حذف محصولات سایپا از قرعه کشی با افزایش تولید

حذف محصولات سایپا از قرعه کشی
حذف محصولات سایپا از قرعه کشی

آخرین ماه تابستان برای نارنجی پوشان جاده مخصوص در حالی آغاز شد که افزایش تولید باعث حذف محصولات سایپا از قرعه کشی شده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اوایل تیرماه بود که وزارت صمت اعلام کرد که در اولین گام حذف قرعه‌کشی خودرو، ۱۵ طرح فروش خودرو بدون انجام قرعه‌کشی اما از طریق سامانه یکپارچه تخصیص عرضه می‌شود. ضمن این که، کل خودروهای سایپا به‌‌دلیل افزایش تولید در دور دوم از روند قرعه‌کشی خارج شدند. امری که با افزایش تیراژ تولید و پر کردن جای خالی محصولات متوقف شده با شاهین و کوییک محقق شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

سایپا مرداد ماه سال جاری را در حالی به پایان رساند که به رغم توقف تولید سه خودروی پرتیراژ میزان تولید روزانه آن از ۲ هزار دستگاه نیز عبور کرد.

این اتفاق در حالی رقم خورده است که تمام محصولات تولیدشده توسط ساپیا داخلی است و سی کی دی و وارداتی نیستند. در واقع، همین افزایش تولید باعث شده است محصولات این گروه از قرعه کشی حذف شود.

به بیان دیگر، افزایش تولید روزانه تولید خودرو موجب شده است علاوه بر پوشش نیاز متقاضیان، دست دلالان و واسطه ها کوتاه شود و در کنار آن، میزان تولید محصولات جدید و پرطرف‌دار این گروه نیز افزایش یابد. به نحوی که آن ها توانستند در مرداد ماه سال جاری  افزایش ۵۰ درصدی تولید شاهین و ۱۰۰ درصدی خودروی کوییک را در کارنامه خود ثبت کنند.

همچنین سایپا در مرداد ماه سال جاری، تولید عبور مستقیم نزدیک به ۱۰۰ درصد را تجربه کرد. این در حالی است که از نیمه مرداد به بعد تمامی تولیدات روزانه با عبور مستقیم ۱۰۰ درصد عبور همراه شده است. این در حالی است که موجودی خودروهای ناقص این گروه همچنان روی عدد صفر متوقف مانده است. در واقعT سایپا توانست با افزایش تولید نه تنها حذف محصولات خود از قرعه کشی را رقم بزند بلکه باید توجه داشت که تمام محصولات تولیدشده داخلی است و سی کی دی و وارداتی نیستند.

در همین زمینه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، محمد علی تیموری، تأکید می کند: «در حال حاضر، خودرو در قالب اس کی دی و سی کی دی وارد کشور می شود. در ۴ ماه اول سال براساس آمار ۴۰ هزار خودرو از سوی خودروسازان ثبت سفارش  و در داخل کشور مونتاژ شده است. در مورد واردات خودروی کامل، هیچ گاه مورد تحریم واقع نشدیم، چرا که کشورهای دیگر دنبال این هستند که سربارهای جذب نشده خودروسازهای خود را به ما بفروشند، اما سایپا به دنبال تولید به صورت اس کی دی و سی کی دی است و ۴ خط اس کی دی و سی کی دی داریم و امکان تولید در این خطوط مهیاست.

از سوی دیگر، سایپا که به دنبال هم افزایی و استفاده از ظرفیت های داخل است خودروهای ناقص کف پارکینگ را نیز به صفر رسانده است. مدیر عامل سایپا در این خصوص توضیح می دهد: «صنایع دفاعی در همه جای دنیا در حوزه دانش بنیان جلوتر از سایر صنایع  هستند و در سایپا از ۸۰ هزار خودرویی که در کف پارکینگ به صورت ناقص و دارای کمبود قطعات بود ۳۰ هزار خودرو با قطعاتی که وزارت دفاع تولید کرد تکمیل شده است و باید از ظرفیت صنایع نظامی در داخلی سازی قطعات استفاده کنیم. در این ۷ ماه تفاهم‌نامه ای با وزارت علوم امضا کردیم تا از امکانات وزارت علوم و توان علمی و آزمایشگاهی دانشگاه های سراسر کشور استفاده کنیم. بنابراین با دانشگاه نوشیروانی بابل تفاهم‌نامه ای منعقد کردیم تا با همکاری همدیگر در سال آینده خودروی شاهین هیبریدی را تولید و عرضه کنیم.»

در همین حال، به نظر می رسید سایپا با توقف تولید ۳ محصول پرطرف‌دار و پرتیراژ دچار چالش شود، با این حال، براساس برنامه ریزی های صورت گرفته ۴۳ هزار و ۲۴۵ خودرو معوق این گروه رنگ تابستان را نیز به خود ندیدند و در خرداد ماه به صفر رسیدند.

به بیان ساده، آن گونه که به نظر می رسد این خودروساز بزرگ کشور در حال رسیدن به مرزی از آمادگی است که در صورت احیای برجام و ورود رقبای قدرتمند قدیمی و جدید می تواند همچنان نقش مهم و تأثیرگذار خود در صنعت و بازار خودروی کشور را حفظ کند. ضمن این که، با افزایش تیراژ محصولات و افزایش عرضه موجب شده است که در برخی محصولات کاهش فاصله قیمت و عدم جذابیت مالی، باعث کمرنگ شدن حضور تقاضاهای کاذب در آن محصول شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.