیر درست قرار بگیرد؛ البته اگر اراده ای برای بریدن دست دلالان از منابع ملی وجود داشته باشد؛ اگر قصدی برای توسعه خودروسازی و افزایش رقابت و نفع و رضایت مردم وجود داشته باشد.

۲ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.