تانک 300 به عراق رسید؛ بهترین های چین به ایران نمی آیند!

تانک 300 در عراق
تانک ۳۰۰ در عراق

اوایل ماه جاری میلادی بود که نمایشگاه بین المللی عراق در بغداد برگزار شد و کمپانی گریت وال در این نمایشگاه خبر از عرضه تانک ۳۰۰ در این کشور داد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این که چینی ها در سال های اخیر پیشرفت محسوس و قابل توجهی داشته اند امری واضح است. این پیشرفت ها را حتا با مقایسه محصولات چینی قدیم بازار ایران و محصولات چینی فعلی می توان تشخیص داد، اما از میان کمپانی ها و نشان های متعدد چینی، بعضی از آن ها پیشرفت بسیار بیش تری داشته اند که متأسفانه این نشان ها با اعمال دوباره تحریم ها از ایران رفتند. برای مثال، بی وای دی، جیلی، ام جی، هاوال و… از جمله برندهای چینی بوده اند که در سال های اخیر خود را به سطح اول خودروسازی جهان نزدیک کرده اند، اما به دلیل شرایط تحریمی، این نشان ها از ایران رفتند و امکان بازگشت هم ندارند. یکی از این نشان های چینی تانک است که با معرفی مدل های جدید توانسته عرضه خوبی در بسیاری از کشورها داشته باشد و حالا شاسی بلند تانک ۳۰۰ به عراق هم رسیده است.

حضور گسترده گریت وال در نمایشگاه بین المللی عراق

تانک 300 در عراق
تانک ۳۰۰ در عراق

اوایل ماه جاری میلادی (نوامبر) گریت وال از تانک ۳۰۰ در نمایشگاه بین المللی بغداد رونمایی کرد. در تصاویری که از این نمایشگاه منتشر شده است حضور گسترده محصولات گریت وال در این نمایشگاه را می بینیم. آن ها محصولات جدید هاوال را به بغداد آورده بودند و در کنار آن رونمایی از تانک ۳۰۰ انجام شد و خبر عرضه آن به عنوان یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی به عراق به صورت رسمی اعلام شد. نشان تانک یکی از زیرمجموعه های نشان WEY بود و وِی هم زیرمجموعه لوکس ساز گریت وال است، اما موفقیت سری محصولات تانک باعث شد گریت وال این نشان را به صورت یک نشان مستقل از WEY در نظر بگیرد.

تانک 300 در عراق
تانک ۳۰۰ در عراق

داستان گریت وال در عراق یک داستان طولانی است. در سال ۱۹۹۷ بود که گریت وال ورود به بازارهای خارج از چین را با عراق تجربه کرد و حالا هم حضور خود را در این کشور ادامه می دهد. در دو سال گذشته محصولاتی نظیر هاوال جولیون، نسل سوم هاوال H6، گریت وال پائو، هاوال بیگ داگ و هاوال H6 جی تی در عراق عرضه شدند و حالا تانک ۳۰۰ این مجموعه را کامل تر می کند.

برند تانک در حال جهانی شدن

گریت وال اولین مرحله برای جهانی شدن برند تانک را ورود به بازار خاورمیانه در نظر گرفته است و پس از آن می خواهد بازار خود را در استرالیا، روسیه و آسیای شرقی گسترش دهد. چند ماه پیش بود که نسخه آفرودی تانک ۳۰۰ در عربستان سعودی رونمایی شد و حالا هم پای این خودرو به بازار عراق باز شده است. ماه گذشته افزایش ۲۸.۱۷ درصدی فروش را برای برند تانک نسبت به سال گذشته دیدیم و در ده ماهه امسال، مجموعاً افزایش ۶۳ درصدی فروش به صورت سال به سال برای این نشان ثبت شده است. این آمار به ما نشان می دهد با سریع ترین رشد فروش در زیر مجموعه های گریت وال مواجه هستیم و تانک توانسته است خیلی زود خودش را به سطحی برساند که رسیدن به آن برای هاوال سال ها زمان برد.

جایی برای بهترین های چین در ایران نیست!

هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه خودروهای تانک در عراق اعلام نشده است، اما می دانیم به زودی تانک ۳۰۰ را در این کشور خواهیم دید. گسترش محصولات گریت وال در همسایگی ما و تمایل چینی ها به حضور در بازار این کشور نشان می دهد که اگر شرایط شدید تحریمی را در ایران نداشتیم بدون شک این خودروهای چینی می توانستند به ایران بیایند. محصولات چینی هنوز به بالاترین سطح استانداردهای جهانی نرسیده اند، اما باید قبول کنیم که پیشرفت بسیار زیادی در سال های اخیر داشته اند. حضور گریت وال در عراق درحالی رقم می خورد که علیرغم رابطه سیاسی دوستانه کشور ما با چین، همچنان تحریم ها اجازه ورود بهترین های چینی را به کشور ما نمی دهد و برترین های چینی ها ترجیح می دهند در بازاری مثل عراق باشند و در ایران نباشند.

حضور محصولات گریت وال در عراق و سرمایه گذاری آن ها در بازار این کشور بستری مناسب را برای عرضه خودروهای این نشان در بلندمدت فراهم می کند. این یعنی بعد از مدتی یک بازار ثابت و قابل اتکا برای این کمپانی چینی در خاورمیانه به وجود می آید و در صورت موفق بودن این حضور، احساس نیاز ورود به بازارهای دیگر کم تر و کم تر می شود. ظرفیت های تولید در کشورمان به گونه ای است که زمانی می شد به ایران به عنوان یک مقر صادراتی خودرو (اروپایی و یا چینی) به کشورهای منطقه فکرد کرد و حالا دور از ذهن نیست که روزی عراق به ایران خودروی چینی صادر کند!

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.