بی توجهی مطلق حاکمیت به خودروهای حمل و نقل عمومی

خودروهای حمل و نقل عمومی
خودروهای حمل و نقل عمومی

کاهش رشد تولید انواع اتوبوس، ون، مینی بوس و میدل باس در سال گذشته نشان از بی توجهی مطلق حاکمیت به خودروهای حمل و نقل عمومی خبر می دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اگرچه گزارش تولید خودرو سال ۱۴۰۲ رشد ۸ درصدی تولید را نشان می دهد، اما این رشد مدیون سواری و پیکاپ است.

براساس گزارش وزارت صمت از آمار تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و سیصد و سی و هشت هزار و هشتصد و پنجاه و شش (۱,۳۳۸,۸۵۶) انواع خودرو در کشور تولید شده است. این تیراژ در مقایسه با سال ماقبل آن که یک میلیون و دویست و سی و شش هزار و چهارصد و بیست (۱۲۳۶۴۲۰) دستگاه تولید شده بود، ۸ درصد رشد را نشان می هد.

بخش عمده این رشد تولید با سهم ۸۴.۵ درصدی به سواری اختصاص دارد. پیکاپ هم سهمی ۳۲ درصدی دارد و ۵ درصد نیز سهم کامیون، کامیونت و کشنده است. در مقابل، خودروهایی که در حمل و نقل عمومی استفاده می شوند، همگی با رشد منفی همراه شده اند.

این نوع خودروها، هم در آمار کلی و هم در آماری که از بخش خصوصی منتشر شده است با افت تولید همراه شده اند. این مسئله نشان می دهد که همچنان تقاضای مؤثری برای این خودروها وجود ندارد، چراکه بازار مصرف و تقاضا آن ها برخلاف خودروهای سواری مشتری عمومی آن‌چنانی ندارد و برای تولید باید سفارش گذاری شود. این در حالی است که از یک سو، طی سال های اخیر نسبت به نوسازی خودروهای فرسوده تأکید زیادی شده است و از سوی دیگر، آمار تولید این خودروها هیچ تناسبی با نیاز کشور ندارد.

در عین حال، اتوبوس سازان کشور مدعی هستند که در صورت سفارش گذاری توانایی تأمین نیاز کشور را دارند، اما گویا خون خودروسازان چینی سرخ تر است و بسیاری از نهادهای مرتبط با حمل و نقل عمومی ترجیح می دهند که از خواسته خود را توسط خودروسازان این کشور برطرف کنند.

این در حالی است که از میان ۸۰ هزاردستگاه مینی بوس در حال تردد، ۶۹ هزاردستگاه فرسوده معادل ۸۶ درصد، از ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری، ۱۸ هزار فرسوده معادل ۸۲ درصد و از ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری در حال تردد، ۱۳ هزاردستگاه معادل ۵۷ درصد فرسوده هستند.

با این وجود، مشخص است که هیچ کدام از نهادها، سازمان و ارگان هایی که متولی تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی هستند، سفارش گذاری مؤثری صورت نداده اند، اما در عوض هنگامی که بحث آلودگی هوا، اشتغال و از این حرف ها می شود همه دهان باز می کنند و فرسودگی ها را به عنوان مشکل اصلی مطرح می کنند. با این حال، وقتی پای عمل به میان می آید، بلیت چین رزرو می شود تا مردم معطل نمانند! این موضوع را می توان از عجایبی دانست که فقط در میان مدیران ایرانی دیده می شود.

جایی که می توان نیاز را با تولید داخل برطرف کرد، میل سفر به چین مانع می شود. حال این که این سفرها چه جذابیت ها و رازهایی در دل خود دارد که این چنین به محل ثبت سفارش تبدیل شده است، مشخص نیست، اما آن چه از نوع مدیریت برای مردم باقی می ماند، غیر برخی شعارهای دهان پُر کن، هیچ است. به همین راحتی؛ هیچ. نگاهی به آمار تولید خودروهای مورد استفاده در حمل و نقل عمومی گویا همه چیز است.

آمار کلی تولید ون، مینی بوس و میدل باس و اتوبوس در سال ۱۴۰۲

درصد تغییر۱۴۰۲۱۴۰۱نوع
۳-۳۰۷۰۳۱۶۶ون
۴۶-۶۰۲۱۱۱۴مینی بوس-میدل باس
۳۶۸۹۲۱۳۹۱اتوبوس

تولید ون، مینی بوس و میدل باس و اتوبوس بخش خصوصی -۱۴۰۲

درصد تغییر۱۴۰۲۱۴۰۱نوع
۴۰ –۷۱۸۱۱۸۷ون
۴۶ –۶۰۲۱۱۱۳مینی بوس-میدل باس
۳۸ –۳۹۳۶۲۹اتوبوس
۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.